Sit­rus­he­del­mien syönti voi pie­nen­tää ve­ri­tul­pan riskiä

Sitrushedelmiä säännöllisesti syövillä naisilla saattaa olla pienentynyt riski saada veritulppa. Eilen julkaistua yhdysvaltalaistutkimusta varten tarkasteltiin lähes 70? 000 naisen tietoja 14 vuoden ajalta. Tiedot saatiin sairaanhoitajilta, joille naiset olivat raportoineet ruokavaliostaan neljän vuoden välein.

-
Kuva: Jukka Leinonen

Sitrushedelmiä säännöllisesti syövillä naisilla saattaa olla pienentynyt riski saada veritulppa. Eilen julkaistua yhdysvaltalaistutkimusta varten tarkasteltiin lähes 70? 000 naisen tietoja 14 vuoden ajalta. Tiedot saatiin sairaanhoitajilta, joille naiset olivat raportoineet ruokavaliostaan neljän vuoden välein.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää flavonoidien vaikutusta terveyteen. Flavonoideja on muun muassa hedelmissä, vihanneksissa, tummassa suklaassa ja punaviinissä.

Flavonoidien määrällä ei tutkimuksen mukaan suoraan ollut vaikutusta veritulppien ehkäisyyn. Sen sijaan niillä naisilla, jotka söivät runsaasti appelsiineja ja greippejä tai niistä valmistettuja mehuja oli jopa 19 prosenttia pienempi riski saada tulppa kuin muilla tutkimuksen osallistujista.

Tutkijoiden mukaan yhteyden varmistamiseksi tarvitaan jatkotutkimuksia.

Mainos
Kalevan pelit

Pelaa Kalevan digitaalisia pelejä

Aivojumppaa tai rentoa ajanvietettä – tutustu peleihin ja löydä suosikkisi

Aloita pelaaminen
Ilmoita asiavirheestä