Sähkö no­peut­taa Kainuun junia

Oulu-Kontiomäki-Vartius ja Kontiomäki-Iisalmi-ratojen sähköistys on valmis. Juhlajuna kutsuvieraineen ajeli Oulusta Kajaaniin torstaina. Uudet aikataulut otetaan käyttöön tammikuun 7. päivänä.

Oulu-Kontiomäki-Vartius ja Kontiomäki-Iisalmi-ratojen sähköistys on valmis. Juhlajuna kutsuvieraineen ajeli Oulusta Kajaaniin torstaina. Uudet aikataulut otetaan käyttöön tammikuun 7. päivänä.

Sähköaikaan siirtyminen tietää matkustusmukavuuden lisääntymistä tuoreemman kaluston myötä sekä matka-aikojen lyhenemistä. Oulun ja Kajaanin välin sähköjuna taittaa vartin nopeammin, Helsingin matka-ajasta putoaa pois puoli tuntia. Myös vuoroja saadaan lisää.

Sähköistämisen tuoma laadun ja määrän lisääntyminen on lähes vienyt pois keskusteluista vielä syksyllä tunteita kuohuttaneen Helsingin yöjunavuoron lopettamisen. Kajaanin aseman kansalaisjuhlassa puhunut, Konsta Pylkkäsen hahmon ottanut kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Vesa Kaikkonenkin lupasi, ettei enää murehdi yöjunan perään, kunhan uudet vuorot ja junat pelaavat.

"Iisalmeen sähkörata saatiin jo 22 vuotta sitten, joten jo oli Kajaaninkin vuoro", Kaikkonen totesi sadoille asemalle kertyneille kainuulaisille.

Uutta sähköistystä rakennettiin 365 kilometriä. Rahaa vuona 2002 aloitettu urakka vaati ratatöineen ja kulunvalvontajärjestelmineen lähes 95 miljoonaa euroa.

Ratahallintokeskuksen (RHK) ylijohtaja Ossi Niemimuukko totesi, että rautatiet ovat taloudellisesti ja ekologisesti tarkasteltuna edullinen investointi yhteiskunnalle.

"Jatkosähköistykset rataverkoilla on tällä erää saatu päätökseen. Keskustelua uusista hankkeista toki käydään, mutta RHK:n kanta on, ettei sähköistyksestä enää saada merkittäviä verkollisia hyötyjä. Alueiden näkökulmasta asia tosin tuntuisi olevan toisin."

Niemimuukon mukaan rataverkon tulevaisuus ei näytä hyvältä kasaantuvien tarpeiden ja niukkenevan rahoituksen takia. Vähäliikenteisten ratojen kohtalosta onkin keskusteltava taas aivan lähiaikoina.

Uskoa tulevaisuuteen antavat Niemimuukon mielestä kuitenkin jo sovitut suuret ratahankkeet, joista yksi tärkeimmistä on Oulu-Seinäjoki-radan tasonnosto.

Ratarahojen niukkuuden otti esille myös VR Osakeyhtiön toimitusjohtaja Tapio Simos. Hän sanoi, että ratojen rahoitus on saatava nykyistä pitkäjänteisemmäksi, jotta nopeus- ja painorajoituksilta vältyttäisiin.

"Palvelua on silti pystyttävä yhä hiomaan. Matka-aikoja on lyhennettävä, vuoroja lisättävä, lippujen saatavuus varmistettava sekä matkustajainformaatiota ja täsmällisyyttä parannettava", Simos luetteli.