Tilaajille

Ro­va­nie­me­läi­sel­tä yri­tyk­sel­tä ti­lat­tiin yl­lät­täen säh­kö­moot­to­ri­kelk­ko­ja Huip­pu­vuo­ril­le – tuo­tan­non piti alkaa täy­del­lä teholla vasta parin vuoden ku­lut­tua

Vielä keväällä kelkkayhtiön toimitusjohtaja Ari Karjalainen arvioi, että tuotetta kehitetään 2-3 vuotta ja sitten mennään täysillä.

Sähkökelkalla voidaan järjestää hiljaisia safareita, jos kyytiläisetkin malttavat pysyä ääneti. Tore Hoem (vas.), Krisztina Uzonyi ja Ari Karjalainen tutkivat tilannetta huippuvuorilla. Sähköllä kulkeva eSled pitää polttoainepäästöt ja äänisaasteet kurissa. Sähkökelkka ladataan sähköautojen tapaan verkosta johdon välityksellä.
Sähkökelkalla voidaan järjestää hiljaisia safareita, jos kyytiläisetkin malttavat pysyä ääneti.
Sähkökelkalla voidaan järjestää hiljaisia safareita, jos kyytiläisetkin malttavat pysyä ääneti.
Kuva: Aurora Powertrains

Prototyypit päihittivät kilpailijansa mennen tullen Amerikassa 2015 ja 2016 Clean snowmobile challenge -kilpailussa.

Yllättäen ja vähän ennen aikojaan joutuu rovaniemeläinen Aurora Powertrains Oy valmistamaan erän sähköllä liikkuvia moottorikelkkoja, jotka tilattiin Norjaan Huippuvuorille. Arktisia tutkimusmatkoja järjestävä Hurtigruten Svalbard saa kelkkansa joulukuussa.

Vielä keväällä kelkkayhtiön toimitusjohtaja Ari Karjalainen arvioi, että tuotetta kehitetään 2-3 vuotta ja sitten mennään täysillä. Vauhtia pitääkin nostaa jo nyt, sillä Hurtigrutenin tilauksen myötä eSled-sähkökelkan maine kasvaa maailmalla ja kyselyitä virtaa.