Pääkirjoitus
Tilaajille

Ratahankkeisiin viimein liikettä – hallituksen pitää oivaltaa, mitkä osuudet parhaiten palvelevat koko maata

Suuret kotimaiset ratahankkeet liikahtivat viimein, kun valtio ja kunnat sopivat hankkeiden suunnittelusta.Nyt Suomi pääsee hakemaan ratoihin EU-rahoitusta.

-
Kuva: Jukka Leinonen

Suuret kotimaiset ratahankkeet liikahtivat viimein, kun valtio ja kunnat sopivat hankkeiden suunnittelusta.

Nyt Suomi pääsee hakemaan ratoihin EU-rahoitusta. On erinomaista, että tukea haetaan myös rataosuudelle Keminmaasta Haaparantaan.

Ainakaan hätäilystä ei voi syyttää hallitusta ja liikenne- ja viestintäministeriötä kotimaisten ratahankkeiden edistämisessä. Jotta vireillä oleviin suurhankkeisiin olisi mahdollisuus saada EU:lta rahoitusta, niitä koskevien hakemusten pitää olla komissiolla viimeistään 26. helmikuuta.

Vielä joitakin päiviä sitten ministeriö ja radanvarsikunnat pallottelivat vastuuta siitä, että asiat eivät ole edenneet. Torstai toi huojennuksen. Liikenneministeriö kertoi, että valtio ja kunnat ovat päässeet sopuun Suomiradan ja Turun "tunnin junan" hankeyhtiöiden perustamisesta sekä rahoitusosuuksista.