Liikenne: Testaa Kalevan vi­sal­la, pär­jäi­sit­kö Oulun han­ka­lim­mis­sa ris­teyk­sis­sä

Historia: Oulussa riitti ra­ken­ta­mi­sen rys­ket­tä 2000-lu­vun alussa, kun Kaak­ku­ri paisui ja Nokiaa ra­ken­net­tiin

Jääkiekko: Kärpät hävisi taas, putosi sarjan pe­rän­pi­tä­jäk­si

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Py­sä­köin­nin mo­bii­li­so­vel­lus saattoi joutua murron koh­teek­si – asiak­kai­den sa­la­sa­nat vaih­det­tiin heti

Pysäköinnin mobiilisovellus ParkMan on ehkä joutunut murtoyrityksen kohteeksi.

Parkkimaksun mobiilimaksaminen on yleistynyt kovaa vauhtia. ParkMan on toiminut Suomessa vuodesta 2011 lähtien.
Parkkimaksun mobiilimaksaminen on yleistynyt kovaa vauhtia. ParkMan on toiminut Suomessa vuodesta 2011 lähtien.

Pysäköinnin mobiilisovellus ParkMan on ehkä joutunut murtoyrityksen kohteeksi.

ParkMan ilmoitti sovelluksen käyttäjille perjantaina, että palvelun asiakastietoihin on ehkä yritetty päästä käsiksi.

Varotoimena yritys loi kaikille käyttäjille uudet salasanat. Palvelun käyttöä voi jatkaa normaalisti.

– Mikäli käyttäjä kirjautuu ulos, hänen pitää pyytää uutta salasanaa, jotta hän saa tämän käyttöönsä, toimitusjohtaja Matias Lindroos kertoi lauantaina Lännen Medialle.

ParkMan toimii maksuvälineenä lähes kaikilla maksullisilla pysäköintipaikoilla eri puolilla Suomea. Yrityksen verkkosivujen mukaan sovellus toimii myös Oulussa.


Murtautumisyritys
on voinut koskea esimerkiksi autojen rekisterinumeroita ja käyttäjien osoitetietoja.

– Tietomme mukaan tietoja ei ole väärissä käsissä. Salasanojen vaihto on varotoimi, Lindroos painottaa.

ParkMan on ollut yhteydessä tietosuojaviranomaisiin ja tietoturva-asioiden ammattilaisiin.

– Tietoturva-asiat ovat meille tärkeitä, ja mielestämme käyttäjillä on oikeus tietää asiasta. Tiedot, joihin on yritetty päästä käsiksi, eivät ole kriittisiä, Lindroos toteaa.

Hän huomauttaa, että rekisterinumerot saa helposti tiedusteltua Trafilta ja osoitetietoja voi tiedustella eri viranomaisilta tai numeropalveluista.

– Salasanoja säilytämme aina kryptatyssa tiivistemuodossa, Lindroos korostaa.


ParkManin toimitusjohtaja
Matias Lindroos ei pysty kommentoimaan, miten yritykselle tuli tieto, että varotoimiin on syytä ryhtyä.

– Järjestelmämme, ja sitä kautta asiakkaidemme, tietoturvan vuoksi emme voi antaa tarkkoja teknisiä yksityiskohtia. Olemme tehneet kaikki mahdolliset turvallisuustoimenpiteet.

Lindroos kertoo, että maksukorttitietoja säilytetään luotetun pankkivalvonnan alaisen toimijan hallinnassa.

– Maksukorttitiedot eivät siis olleet missään vaiheessa vaarassa joutua vääriin käsiin.


Monessa kaupungissa
mobiilimaksaminen on jo suosituin tapa maksaa parkkimaksu.

ParkMan-sovelluksen tarkoitus on helpottaa autoilijan arkea, ja samalla tehostaa kaupunkien ja pysäköintilaitosten toimintaa.

Toimitusjohtaja Matias Lindroos kertoo, että yritys on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. Yritys on perustettu vuonna 2011.

Mahdollinen murtoyritys on Lindroosin mukaan hyvä muistutus kaikille, ettei tietoturvallisuus ole itsestään selvä asia.

– Sen eteen pitää tehdä kovaa työtä.