Pyö­räi­li­jät oh­ja­taan pu­nai­sel­le matolle Oulussa – en­sim­mäi­nen su­per­suo­ja­tie on val­mis­tu­mas­sa

Saaristonkadun-Mäkelininkadun risteyksessä viimeistellään Oulun ensimmäistä supersuojatietä. Pyöräilijöiden kaista on merkitty punaisella värillä, jota osa kulkijoista jopa väisti ihmeissään.

Saarinstonkadun punainen kaista saattoi hämmentää, ajaako vai ei.
Saarinstonkadun punainen kaista saattoi hämmentää, ajaako vai ei.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Saaristonkadun-Mäkelininkadun risteyksessä viimeistellään Oulun ensimmäistä supersuojatietä. Pyöräilijöiden kaista on merkitty punaisella värillä, jota osa kulkijoista  jopa väisti ihmeissään. 

Jalankulku ja pyöräily erotellaan näin omille puolilleen. Kävelijöitä ja pyöräilijöitä opastavat tiemerkinnät maalataan katuun pikapuoliin.

Myöhemmin kesällä jalankulkijoiden ja pyöräliikenteen erottelu jatketaan Mäkelinkadulta aina Syrjäkadulle asti.

Pyöräilijöiden kaistan väri toteutetaan mahdollisimman näkyvällä kirkkaalla värillä eli punaisella kivisirotepinnoitteella.

Supersuojatieristeyksiin asennettavat uudet tutkat tunnistavat jalankulkijat ja pyöräilijät 30–40 metrin päästä.

Uusilla tutkilla varustetuissa risteyksissä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden ei tarvitse painaa liikennevalossa olevaa nappia saadakseen nopeammin vihreän valon. Järjestelmä tunnistaa heidät jo heidän saapuessaan paikalle ja vaihtaa valon automaattisesti.

Usein suojatieristeyksissä on viistettyjä reunakiviä pyörätien laidassa, mutta supersuojatieratkaisuissa kivet on poistettu kokonaan pyöräilyn helpottamiseksi.

Nyt Oulussa toteutetaan kolme supersuojatietä: keskustassa, Alppilassa ja Tuirassa. Kesän aikana niitä tulee vielä kymmenkunta lisää ja ensi kesänä taas toiset kymmenen.

Supersuojatien toteuttaminen maksaa noin 10 000 euroa risteystä kohti. Jos paikalla joudutaan tekemään runsaasti kivitöitä eli muun muassa kiveyksen poistoa, nousee hinta lähelle 20 000 euroa.