Pu­nai­nen baana Lin­nan­maal­le val­mis­tui, vii­mei­set osuudet pääl­lys­tet­tiin Alp­pi­las­sa – "Joi­tain vii­meis­te­ly­töi­tä on vielä jäl­jel­lä"

Oulun torinrannasta Linnanmaalle vievä pyöräilybaana saatiin lopullisesti valmiiksi lokakuun ensimmäisellä viikolla.

Viiden kilometrin mittainen pyöräilybaana valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan. Liikenneinsinööri Harri Vaarala arvioi, että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran. Punaisen pyöräilybaanan viimeiset osat valmistuivat lokakuun ensimmäisellä viikolla Alppilan Kaarnatiellä, jossa yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tien ajoratojen muuttamista.
Viiden kilometrin mittainen pyöräilybaana valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan. Liikenneinsinööri Harri Vaarala arvioi, että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran.
Viiden kilometrin mittainen pyöräilybaana valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan. Liikenneinsinööri Harri Vaarala arvioi, että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Oulun torinrannasta Linnanmaalle vievä pyöräilybaana saatiin lopullisesti valmiiksi lokakuun ensimmäisellä viikolla. Viimeiset osat pyöräilybaanan punaista asfaltointia avautuivat liikenteelle Alppilan Kaarnatiellä.

– Joitain viimeistelytöitä on vielä jäljellä, mutta nyt pyöräilijät pääsevät ajamaan koko matkan Torinrannasta Linnanmaalle asti, hankkeen suunnittelusta vastannut Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala kertoo.

Valmistunut pyöräilybaana on koko mitaltaan viisi kilometriä ja se kulkee torinrannasta Tuiran ja Alppilan kautta Linnanmaalle. Hanke valmistui pitkälti suunnitellussa aikataulussaan, Vaarala arvioi että alkuperäisestä tavoitteesta jäätiin muutaman päivän verran.

-
Kuva: Iida-Karoliina Tornberg

Viimeisenä valmistuneen Alppilan Kaarnatien tieosuudella yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tiehen ajoratamuutoksia. Pyöräilijöiden täytyi kulkea osuudella töiden ajan kiertotietä pitkin.

Pyöräilybaana helpottaa paitsi Linnanmaalle ja takaisin kulkevien opiskelijoiden, mutta myös kaupungin pohjoispuolelta keskustassa töissä käyvien kulkemista pyörällä, Vaarala korostaa.

– Linnanmaan Baanan tavoitteena on ollut, että jalankulku- ja pyöräväylän yhteenlaskettu leveys olisi 5,6 metriä. Jossain paikoissa, kuten alikulkujen ja siltaosuuksien kohdalla tähän tavoiteleveyteen ei olla päästy, Vaarala kuvailee.

Punaisen pyöräilybaanan viimeiset osat valmistuivat lokakuun ensimmäisellä viikolla Alppilan Kaarnatiellä, jossa yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tien ajoratojen muuttamista.
Punaisen pyöräilybaanan viimeiset osat valmistuivat lokakuun ensimmäisellä viikolla Alppilan Kaarnatiellä, jossa yhdistetyn kävely- ja pyörätien osuuden leventäminen vaati tien ajoratojen muuttamista.
Kuva: Jarmo Kontiainen

Oulun kaupunki on saanut positiivista palautetta pyöräilybaanan toiminnasta ainakin pitempään käytössä olleiden pätkien osalta. Pyöräilijät ovat suhtautuneet ymmärtäväisesti myös rakennustöistä johtuviin kiertoteihin ja muutoksiin.

– Pyöräilijät ovat ymmärtäneet, että tätä tehdään heidän edukseen ja vähän kärsittyään päästään nauttimaan, Vaarala kiittelee.

Oulun kaupungin ensi vuoden investointisuunnitelmaan on merkitty Raksilasta Mäntylän suuntaan menevän pääpyöräilyreitin rakentaminen. Mäntybaana 1:ksi nimetty pyöräreitti kulkisi nykyistä pääpyörätietä Kainuuntieltä tieltä Leevi Madetojan kadun suuntaisesti kohti Poikkimaantietä.

– Mäntylän pyöräbaanan kustannusarvio on noin 1,8 miljoonan paikkeilla. Rakennustöitä ei ole vielä kilpailutettu. Baanan pitäisi valmistua ensi kesän aikana tai viimeistään vuoden 2021 puolella, Vaarala toteaa.

Mäntybaana 1 yhdistyy keskustassa jo toteutettuun Maikkubaana 1:een ja sitä jatketaan myöhemmin Kaakkurin keskukseen saakka.