Iranin ydinohjelmasta tänään saavutettu sopimus on merkittävä askel pyrkimyksessä koko Lähi-idän vakauteen, toteaa presidentti Sauli Niinistö lausunnossaan.
Niinistön mukaan Iran varmistaa ratkaisullaan, että sen ydinohjelma on rauhanomainen ja tulee myös pysymään sellaisena.
Ratkaisu avaa maalle mahdollisuuden palata tiiviimmäksi osaksi kansainvälistä yhteisöä ja edistää kansalaistensa hyvinvointia. Niinistö toivoo myös, että Iran omaksuu rakentavan roolin muussakin toiminnassaan Lähi-idän alueella.
Presidentti Niinistön mukaan yli vuosikymmenen pituisten neuvottelujen onnistuminen todisti, että vaikeatkin asiat ovat ratkaistavissa neuvotteluteitse. Hän kuitenkin muistuttaa, että työ ei ole ohi, vaan nyt on aika keskittyä sopimuksen toimeenpanoon.
Sopimus saavutettiin tänään Itävallan Wienissä neuvotteluissa, joihin osallistuivat Iranin lisäksi Yhdysvallat, Venäjä, Kiina, Saksa, Britannia ja Ranska sekä Kansainvälinen atomienergiajärjestö IAEA.