Pitc­haus­ta­pah­tu­ma on star­tu­pin tu­li­koi­tos – Nest­hol­man kiih­dyt­tä­mö­oh­jel­man yri­tyk­set to­si­toi­mis­sa

Nestholma-kiihdyttämöohjelman kolmen kuukauden intensiivijakson läpikäyneet kuusi oululaisyritystä osallistuivat torstaina Demo Day pitchaustapahtumaan.

Nestholman demopäivässä startupit pääsivät esittelemään bisnesideansa sijoittajille ja potentiaalisille asiakkaille. Playsignin Tomi Hurskainen piti myyntipuheen ensimmäisenä Nestholma Demo Dayssä Oulun Finnkino-elokuvateatterissa torstaina.
Nestholman demopäivässä startupit pääsivät esittelemään bisnesideansa sijoittajille ja potentiaalisille asiakkaille.
Nestholman demopäivässä startupit pääsivät esittelemään bisnesideansa sijoittajille ja potentiaalisille asiakkaille.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Business Kitchenin Patio-tilassa on Nestholma Demo Day -päivän aamuna jännittynyt tunnelma. 12 viikkoa kestänyt yrityskiihdyttämö huipentuu torstaina demopäivään, jossa ohjelman läpikäyneet startupit pääsevät pitchaamaan ideaansa sijoittajille, mahdollisille asiakkaille ja medialle.

Nyt käynnissä on kenraaliharjoitus ennen iltapäivällä kadun toisella puolella Finnkinossa alkavaa tilaisuutta.

Yleisönä on vielä vain omaa porukkaa. Oululaisen Playsignin Tomi Hurskainen kertoo yrityksen ratkaisusta ja etenee esityksen kohdasta toiseen. Asiakkaiden tarpeet, markkinan koko, käynnissä olevat asiakasneuvottelut, pilottiprojekti, bisnesmalli, liiketoiminnan skaalautuvuus. Hurskainen esiintyy nyt ensimmäisenä kuten iltapäivälläkin.

Playsignin kuusi minuuttia on ohi, myyntipuhe on pidetty. Yleisö taputtaa ja hurraa, tsemppaaminen täyttää Pation.

– Mahtavaa kehitystä eilisestä, sanoo Nestholman Jari Pasanen huoneen laidalta.

Demo Day on etappi, mutta työ jatkuu

Nestholman yrityskiihdyttämössä on ollut syksyn aikana kuusi yritystä: Playsign, Technovate, SIMO, Flexidet, Vessla ja Zemeho. Intensiivivaiheen aikana yritysideaa on hiottu, strategiaa on muokattu ja liikesuunnitelmaa terävöitetty.

Nestholman Topi Järvisen mukaan kasvua on tapahtunut paljon.

– Isoa kasvamista on ollut monella yrityksellä. Kolmen kuukauden jakso on aina hirveän tiivis ja monet ovat  tulleet sinä aikana tosi pitkän matkan eteenpäin, Järvinen sanoo.

Järvisen mukaan Demo Day ei ole valmistujaispäivä, jossa startupit saisivat valkolakin. Vaikka se on konkreettinen virstanpylväs, se on vain yksi etappi yrityksen matkalla.

– Tämä on vain yksi vaihe bisneksen rakentamisessa. Joka päivä tehdään niitä asioita mitä tämän jakson aikana, työ jatkuu heti huomenna. Edelleenkin pitää käydä asiakkaiden luona ja verkostoitua ja kaikkea sitä, mitä on harjoiteltu. Kaikilla on siihen nyt perusedellytykset ja ne ovat myös parantuneet jakson aikana.

– Nyt voidaan mennä pitchaamaan mihin vain.
Toni Alatalo, Playsign

Technovate on kehittänyt kiihdyttämössä Caml-tuotettaan. Caml on mobiili ruoantilaussovellus, jossa on Uber-tyylinen ominaisuus: kuka tahansa voi toimia ruokakuriirina omalla autollaan tai vaikkapa pyörällään ravintolan ja tilaajan välillä.

Kun Technovate tuli mukaan ohjelmaan Caml-sovelluksensa kanssa, idea oli jo pitkällä ja teknologia edistyneessä vaiheessa. Nestholma-ohjelmasta on ollut apua kuitenkin liiketoiminnan kehittämisen muilla alueilla, Technovaten Heikki Kurki sanoo.

– Myyntimiehet ovat saaneet tästä eniten irti ja tarjolla on ollut todella ammattimaista osaamista. Tässä oppii jatkuvasti esimerkiksi siitä miten kertoa omaa viestiä sijoittajille, joita kiinnostavat todelliset asiakastarpeet.

Ei voi tukeutua muistiinpanoihin

SIMO Groupin Juho Mattila esittelee yrityksensä ratkaisua seuraavaksi Patio-tilassa. SIMO on iäkkäiden autoilijoiden ajokyvyn testaamiseen tarkoitettu ratkaisu, joka pyrkii vähentämään terveyskeskuksille tarkastuksista koituvia kustannuksia. Mattilan esitys kulkee sujuvasti, mutta Nestholman Antti Kosunen keskeyttää hänet.

– Puhu meille, olemme täällä!

Mattila on tukeutunut valkokankaalla olevaan diaesitykseen liikaa. Hän kokoaa ajatuksensa ja suuntaa puheensa enemmän yleisölle. Mattilan esitys päättyy hyvissä ajoin kuuden minuutin aikarajoitukseen nähden ja hänkin saa raikuvat aplodit.

– Te ette voi lukea paperista ettekä puhua päin valkokangasta. Katsokaa ihmisiä ja sanokaa mitä olette harjoitelleet. Jos jotain unohtaa niin ei se haittaa. Yleisö ei tiedä mitä olette seuraavaksi sanomassa. Pysykää tarinassanne, Kosunen antaa yhteistä palautetta.

– Muistakaa, että yleisössä on ihmisiä, jotka haluavat teidän onnistuvan. He ovat teidän puolellanne.

Intensiivijaksolla viesti kiteytyy

Playsignin Tomi Hurskaisella on hyvä fiilis kenraaliharjoituksen jälkeen.

– Fokus ja tiivistyminen ovat olleet viime päivien sanat. Pitkin matkaa turhia asioita on karissut ja viesti on tiivistynyt, Hurskainen sanoo.

Hurskaisen kollega Toni Alatalon mukaan kiihdyttämöohjelman myötä yritykselle on tullut valmiimpi olo.

– Nyt voidaan mennä pitchaamaan mihin vain, voidaan pitää niitä hissipuheita ja esitellä ratkaisua asiakkaalle kuin asiakkaalle, Alatalo sanoo.

Playsiginin Tomi Hurskainen piti myyntipuheen ensimmäisenä Nestholma Demo Dayssä Oulun Finnkino-elokuvateatterissa torstaina.
Playsiginin Tomi Hurskainen piti myyntipuheen ensimmäisenä Nestholma Demo Dayssä Oulun Finnkino-elokuvateatterissa torstaina.

Nestholman seuraavan kiihdyttämöohjelman haku käynnistyy tammikuussa ja seuraavat yritykset valitaan kevään aikana.

Kaleva on Nestholman kiihdyttämön yhteistyökumppani ja kirjoittaja yksi ohjelman mentoreista.