Pimeys ja kylmyys eivät olleet mitään mat­kus­ta­mi­sen rin­nal­la – Kärp­pien kahden päivän pe­li­reis­sut kyp­syt­ti­vät Nicklas Lasun kah­des­sa kau­des­sa, mies kertoo asiasta pod­cas­tis­sa

Matkustaminen on oleellinen osa Oulun Kärpissä pelaamista. Jääkiekkoliigan selvästi pohjoisimpana paikkakuntana Kärpille kertyy vuoden aikana luonnollisesti myös eniten matkakilometrejä.

Nicklas Lasu palasi Kärpistä kotimaansa pääsarjaan. Nicklas Lasua ei ahdistanut pimeys, ei kylmyys. Vieraspelit sen sijaan eivät olleet miehen mieleen.
Nicklas Lasu palasi Kärpistä kotimaansa pääsarjaan.
Nicklas Lasu palasi Kärpistä kotimaansa pääsarjaan.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Matkustaminen on oleellinen osa Oulun Kärpissä pelaamista. Jääkiekkoliigan selvästi pohjoisimpana paikkakuntana Kärpille kertyy vuoden aikana luonnollisesti myös eniten matkakilometrejä. 

– Oulun junioripolun kun käyt läpi, niin olet bussijalkojen ammattilainen, entinen kärppäsentteri Esa Pirnes kommentoi Twitterissä kokemuksen vahvalla rintaäänellä. 

Kärpissä on panostettu matkustamiseen paljon. Pääsääntöisesti joukkue matkustaa lentokoneella, nykyään runkosarjankin aikana tilanteen niin vaatiessa jopa tilauslennoilla. 

Oululaisjoukkueen pitkän kaavan kautta reissaaminen ei ole kuitenkaan kaikkien pelaajien mieleen. Tämä tuli selväksi viime kaudella Kärpissä pelanneen ruotsalaissentteri Nicklas LasunLeman möter -podcastille antamasta haastattelusta. 

– Jotkut uskovat, että kylmyys ja pimeys olivat Oulussa pahinta, mutta se ei todellakaan ollut niin, sanoo Lasu, joka paljastaa valitsevansa Oulun ilmaston sata kertaa sadasta Göteborgiin kylmän kosteuden ja tuulisuuden sijaan. 

Lasun mukaan pahinta Oulussa olivat vieraspelimatkat, jotka kestivät aina kaksi päivää. Kärpät lähtee vieraspelireissulle lähes poikkeuksetta pelipäivää edeltävänä päivänä. 

Nicklas Lasua ei ahdistanut pimeys, ei kylmyys. Vieraspelit sen sijaan eivät olleet miehen mieleen.
Nicklas Lasua ei ahdistanut pimeys, ei kylmyys. Vieraspelit sen sijaan eivät olleet miehen mieleen.
Kuva: Pekka Peura

Pikkupedot lentävät pääsääntöisesti ensin Helsinki-Vantaalle, josta matka jatkuu linja-autolla pelipaikkakunnalle. 

– Joka ikinen vieraspeli: kaksi päivää poissa kotoa, taaperoikäisen tyttären ja vaimonsa kanssa Oulussa asunut Lasu jatkaa. 

Lasu palasi täksi kaudeksi Frölundaan samanlaiseen rooliin josta lähti Kärppiin. Sentteri on merkkauttanut alaketjuissa 16 liigaottelussa tehot 4+2. 

Hyväksi havaittu vakiintunut matkustustapa

Kärppien päävalmentaja Mikko Manner ymmärtää entisen luottosentterinsä näkökulman. Mannerin mukaan seurassa yritetään myös kaikin tavoin tehdä kotona odottavan perheen elämä helpommaksi. 

– Pelaajien vaimoista ja tyttökavereista koostuvat Kärppä Ladies tekee paljon asian eteen. Pyrimme sillä tavalla takaamaan parempien puoliskojen viihtyminen ja ettei kukaan jäisi yksin, kun miehet joutuvat olemaan poissa, Manner avaa. 

Samaan hengenvetoon Manner puolustaa myös oululaisjoukkueen reissaamistapaa, joka on todettu hyväksi ja toimivaksi vuosikausien kokemuksella. Päävalmentajan mukaan löysällä matkustusaikataululla halutaan varmistaa palautunut ja valmistautunut urheilija ottelutapahtumaan. 

– Pitää olla mahdollisuus valmistautua rauhassa peliin. Isossa kuvassa se palvelee myös joukkueen yhtenäisyyttä ja olemme täällä Kärpissä tottuneet siihen, että matkustaminen tehdään näin. 

– Näin myöskään sääolosuhteista, teknisistä vioista tai mistä tahansa muusta syystä eteen tulevat ongelmat eivät pääse aiheuttamaan vahingossakaan ylimääräistä stressiä joukkueelle, Manner jatkaa. 

Mannerin mukaan matkustustapaa on laajennettu nyt myös junioripuolelle. 

– Uskon, että se on osasyy, miksi A- ja B-juniorit pystyvät menestymään hyvin, Manner näkee.