Kolumni

Pimeää tekstiä tavaratalosta

Kalevan terveyssivujen kysymyspalstalle tuli vastikään ajatuksia herättävä viesti. Lukija halusi tietää, paraneeko syöpä todella ruokasoodalla, kuten Magneettimedia-lehden huhtikuun numerossa oli väitetty.

Kalevan terveyssivujen kysymyspalstalle tuli vastikään ajatuksia herättävä viesti.

Lukija halusi tietää, paraneeko syöpä todella ruokasoodalla, kuten Magneettimedia-lehden huhtikuun numerossa oli väitetty.

Kysyjän mukaan lehden artikkeli kertoi syövän johtuvan ”hiivatulehduksesta, jonka ruokasoodassa oleva natriumvetykarbonaatti voi tuhota”.
Kysymykseen vastannut Oysin syöpätautien osastonylilääkäri Arja Jukkola kertoo vastauksessaan, että syöpä ei marketista haettavalla ruokasoodalla parane.

”Olemme syöpälääkärien piirissä pahoillamme, että tämänkaltaisia, virheellistä tietoa levittäviä artikkeleita julkaistaan.”

Ylivieskalaisen tavarataloyhtiö J. Kärkkäisen julkaisema Magneettimedia-lehti on terveysjuttujensa sijaan viime päivinä ollut tapetilla sisältönsä toisen päälinjan, vainoharhaisia piirteitä sisältävän juutalaisvastaisuuden takia.

Apulaisvaltakunnansyyttäjä nosti kolmen eri kirjoituksen takia toukokuun lopussa lehden kustantajaa Juha Kärkkäistä vastaan syytteen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Uskallan väittää, että kouriintuntuvinta vahinkoa yli 300 000 kotiin jaettava lehti on kuitenkin aiheuttanut juuri ”terveysartikkeleillaan”, joissa vaikeiden sairauksien parantamiseen esitellään lähes poikkeuksetta täyttä puppua olevia vaihtoehtohoitoja.

Esimerkiksi vaikeasti syöpäsairas ihminen on syvän epätoivon hetkillä usein valmis tarttumaan mihin tahansa parantumisen toivossa. Tätä taustaa vasten aprikoosinsiementen, magneettihoitojen ja kolloidisen hopeaveden tyrkyttäminen syövän parantamiseen on vastuuttomuudessaan suoraan pimeyden ytimestä.

Moraalittomuudessaan vähintään yhtä kylmääviä ovat yleisestä rokotusvastaisuudesta tunnetun lehden tekstit, joissa yhdistetään vauvoille jo vuosikymmeniä annetut perusrokotteet kätkytkuolemiin.

Tässä ajatusrakennelmassa vauvansa kätkytkuoleman seurauksena menettäneet vanhemmat ovat siis itse syyllisiä, koska menivät sallimaan vauvan rokottamisen.

Lehden ilmestymisalueiden lääkärikunnassa Magneettimedian jutuille varmaan naureskeltaisiin vapautuneemmin, elleivät niiden vaikutukset näkyisi vastaanotoilla ihmisten asenteissa, kuten useat lääkärit ovat esimerkiksi Kalevan sivuilla kertoneet.

Pientä toivoa Magneettimedian siirtymisestä jatkossa järjellisemmälle linjalle antaa tavarataloyhtiön operatiivisen johdon parina viime päivänä suorittama julkinen irtisanoutuminen omistaja-päätoimittaja Juha Kärkkäisen sisältölinjauksista.

Jo viime maaliskuussa tavarataloketjun kaupallinen johtaja Antti Korkiakoski tuskaili Long Play -verkkojulkaisun haastattelussa, että Magneettimedian sisällöstä tulee negatiivista palautetta.

Jutun mukaan Korkiakoski näkee lehden ennen kaikkea yhtiön mainosvälineenä, mutta juutalaisia mustamaalaavat jutut vaellusreppu- ja moottoriöljymainosten kyljessä eivät myyntiä oikein edistä. 

Tuloksenteosta vastaavan johdon taakkaa ei helpota sekään, että yhtiö on ollut vuodesta 2010 velkasaneerauksessa alkujaan noin 40 miljoonan euron velkoineen. Long Playn haastatteleman lehtialan konsultin arvion mukaan Magneettimedian kokoisen lehden julkaisukustannukset nielevät kulukuurilla olevan yhtiön varoista kolmisen miljoonaa euroa vuodessa.

Tapaus Kärkkäinen ja Magneettimedia osoittaa, että rahalla saa oman lehden ja sananvapaus mahdollistaa sen levittämisen kenenkään estämättä, mutta järki ja vastuu on syytä olla omasta takaa.