Mainos

Peliala vetää - tär­kein­tä on halu tehdä hyviä pelejä

Peliala tarjoaa monipuolisia uramahdollisuuksia erilaisille osaajille. Vuonna 2012 perustettu Fingersoft on kasvanut jo yli 80 hengen vahvuuteen ja haluaa kasvaa vielä lisää.

-

Oululainen mobiilipeliyritys Fingersoft lähestyy jo kymmenen vuoden ikää. Sen vuonna 2012 julkaisema Hill Climb Racing -hittipeli ja jatko-osa Hill Climb Racing 2 tuottavat tasaista kasvua edelleen. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi reilut 16,3 % edellisvuodesta.

Suosittuihin mäkiautopeleihin tuotetaan jatkuvasti uutta sisältöä, mutta omaleimaisesta tyylistään tunnetulla yrityksellä on käynnissä myös useita muita lupaavia peliprojekteja. Uusien pelien kehityksen tueksi on luotu suppilomalli (funnel), jossa Fingersoftin eri kehitysvaiheissa olevat pelit etenevät alkuideasta kohti julkaisua. Tietyissä tarkastelupisteissä päätetään, eteneekö idea seuraavaan kehitysvaiheeseen.

Kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus osallistua uusien tuotteiden kehittelyyn ja siihen on varattu myös jokaiselle työaikaa. Yrityksen sisällä on myös mahdollista siirtyä pidemmällä tähtäimellä eri projekteihin tai joissain tapauksissa jopa kokonaan uuteen ammattiin.

“Pidän yrityksessä siitä, että jokainen työntekijä voi esittää ideoita ja rakentavaa palautetta. Ideat voivat liittyä esimerkiksi peliprototyyppeihin, virkistystoimintaan tai itse yrityksen kulttuuriin,” Game Developer Santtu Pousi kertoo.

Aiemmin Nokialla ohjelmistoinsinöörinä työskennellyt Santtu Pousi oli aloittaessaan Fingersoftin 20. työntekijä.
Aiemmin Nokialla ohjelmistoinsinöörinä työskennellyt Santtu Pousi oli aloittaessaan Fingersoftin 20. työntekijä.

Luovuus kukkimaan ohjelmistokehityksessä

Santtu Pousi aloitti uransa Fingersoftilla testausautomaation parissa. Pian kävi kuitenkin selväksi, että oikeasti tarvitaan kunnon laadunvalmistus- ja testausprosessi, ja hänestä tuli QA-tiimin vetäjä. Nyt hän työskentelee ohjelmistoinsinöörinä Hill Climb Racing 2 -pelin parissa.

“Parin vuoden jälkeen aloin kaivata ohjelmoinnin ja uuden luomisen pariin ja siirryin pelikehityspuolelle,” Pousi kertoo urastaan Fingersoftilla.

Pousi työskentelee scrum-tiimissä, toteuttaa uusia ominaisuuksia ja korjaa bugeja. Pelissä on viime vuosina panostettu entistä enemmän myös turvallisuuteen ja suojautumiseen hakkereilta, mikä on osa Pousin työtä.

“Kaiken kaikkiaan pelialalla työskenteleminen ei ole niin erilaista kuin muissakaan tämän kokoisissa ohjelmistoyrityksissä. Prosessit ja työskentelytavat ovat melko universaaleja. Mielenkiintoiseksi työn tekee se, että meillä on saman katon alla niin monia lahjakkaita osaajia eri aloilta: on artisteja, designereita, laki-, talous- ja HR-ihmisiä. Se pitää ilmapiirin luovana, kun erilaiset taustat ja lähtökohdat omaavat ihmiset jakavat ajatuksiaan,” Santtu Pousi kertoo.

Yhteinen nimittäjä Fingersoftilla työskentelevien tekemiselle on yrittäjämäinen, itsenäinen asenne. Pousin seuraajaksi löytyi QA Lead Pertti Lepistö.

“Hyppäys pelialalle perinteisemmältä IT-alalta ei QA- tai testaustehtävissä ole kovinkaan suuri, vaan samat perusasiat pätevät myös täällä. Uudet teknologiat ja järjestelmät tuovat tietenkin omat haasteensa alussa, mutta suurin muutos minulle oli nopeus, jolla uusia muutoksia peleihin tuodaan. Pelit on pidettävä mielenkiintoisena pelaajille pitkän aikaa, joten niihin tuodaan jatkuvasti uutta sisältöä ja toiminnallisuutta myös etänä ilman pelin päivittämistä ja vanhoja toimintoja muutetaan tai poistetaan kokonaan. Tämä tuo meille päivittäin mielenkiintoisia haasteita testauksen kannalta,” Lepistö kertoo.

Jokaisen päivityksen eteen tehdään paljon tarkkuutta vaativaa työtä tiiviisti yhteistyössä pelinkehittäjien kanssa. QA-tiimille onkin erityisen tärkeää tuntea pelit ja järjestelmät kuin omat taskunsa, jotta muutosten vaikutus osataan arvioida ja testata lyhyessäkin ajassa.

“Lisäksi QA-tehtävissä pääsee osallistumaan useaan eri peliprojektiin, jo julkaistuihin ja vasta kehitysvaiheessa oleviin samaan aikaan, joten uuden oppiminen ja oman ammattitaidon kehittäminen ei lopu milloinkaan,” Pertti Lepistö kehuu.

Mainettaan turvallisempi peliala

Peliala on ollut jo pitkään hurjassa kasvussa ja erityisesti mobiilipelien kysyntä kasvaa edelleen vauhdilla. Vaikka suurin osa mobiilipeleistä on vapaasti ladattavissa sovelluskaupoista, ne tuottavat kehittäjille tuloja pelien sisäisillä ostoilla ja mainoksilla. Työllisyysnäkymät alalla ovat erinomaiset ja puhutaan jopa osaajapulasta.

Kasvun tiellä. Fingersoft on vakavarainen peliyhtiö, jonka pelituotot ovat kasvussa. Viime vuonna liikevaihto kasvoi reilut 16,3 % edellisvuodesta.
Kasvun tiellä. Fingersoft on vakavarainen peliyhtiö, jonka pelituotot ovat kasvussa. Viime vuonna liikevaihto kasvoi reilut 16,3 % edellisvuodesta.

“Kuka vain voi helposti kokeilla pelaamista omalla puhelimella. Tämän takia ala tarvitsee lisää monimuotoisuutta myös tekijäpuolella,” Fingersoftin HR Manager Elina Yrttiaho sanoo.

Letkeää tekemisen meininkiä hyvinvointi edellä

Fingersoftin työntekijäjoukko tulee eri taustoista, mutta monet viettävät paljon aikaa yhdessä myös työajan ulkopuolella.

“Oulun keskustassa sijaitsevalla toimistollamme voi pelata biljardia, saunoa, pelata lautapelejä ja monilla on myös erilaisia vapaa-ajan harrasteryhmiä, jotka kokoontuvat normaaliolosuhteiden vallitessa toimistolla. Työntekijöillä on myös yhteinen salivuoro eri urheilulajien harrastamiseen. Nyt korona-aikana olemme järjestäneet viikoittaisen joogatunnin etäyhteydellä,” Yrttiaho kertoo.

Fingersoftin toimistolla luovuus näkyy ja erilaisia harrastusryhmiä löytyy joka lähtöön.
Fingersoftin toimistolla luovuus näkyy ja erilaisia harrastusryhmiä löytyy joka lähtöön.

Korona-aikana viihtyisältä toimistolta on siirrytty kotitoimistoille, mutta yhteyttä pidetään tiiviisti Slack-kanavilla ja videopalavereissa. Henkilöstön hyvinvoinnista etätöissä on kannettu huolta ja apua on tarjottu monin eri tavoin, konkreettisesta työvälineiden kotiin toimituksesta ja pienistä herkkuyllätyksistä lähtien.

“Etätyö on ollut Fingersoftilla yleistä jo ennen pandemiaa, mutta uskomme sen suosion jatkuvan normaaliarjen palattuakin. Monet ovat huomanneet etätyön edut ja pidämme todennäköisenä, että yhä useampi tekee osan viikosta etänä tulevaisuudessa,” Elina Yrttiaho kertoo.

Henkilöstön hyvinvointi on Fingersoftilla tärkeä prioriteetti. Hyvinvoinnista pidetään huolta monipuolisten etujen avulla. Lisäksi jokainen voi kehittää osaamistaan henkilökohtaista koulutusbudjettia hyödyntämällä.

“Meillä jokainen voi käydä hierojalla kerran kuussa työajalla ja myös toimiston kuntosalia voi käyttää työajalla. Viime vuonna toteutimme personal trainer -kampanjan, ja tänä vuonna uutena henkilöstöetuna on polkupyöräetu. Tarjoamme kaikille työntekijöillemme laajan työterveyden, hammashuollon, täyden lounasedun palkan päälle, liikunta- ja kulttuuriedun, työmatkaedun sekä kattavat vakuutukset niin työ- kuin vapaa-ajalla,” Elina Yrttiaho kertoo.

Fingersoft

Perustettu: 2012

Henkilöstömäärä: 84

Työntekijöiden keski-ikä: 34,5

Eri kansalaisuuksia: 10

Tutustu Fingersoftin tarjoamiin uramahdollisuuksiin! 

Voit myös tilata sivuilta työpaikkavahdin valitsemalla Connect, niin saat viestin uusista työpaikoista sähköpostiisi.

-