Pääkirjoitus

Palvelut elävät vain asiakkaista – on turhaa ikävöidä sellaista liikettä, josta ei ole koskaan ostanut

Uutiset lihatuotteiden erikoiskaupan ja tunnetun kahvilan lopettamisesta ovat olleet monelle oululaiselle pettymys.

-
Kuva: Jarmo Kontiainen

Uutiset lihatuotteiden erikoiskaupan ja tunnetun kahvilan lopettamisesta ovat olleet monelle oululaiselle pettymys.

Palvelujen menestykseen vaikuttavat monet seikat, mutta kaikkein eniten se, että on riittävästi maksavia asiakkaita.

Uutiset kahden oululaisen kaupallisen toimijan lopetuspäätöksistä ovat viime päivinä kuuluneet Kalevan luetuimpiin juttuihin. Ensiksi toimintansa lopetusaikeista ilmoitti Rotuaarin aukiolla parikymmentä vuotta toiminut Café Bisketti. Uutinen kirvoitti hetkessä kiivaan nettikeskustelun. Vähintään saman kokoluokan kohahduksen aiheutti tieto, jonka mukaan Limingantullissa sijaitseva Liha- ja makkarakauppa sulkee ovensa.

Kauppoja ja palveluita tulee ja menee, niin on ollut aina. On siksi oikeastaan yllättävää, että mainitut uutiset ovat nousseet puheenaiheeksi.

Epäilemättä kyse on siitä, että kummallakin paikalla on ollut vakiintunut, ilmeisen tyytyväinen asiakaskuntansa. Sen lisäksi uutiset näyttävät säpsäyttäneen yleisemmistäkin syistä. Kaupungissa elää toive pitää etenkin keskustan palvelut monipuolisina. Silti joitakin hyviä uutisia tapaavat seurata huonot. Erikoiskauppoja katoaa, ja lähtijöiden paikoille ei hevin löydy uusia tulijoita.

Nyt nähdyt pettyneet kommentit kuulostavat tutuilta. Samanlaisia nousi pintaan, kun Stockmann vuoden 2015 alussa kertoi sulkevansa tavaratalonsa Oulussa.

Kaupungissa syntyi liikehdintää tavaratalon säilyttämiseksi. Moni suuntasi Stockmannille ikään kuin tukiostoksille, jotta lopetuspäätös peruttaisiin. Ei peruttu.

On Oulussa viime aikoina koettu myönteisiäkin asioita, myös keskustassa. Kauppakeskus Valkea on ottanut Stockmannin aseman keskustan kaupallisena maamerkkinä.

Positiivinen oli myös parin viikon takainen uutinen, jonka mukaan ison osan Pekurin keskustakorttelista hankkinut kiinteistösijoitusyhtiö tuo kortteliin uudenlaisia tiloja ja uusia toimijoita.

Uudet rohkeat toimijat, tehokas markkinointi ja järkevän tasoiset vuokrat ovat asioita, joiden varassa hyvän palvelutarjonnan keskustaa voi rakentaa. Nyt esimerkiksi tilojen vuokrat ovat yrittäjien mukaan paikoin poskettomia.

Myös asukkaita pitää keskustaan saada lisää. Tässä Oulu on nyt oikealla tiellä. Tapahtumakirjoa olisi hyvä ideoida uusiksi.

Oulussakin liikkeitä jäytää kuitenkin kulutuskäyttäytymisen ja jopa elämäntapojen muutos. Yhä useampi tuote ostetaan netistä – usein sen jälkeen kun siihen on ensin käyty tutustumassa henkilökohtaista palvelua antavassa liikkeessä.

Mikään kauppa, ravintola tai muu palvelu ei pysy pystyssä, jos asiakkaat eivät niihin viitsi tulla. Onkin ristiriitaista ikävöidä sellaisen palvelun perään, jota ei ole käyttänyt. Palvelut säilyvät vain, jos niitä käytetään ja niistä maksetaan.

Business Oulun asiantuntija kehotti torstain Kalevassa kaupunkia pohtimaan, kuinka keskustassa asiointi onnistuisi nykyistä paremmin myös autolla. Esitys on yllättävä. Maassa ei liene toista niin sujuvasti käytettävää maanalaispysäköintiä kuin on pysäköintiluolasto Kivisydän.

Eläviä keskustoja ei ole missään päin Eurooppaa enää vuosikymmeniin rakennettu sen varaan, että autolla pääsee jokaisen liikkeen tai kioskin eteen katutasossa.