Pal­kan­saa­jien työ­elä­ke­mak­sut nou­se­vat

Palkansaajien työeläkemaksut nousevat ensi vuonna 0,2 prosenttiyksiköllä. Työnantajien maksut säilyvät keskimäärin ennallaan.

Palkansaajien työeläkemaksut nousevat ensi vuonna 0,2 prosenttiyksiköllä. Työnantajien maksut säilyvät keskimäärin ennallaan.

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat sopineet yksityisalojen uusista maksuista. Sosiaali- ja terveysministeriö vahvistaa vielä maksut. Työeläkemaksu on ensi vuonna keskimäärin 22 prosenttia. Työntekijöiden maksu on alle 53-vuotiailla 4,3 prosenttia ja tätä vanhemmilla 5,4 prosenttia palkasta.

Lainsäädännön mukaan maksujen muutokset jaetaan puoliksi työnantajien ja palkansaajien kesken. Nyt lisämaksu siis lankesi vain palkansaajille.

Käytännössä palkansaajien maksu palautuu viimevuotiselle tasolle. Puolet maksukorotuksesta selittyy sillä, että tänä vuonna maksuun on tullut hyvitystä sijoitustuottojen kasvattamien, työnantajille myönnettyjen asiakashyvitysten ansiosta. Nyt erä poistuu.

Järjestöt aikovat ensi vuonna katsoa, voitaisiinko maksuista sopia useammaksi vuodeksi kerralla.

Eläketurvakeskus on arvioinut, että yksityisalojen eläkemaksut nousevat noin neljä prosenttiyksikköä vuoteen 2030 mennessä.

Ilmoita asiavirheestä