Pääs­tö­hui­jaus on mak­sa­nut Volks­wa­ge­nil­le jo 30 mil­jar­dia – yhtiön en­ti­sel­le joh­dol­le uusia syyt­tei­tä

Saksan viranomaiset nostivat petossyytteet Volkswagenin entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta vastaan.

Pelkästään Saksassa Volkswagen on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä.
Pelkästään Saksassa Volkswagen on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä.
Kuva: RAINER JENSEN

Autojätti Volkswagenia riepotellut "dieselgate"-päästöskandaali nousi maanantaina jälleen otsikoihin, kun Saksan viranomaiset nostivat petossyytteet yhtiön entistä toimitusjohtajaa Martin Winterkornia ja neljää muuta yhtiön johtoportaaseen kuulunutta vastaan.

Yhtiön entisiä napamiehiä syytetään petoksen lisäksi muun muassa kilpailulainsäädännön rikkomisesta. Winterkornin ohella muiden syytettyjen henkilöllisyyttä ei julkistettu, eikä toistaiseksi ole tiedossa, onko heidän joukossaan Volkswagenin nykyisiä työntekijöitä.

Johtajien lisäksi syyttäjät kertoivat yhä selvittävänsä yhteensä 36 muun epäillyn osuutta päästöhuijaukseen.

Winterkornin asianajajan Felix Dörrin mukaan syyttäjä ei ole jättänyt puolustukselle juuri lainkaan aikaa tutustua aineistoon ennen syytteiden nostamista.

Dieselgate maksoi miljardikaupalla

Volkswagen korosti lausunnossaan, että yhtiötä koskeva tutkinta lopetettiin viime vuonna Volkswagenin maksettua jättisakot. Uusia syytteitä yhtiö ei halunnut kommentoida.

Sijoittajia uudet syytökset eivät juuri hetkauttaneet, sillä Volkswagenin kurssi oli iltapäivällä paikallista aikaa hienoisessa nousussa Frankfurtin pörssissä.

Winterkornia vastaan nostettiin syytteet myös Yhdysvalloissa viime vuonna. Syyttäjien mukaan Winterkorn tiesi yhtiön päästöhuijauksesta jo vuoden 2014 toukokuussa ja päätti silti jatkaa sitä.

Yhdysvaltain syyttäjien mukaan kesällä 2015 Winterkorn myös toimi puheenjohtajana yrityksen päämajassa Saksassa järjestetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sitä, kuinka yritys huijaa Yhdysvaltain viranomaisia päästöissä. Syyttäjien mukaan kokouksen jälkeen Winterkorn valtuutti yrityksen jatkamaan valehtelua.

Winterkorn erosi autojätin palveluksesta muutama päivä päästöhuijausskandaalin paljastumisen jälkeen syyskuussa 2015. Volkswagen myönsi tuolloin huijanneensa dieselautojensa päästömittauksissa. Päästömanipulointi koski maailmanlaajuisesti noin yhtätoista miljoonaa autoa.

Päästöhuijausskandaalin jälkipyykin pesemisen on arveltu aiheuttaneen Volkswagenille 29 miljardin euron kulut. Yksin Saksassa se on maksanut sakkoja jo 1,8 miljardin euron edestä.