Koronatartunnat: Qstoc­kin vai­ku­tus ko­ro­na­tar­tun­to­jen määrään näkyy ai­kai­sin­taan lop­pu­vii­kos­ta

Maastopalot: Ka­la­joen maas­to­pa­los­ta tulossa satojen tu­han­sien eurojen tappiot

Kolumni

Ovelta ovelle -kauppa ai­heut­taa va­li­tuk­sia – myyjät käyt­tä­vät hyväksi haa­voit­tu­vai­sia ku­lut­ta­jia

Kaupankäyntitavat muuttuvat, mutta kaikki ei ole vielä mennyt nettiin.

-

Kaupankäyntitavat muuttuvat, mutta kaikki ei ole vielä mennyt nettiin. Yhä edelleen etenkin pientaloalueilla ja maaseudulla kiertää kaupustelijoita, jotka soittavat ovikelloa ja tulevat tarjoamaan tuotteita tai palveluita. Toiset jakavat ensin mainoksia postilaatikkoon ja odottavat kutsua asiakkaalta.

Ovelta ovelle -myynnin yhteydessä perusviisaus asiakkaan kannalta on edelleen, että älä niele purematta, mitä myyjä sinulle ehdottaa.

Kuluttaja-asiamiehen toimistoon tuli viime vuonna entistä enemmän erityisesti sekä kotimyyntiä että puhelinmyyntiä koskevia valituksia.

Kotimyyntiä koskevien valitusten määrä kasvoi viime vuonna 12 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Puhelinmyyntiä koskevia valituksia tuli seitsemän prosenttia edellisvuotista enemmän.

Monesti puhelinmyynnin tai kotimyynnin takia kuluttajaviranomaisiin ottaa yhteyttä iäkkään vanhempansa lähiomainen. Tämä on viranomaisenkin mukaan osoitus siitä, että haavoittuvilla kuluttajaryhmillä on erityisiä ongelmia näiden myyntitapojen kanssa.

Ennen myytiin ovelta ovelle pölynimureita ja ensyklopedioita. Nyt yritetään myydä kalliita asioita niin, että asiakas ei ymmärrä kilpailuttaa eri firmoja.

Rakentamiseen liittyvät katto-, putkisto-, viemäri- tai ikkunaremontit tai aurinkosähköjärjestelmät maksavat paljon, helposti tuhansia euroja. Kaupat pitää myyjän mielestä tehdä nopeasti, suorastaan samalta istumalta.

Erityisesti ikääntyvät asiakkaat ovat helposti huulesta vedettävissä, jotkut kauppiaat kai ajattelevat. Otollisia asiakkaitakin on runsaasti. Suuret ikäluokatkin ovat eläkkeellä, ja vanhenevat vielä.

Sinänsä ovelta ovelle -myynti on laillinen kauppatapa. Sääntöjä pitäisi vaan noudattaa reilusti ja asiak-kaita kunnioittaa.

Tuttavan pihalla kävi nuori mies kavereineen tarjoamassa putkiremonttia. Tuttava totesi kohteliaasti, ettei hänelle kannata edes yrittää myydä, hän ei tarvitse nyt tarjousta ja että hän teettää remontin sitten, kun hinta on sopivan edullinen.

Nuori mies selitti nenäkkäästi, ettei asiakas selvästikään ymmärrä, kuinka kaikki työ maksaa. Pois lähtiessään nulikka vielä huikkasi, että ”kyllä sua sitten harmittaa, kun viemäri hajoaa”.

Se ei ainakaan ollut asiakkaan kunnioittamista.

Ovelta ovelle -kaupustelijat hyödyntävät eteen tulevia tilanteita. Kun uutisissa on kerrottu omakotitalon tulipalosta, joka aiheutui hormin huonosta kunnosta, naapurustoon ilmaantuu herkästi kauppias, joka haluaa tutkia piippusi.

Hormi osoittautuu tutkimuksessa olevan korjauksen tarpeessa ja se pitää korjata. Myyjä tekee tarjouksen, joka on hänen mielestään ehdottoman hyvä, kokonaisedullinen ja laadultaan äärimmäisen luotettava. Todellisuudessa se on usein erittäin kallis normaaliin hintatasoon verrattuna.

Ehkä kaupustelufirmatkin joutuvat jatkossa koville nykyisen nettiajan kanssa. Yhä useampi varttuneeseenkin ikään ehtinyt asiakas osaa käyttää nettiä ja etsiä vertailevaa tietoa remonteista ja niiden tekijöistä.

Eivät tietenkään kaikki ovelta ovelle -kauppiaat ole huijareita. Toiset ovat varmasti ihan ammattitaitoisia ja rehellisiä, mutta yksi epäkelpo kauppias pilaa monen muunkin maineen.

Ovelta ovelle -myynnillä on sitä paitsi ihan myönteinen vaikutus siinä, että se monesti herättelee asiakasta huomaamaan, että ehkäpä itse asiassa korjaustoimenpide saattaisi olla tarpeellinen. Mutta korjaukset kannattaa aina kilpailuttaa.

”Ovelta ovelle -myynnin yhteydessä perusviisaus asiakkaan kannalta on edelleen, että älä niele purematta, mitä myyjä sinulle ehdottaa.”