Oulun oikeustalo: Oulun uuden oi­keus­ta­lon ves­sas­ta kuu­lu­nut ku­mah­dus johti siihen, että kaikki wc-ti­lat pitää tar­kis­taa

Sosiaalinen media: Jaakko ja Niina Polon pa­ri­suh­de­huu­mo­ri kerää jopa mil­joo­nia näyt­tö­ker­to­ja Ins­ta­gra­mis­sa

Jääkiekko: Kärpät on noussut maan joh­ta­vak­si maa­li­vah­ti­kas­vat­ta­mok­si Roope Kois­ti­sen an­sios­ta

Mainos: Tilaa tästä Kaleva Digi 13,90 €/kk

Oulussa tes­ta­taan lii­ken­ne­merk­kien hei­jas­ta­mis­ta tien pintaan – "Kun mer­kin­nät ovat tal­vi­ai­kaan pii­los­sa, se on pik­kui­sen haas­ta­vaa joil­le­kin kul­ki­joil­le"

Oulussa testataan ilmeisesti ensimmäisenä maailmassa pyörätien ja jalkakäytävän pintaan projektorilla heijastettavia pyöräilijän ja jalankulkijan symboleja.

Baanan pinnassa Tuirassa on projektoreilla heijastetut  merkit.
Baanan pinnassa Tuirassa on projektoreilla heijastetut merkit.
Baanan pinnassa Tuirassa on projektoreilla heijastetut merkit.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Oulussa testataan ilmeisesti ensimmäisenä maailmassa pyörätien ja jalkakäytävän pintaan projektorilla heijastettavia pyöräilijän ja jalankulkijan symboleja.

Kokeilu on meneillään Tuirassa Linnanmaan baanalla. Linnanmaan baana on noin viiden kilometrin mittainen pyöräilyn katukäytävä Oulussa Torinrannasta Linnanmaalle, joka on rakennettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen osuus valmistui 2018 ja toinen vuonna 2019.

Projektorikokeilussa lähdettiin ratkomaan sitä ongelmaa, että talvella lumi ja jää tuppaavat peittämään tienpintaan maalatut normaalit tiemerkinnät, kertoo Oulun kaupungin liikenneinsinööri Harri Vaarala.

Baanaväylällä pyöräily- ja jalankulkukaistat on koko matkalla erotettu toisistaan. Pyöräilykaistalla on suojatiekohteissa käytetty kirkasta punaista kivisirotepinnoitetta ja muualla kaista on päällystetty punaruskealla asvaltilla.

– Jalankulkijoiden pitäisi olla toisella puolella, pyöräilijöiden toisella. Kun merkinnät ovat talviaikaan piilossa, se on pikkuisen haastavaa joillekin kulkijoille, Vaarala tuumii.

-
Kuva: Ella Jokinen

Normaalit liikennemerkit kyllä baanalla opastavat ja kertovat, kummalla puolella pyöräilijän ja jalankulkijan paikka on, mutta kaikki eivät osaa liikennemerkkejä seurata ja sen seurauksena kuljetaan väärillä puolilla.

– Nyt haluttiin kokeilla, näkyisikö liikennemerkki väylän pinnasta. Osa varmaan kulkee kännykkä kourassa ja tuijottelee muutenkin kengänkärkiä. Olisiko tämä nyt sitten parempi ratkaisu, Vaarala pohtii.

Kokeilun perusteella näyttää siltä, että liikennemerkin symbolit tien pintaan heijastettuna ovat ihan hyvin näkyvä ratkaisu.

Homma on toteutettu siten, että valopylväässä on projektori, joka heijastaa linssin kautta pyörätien ja jalankulkijan kuvakkeet tiehen. Etukäteen Vaaralan mukaan mietitytti se, kuinka hyvin merkit tien pinnasta näkyvät muutoinkin valaistussa kohdassa. Ne näyttävät kuitenkin näkyvän ihan mukavasti.

– Tällä hetkellä pohditaan, tehdäänkö tästä vakiokäytäntö näille meidän baanareiteille.

Linnanmaan baanalle voisi tulla projektorilaitteita muutamia lisää valikoiduille paikoille.

Ensi kesänä tehdään Mäntylän baana eli Leevi Madetojan itäpuolinen pyöräväylä muutetaan baanaksi Kainuuntien ja Poikkimaantien välissä. Siihenkin projektorilaitteita voitaisiin asentaa muutamaan kohtaan.

– Ei niitä tietystikään voi ihan joka väliin laittaa, mutta kriittisiin kohtiin kuitenkin, Vaarala sanoo.

Laitteille ei ole vielä hintaa tiedossa, ja se vaikuttaa hankintaan.

– Jos saadaan ne järkevään hintaa, niitä voitaisiin käyttää myös tulevilla baanakohteilla.