Mainos

Oulun Va­del­ma­tar­ha täyttää 5 vuotta

Pohjois-Suomen suurin ja monipuolisin lastentarvikekirppis on taas täynnä asiakkaita ja suunnittelee tulevaa.

-

“Ensimmäisen kesämme vauva-asiakkaat ovat jo tomeria 5-vuotiaita, jotka tulevat itse valitsemaan vaatteensa”, kertoo Vadelmatarhan täti eli yrittäjä Kirsti Juhonsalo. Monet perheet ovat tulleet vadelmatarhalaisille tutuiksi ja juuri uskolliset asiakkaat auttoivat pahimman koronakriisin ylitse.

Viisi vuotta sitten Oulun Limingantulliin avattu Vadelmatarha on koko Pohjois-Suomen ainoa lastentarvikkeisiin erikoistunut kirpputori. Kävijöitä on etenkin loma-aikoina laajalta alueelta. Turistien kanssa juttelu sujuu vadelmatarhureilta eli Vadelmatarhan työntekijöiltä usealla kielellä.

Erityistä Vadelmatarhalla on, että vaatteet ja tarvikkeet on asetettu selkeästi koon ja tyypin mukaan esille. Lastenvaatteita kiireellä etsivälle ostajalle kokoluokitus on suuri apu. Hyllyjen järjestelystä ja muista myymäläpuuhista on löytynyt vuosien mittaan harjoittelu- tai kuntoutuspaikka monelle opiskelijalle ja maahanmuuttajalle.

Vadelmatarha on myös internetissä

Yhteisöllisyys on Vadelmatarhalla tärkeä arvo ja poikkeusolojen tuoma hiljaisuus oli niin yrittäjälle kuin asiakkaille ikävä vaihe.

"Monet halusivatkin tulla ostoksille tai tehdä varauksia ja tilauksia netin kautta. Niinpä siirryimme kuvaamaan yhä enemmän tuotteitamme nettiin, jotta selviäisimme juoksevista kiinteistä kuluista. Yöunet kärsivät, mutta oli suuri helpotus, kun ihmiset uskaltautuivat taas ostoksille ja lomautettua henkilökuntaa on voinut pyytää takaisin töihin", kertoo yrittäjä Kirsti Juhonsalo.

Tilanteen taas salliessa Vadelmatarhalla on tarkoitus käynnistää jälleen MLL:n perhekahvila, joka on osoittautunut hyödylliseksi vauva-arjen kohtaamispaikaksi.

Myös internetin tuomiin mahdollisuuksiin aiotaan keskittyä tulevaisuudessa entistä enemmän. Tällä hetkellä myyntiin tulleita tuotteita kuvataan mm. päivittäin Instagramin Stooreihin.

-

Täyspalvelumyynti tuo helppoutta kiireiseen arkeen

Vadelmatarhan ydintoimintaa on Täyspalvelumyynti, jossa myyntiin tuotavat tuotteet voi vain tuoda kaupalle ja kaikki hoituu myyjän puolesta. Vadelmatarhurit lajittelevat, hinnoittelevat, vievät paikoilleen ja myyvät tuotteet neljän viikon myyntiajan kuluessa. Myydyistä tuotteista peritään 50 % provisio (sis. 24 % alv.) Myymättä jääneet tuotteet toimitetaan hyväntekeväisyyteen.

“Ajanpuutteesta kärsivien lapsiperheiden keskuudessa Täyspalvelu on todella suosittu. Viiden vuoden aikana olemme oppineet karsimaan yhä kovemmalla kädellä pois myynnistä heikkokuntoisimmat vaatteet. Ovathan ostajatkin nykyään hyvin laatutietoisia, eikä ole kenenkään etu seisottaa hyllyissä turhaa täytettä. Huonokuntoista halpatuotantovaatetta ei osteta, sillä ehjänkin saa uutena hyvin halvalla. Rikkinäiset ja likaiset vaatteet eivät kelpaa edes hyväntekeväisyysjärjestöille. Toisaalta hyväkuntoisilla käyttövaatteilla ja erityisesti merkkivaatteilla voi tienata kivasti", kertoo Juhonsalo.

Turvatakseen laadukkaan tavaran saannin Vadelmatarha perii Täyspalveluun tuotavista tuotteista perusmaksun, eräänlaisen kynnysmaksun. Vadelmatarhurit ylläpitävät tietojaan lastenmuodin käänteistä osatakseen hinnoitella oikein ja saadakseen myyjille parhaimman katteen.

Itsepalvelumyynti on vilkasta

Vadelmatarhan Itsepalvelun myyntipaikat täyttyivät taas eristyksen jälkeen nopeaan tahtiin. Ostajilla ja myyjillä tuntui olevan kiire paikata rästiin jääneitä kierrätystarpeitaan. Kesävaatteiden tarvekin oli jo suuri.

Vadelmatarhan Itsepalvelumyynnille on erityistä, että tuotteita voi oman myyntipaikan lisäksi hajasijoittaa eri osastoille. Esimerkiksi kengät voi viedä kenkähyllyyn ja takin ulkovaateosastolle. Ostaja hyötyy selkeästi lajitellusta valikoimasta.

Vadelmatarhalla on tarjolla Itsepalvelumyynnin tueksi ostettava Siistipalvelu, jossa vadelmatarhurit huolehtivat myyntipaikan ylläpidosta. Etenkin korona-aikoina se on ollut suosittu, sillä näin myyjän ei ole välttämätöntä käydä päivittäin myymälässä.

Itsepalvelun VIP-pöytä on se kaikkein komein pöytä kassaa vastapäätä, josta vadelmatarhurit huolehtivat ja somettavat erityisen innokkaasti. Lisätietoa ajankohtaisista tarjouksista ja kampanjoista löytyy Vadelmatarhan Facebook-sivulta.

-

Elokuu on Vadelmatarhan kiireisintä aikaa

Juhonsalo kertoo että vuodenajat vaikuttavat Vadelmatarhan toimintaan ja tarjontaan hurjasti. Alkukesästä ostajat etsivät hellevaatteita ja joulun jälkeen suksia.

Vadelmatarhan kolmas myyntitapa on nimeltään Sesonkimyynti ja sen tarkoituksena on taata kulloinkin kysytyimpien tuotteiden saatavuus. Sesonkimyynnissä myyjä hinnoittelee tuotteet itse ja kauppa huolehtii lopusta. Myyntiaika on neljä viikkoa. Myynneistä peritään 35 %:n provisio, mutta ei muita maksuja. Vadelmatarhalta saa tiedon kulloinkin Sesonkimyynnin piirissä olevista  tuoteryhmistä.

"Elokuu on vuoden kovinta myyntiaikaa, sillä arjen lähestyttyä lasten huomataan kasvaneen kesän aikana ja kiiruhdetaan ostamaan päälle pantavaa päiväkotiin ja kouluun. Sitten tarvitaankin jo pian syys- ja lokakuussa toppavaatteet talveen", pohtii Juhonsalo tulevaa.

Vadelmatarhan synttäritarjous ennakoi kiireistä loppukesää ja tarjoaa Itsepalvelumyynnin elokuulle 2020 tarjoushintaan. Mainitsemalla koodin “Vadelmatarha5” saa myyntiviikon hintaan 29 € (norm. 35 €). 

Oulun Vadelmatarhan 5-vuotisjuhlat jäivät pitämättä koronan takia, mutta  aina tulee uusia juhlan ja ilon aiheita. Yrittäjä iloitsee erityisesti lasten paluusta kaupalle ja tulevaisuus näyttää muutenkin taas aurinkoiselta ja ihanan kiireiseltä. Tällä hetkellä Vadelmatarha etsii myös alivuokralaista tarjoamaan asiakkailleen sopivia lisäpalveluita.

Vadelmatarhan henkilökunta auttaa mielellään sopivan myyntitavan valinnassa ja palveluihin voi tutustua myös yrityksen nettisivuilla  www.vadelmatarha.fi.