Oulun pyö­rä­baa­na­ver­kos­to ha­lu­taan laa­jen­taa 65-ki­lo­met­ri­sek­si, ensi vuonna alkaisi "Män­ty­baa­nan" to­teu­tus ja Kem­pe­leen­lah­del­le tulisi Suomen en­sim­mäi­nen Jää­baa­na

Oulun polkupyöräbaanaverkostoa halutaan kasvattaa voimakkaasti. Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää.

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua. Arkistokuva.
Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua. Arkistokuva.
Kuva: Jukka Leinonen

Oulun polkupyöräbaanaverkostoa halutaan kasvattaa voimakkaasti.

Kaupunkiin on tähän mennessä rakennettu yhteensä kolme kilometriä baanaa Linnanmaalle ja keskustaan, mutta sitä on kaavailtu toteutettavaksi useita kymmeniä kilometrejä lisää eri puolille Oulua.

– Uutta baanaa on tarkoitus toteuttaa järjestelmällisesti joka vuosi, liikenneinsinööri Harri Vaarala yhdyskunta- ja ympäristöpalveluista kuvailee.

Hänen mukaansa Oulussa on 65 kilometrin laajuinen baanaverkosto vuonna 2030, jos yhdyskunta- ja ympäristöpalveluissa laadittu baanaverkkoluonnos toteutetaan.

Baanaverkkoluonnoksessa eli alustavassa suunnitelmassa baanoille on annettu nimiehdotuksia, jotka voivat muuttua myöhemmin. Esimerkiksi Haapalehtoon johtava baana on ristitty siinä Haabaanaksi ja Kempeleeseen vievä baana Kembaanaksi.

Suunnitelman mukaan ensi vuonna työn alle otetaan kolmen kilometrin mittainen pätkä Linnabaanaa. Vaaralan mukaan ensi vuonna on kaavailtu rakennettavaksi myös ensimmäinen vaihe Mäntybaanasta.

Siihen on piirretty myös jäälle tuleva talvibaana. Liikenneinsinöörin mukaan Oritkarista Oulunsaloon kulkee talvisin hiihtoreitti ja joinain talvina on toteutettu myös retkiluistelureitti, joten pyöräilijöillekin halutaan oma jääväylänsä eli Jääbaana. Toteutuessaan Jääbaana olisi Suomen ensimmäinen.

Korjattu kello 22.44: Jutussa kerrottiin aluksi virheellisesti Linnabaanan kulkevan Torinrannasta Tervahovintielle Toppilaan. Todellisuudessa Linnabaana tulee kulkemaan Alppilasta. Oikaisu asiasta täällä.