Oulun kau­pun­ki lan­see­raa oman verk­ko­me­dian­sa – ympäri vuo­ro­kau­den toimiva Mun Oulu jul­kais­taan ys­tä­vän­päi­vä­nä

Median tavoitteena on kirjoittaa kaupungin asioista uutispainotteisesti.Oulun kaupunki lanseeraa oman Mun Oulu -nimisen kaupunkimediansa helmikuussa 2020.

Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmen mukaan uuden median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla.
Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmen mukaan uuden median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla.
Kuva: Anni Männikkö

Median tavoitteena on kirjoittaa kaupungin asioista uutispainotteisesti.

Oulun kaupunki lanseeraa oman Mun Oulu -nimisen kaupunkimediansa helmikuussa 2020. Ystävänpäivänä julkaistavan sivuston on tavoitteena olla ympäri vuorokauden päivittyvä uutispainotteinen verkkomedia.

– Oulu on ensimmäinen suomalainen kaupunki, joka lähtee tällaiseen uudistukseen mukaan, kertoo kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajalan mukaan päätös kaupunkimedian perustamisesta tehtiin viranhaltijavalmistelulla eli käytännössä viestintäjohtaja Salmen päätöksellä.

– Hän mietti pyynnöstäni uusia avauksia ulkoiseen ja sisäiseen viestintään, tämä oli yksi niistä. Asia toki on esitelty kaupunginhallitukselle.

Median toiminta rahoitetaan kaupungin aikaisempaan tiedotuslehti Oulu-postiin budjetoiduilla rahoilla.

– Eli tapahtuu useamman kymmenien tuhansien eurojen uudelleensijoittaminen. Yritykset eivät ole mukana rahoittamassa tätä, ainakaan vielä, Salmi kertoo.

Laajalan mukaan kaupungin asioihin keskittyvä Mun Oulu syntyi tarpeesta tuoda kaupunkia paremmin esiin sekä paikallisesti että valtakunnallisesti.

Media saa oman toimistonsa kaupunginhallituksen uusiin tiloihin osoitteeseen Isokatu 9. Toimitus pyörii noin viiden toimittajataustaisen kaupungin työntekijän voimin.

Paikallisasioiden lisäksi mediassa aiotaan julkaista muun muassa henkilöjuttuja, reportaaseja, kyselyitä, videoita sekä podcasteja ja blogeja. Kahden viimeisen tuotanto ulkoistetaan tunnetuille henkilöille, joilla on jokin kytkös Ouluun.

– Media saa myös oman applikaationsa, Salmi kertoo.

Salmen mukaan media aikoo sitoutua journalistien eettisiin ohjeisiin.

– Emme siis aio kirjoittaa kritiikittömästi, vaikka olemmekin markkinointihenkinen media.

Ohjeiden noudattamista vahtiva itsesäätelyelin Julkisen sanan neuvoston (JSN) ratkaistavaksi jää, pääsekö kaupungin media neuvoston jäseneksi.

– Jos pääsemme, voimme nimittää myös päätoimittajan, Salmi kertoo.

Hänen mukaansa median tavoitteena keskittyä nimenomaan kaupunkijournalismiin esimerkiksi lähiöiden ja asukkaiden arjen kautta.

– Haluamme luoda yhteisöllisen median kaikille Oulussa asuville ja käyville. Minua kiinnostaa todella paljon, millainen keskustelu tästä syntyy, kun julkinen toimija alkaa mediaksi, hän pohtii.