Mainos

Oulun kau­pun­gin ruoka- ja puh­taus­pal­ve­lut siir­ty­vät lo­ka­kuus­sa uudelle pal­ve­lun­tuot­ta­jal­le – muu­tok­ses­sa tär­kein­tä on avoin vuo­ro­pu­he­lu ja pai­kal­li­suu­den vaa­li­mi­nen

Oulun kaupungin ateria- ja puhtauspalveluiden palveluntuottaja muuttuu. Ulkoisesti mikään ei muutu, mutta sisäisesti asiaa on valmisteltu jo kuukausia. Compass Groupille on tärkeää toimia paikallisesti ja kuunnella työntekijöiden ajatuksia.

Compass Groupin asiakkuuspäällikkö Maarit Oinonen ja palveluasiantuntijan tehtävään siirtyvä Päivi Lehtosaari-Drushinin pitävät muutoksessa tärkeimpänä avointa vuoropuhelua.
Compass Groupin asiakkuuspäällikkö Maarit Oinonen ja palveluasiantuntijan tehtävään siirtyvä Päivi Lehtosaari-Drushinin pitävät muutoksessa tärkeimpänä avointa vuoropuhelua.

Oulun kaupungin ateria- ja puhtauspalvelut siirtyvät uudelle palveluntuottajalle, Compass Group Finland Oy:lle. Kaupunginhallituksen toukokuussa tekemä päätös astuu voimaan lokakuun ensimmäisestä päivästä alkaen.

Ateria- ja puhtauspalvelut koskevat esimerkiksi kouluja, päiväkoteja, hyvinvointikeskuksia ja uimahalleja. Muutoksen myötä noin 300 työntekijää siirtyy Oulun kaupungilta ruoka- ja moniyhtiö Compass Groupille.

”On hienoa saada lisää ammatti-ihmisiä meidän taloon. Toiminta jatkuu samanlaisena ja pysyy asiakkaille aivan ennallaan. Samat ihmiset tekevät lokakuun ensimmäisenä päivänä samanlaista työtä kuin syyskuun viimeisenäkin. Suurin muutos liittyy järjestelmiin ja johtamiseen”, Compass Groupin Oulun asiakkuuspäällikkö Maarit Oinonen selventää.

Muutosta on valmisteltu jo kuukausia

Vaikka palveluntuottajan muuttuminen ei näy ulospäin, muutos on paikallisesti suuri.

Oulun kaupungin alue-esimiehenä toimiva Päivi Lehtosaari-Drushinin siirtyy lokakuussa Compass Groupin palveluasiantuntijan tehtävään. Esimiehenä hän on nähnyt, miten henkilöstön mielipiteet muutokseen ovat muuttuneet vuoden aikana. Alkuun epätietoisuus ja epävarmuus pelottivat. Osa pelkäsi, onko oma työpaikka uhattuna.

Kun uusi palveluntuottaja keväällä julkistettiin, näytti tulevaisuus selkeämmältä ja muutosprosessista tuli konkreettisempi.

Compass Group on halunnut panostaa yhdessä nykyisten esimiesten kanssa heti toukokuusta alkaen viestintään ja vastavuoroiseen kommunikaatioon. Kaikki siirtyvät työntekijät on haastateltu henkilökohtaisesti. Tilapalvelujen toimesta on pidetty myös muutoskoulutuksia sekä esimiehille että henkilöstölle. Koulutukset jatkuvat edelleen Compass Groupin järjestämänä siirtymävaiheen aikana.

Tilanteen herättämiä tunteita, ajatuksia ja palautetta on käyty läpi avoimesti. Lehtosaari-Drushinin pitää tärkeänä, että kaikki mieltäkin painavat asiat käydään yhdessä läpi luottamuksella.

Compass Group on halunnut panostaa yhdessä nykyisten esimiesten kanssa heti toukokuusta alkaen viestintään ja vastavuoroiseen kommunikaatioon. Kaikki siirtyvät työntekijät on haastateltu henkilökohtaisesti.

”Henkilöstö on pyritty pitämään alusta asti ajan tasalla. Siirtyvät työntekijät ovat suhtautuneet positiivisesti Compassin tekemiin haastatteluihin. He ovat kokeneet, että heitä on todella kuultu tilanteessa”, Päivi Lehtosaari-Drushinin kertoo.

Compass Groupilla on kokemusta vastaavanlaisista liikkeenluovutuksista muidenkin Suomen kaupunkien ja kuntien kanssa.

”On täysin luonnollista, että iso muutos on jännittävä ja aiheuttaa epävarmuutta. Olemme halunneet paikallisella tekemisellä ja henkilökohtaisesti jokainen työntekijä kohtaamalla tuoda avoimuutta kommunikaatioon. Tarkoituksena on ollut tehdä muutoksesta työntekijöille mahdollisimman sujuva ja miellyttävä”, Maarit Oinonen sanoo.

Uusia työntekijöitä rekrytoidaan toimintaan mukaan

Muutoksen myötä Compass Group palkkaa myös uusia työntekijöitä ateria- ja puhtauspalveluihin. Haussa on erilaisia osaajia esimerkiksi uimahallityöntekijöistä hoivapuolen ja logistiikka-alan osaajiin.

Compass Group on tunnettu maailman suurimpana ruoka- ja monipalveluyhtiönä, mutta yritykselle on tärkeää toimia paikallisesti kussakin kaupungissa. Eri puolelta maailmaa tulee hyviä käytäntöjä ja oppeja, mutta paikalliset osaajat tietävät parhaiten, miten omalla paikkakunnalla asiat hoidetaan.

”Olemme kumppani, jolla on pitkä kokemus sekä intohimoa ja tahtotila kehittää ruoka- ja puhtausalaa yhä paremmaksi. Samalla kaupunki voi keskittyä rauhassa ilman huolta omaan ydinosaamiseensa. On hienoa saada uusia ihmisiä meidän Compass-perheeseen, jossa meillä on jo laaja osaaminen ja upeita ammattilaisia”, Compass Groupin asiakkuusjohtaja Maarit Parikka sanoo.

”Yhteistyömme Oulun kaupungin Tilapalvelut-liikelaitoksen kanssa on ollut alusta asti lämminhenkistä ja avointa. Meille on tärkeää kehittää toimintaa yhdessä kumppanin kanssa.”

Katso Compass Groupin avoimet työpaikat osoitteesta https://uracompassilla.fi/.

Compass Group tarjoaa asiakkailleen inspiroivia ja merkityksellisiä ruoka- ja puhtauspalveluita. Tutustu toimintaan osoitteessa www.compass-group.fi.