Lukijalta
Mielipide

Oulun kaavasuunnittelu näivettää ydinkeskustan – kivijalkamyymälöille parkkipaikat ovat elinehto

Yritysten sijoittuminen Oulun ydinkeskustaan on erittäin tärkeää. Yritykset luovat palveluita kuluttajille ja toisille yrityksille.

Yritysten sijoittuminen Oulun ydinkeskustaan on erittäin tärkeää. Yritykset luovat palveluita kuluttajille ja toisille yrityksille. Yritykset houkuttelevat väkeä koko Pohjois-Suomesta asioimaan Oulussa.

Ydinkeskustassa töissä käyvät työntekijät ovat merkittävä palveluiden käyttäjäryhmä kaupoille ja ravintoloille.

Oulun kaupunkisuunnittelu kuitenkin ylenkatsoo yrityksiä, niiden työntekijöitä ja asiakkaita, kun yksityisautoilua estetään ja hankaloitetaan kortteli kerrallaan. Useat jättävät kokonaan tulematta keskikaupungille, jos palvelut saa muualta.

Digitalisaatio vähentää myös kaupungissa asioimista ja samalla jää moni euro tulematta Ouluun. Ilmiö on näkynyt tyhjinä liikehuoneistoina.

Esimerkiksi Snellmaninpuistoon kaupunki suunnittelee taidepuistoa, mikä onkin mainio ajatus vehreän kaupunkipuiston viihtyvyyden kannalta.

Samassa suunnitelmassa kuitenkin Oulun Osuuspankin edestä häviää melkein kaikki noin kolmestakymmenestä autopaikasta, jotka poistetaan pyöräkatoksien tieltä. Autopaikkoja jää kahdeksan, joista osa invapaikkoja ja osa sähköautojen latauspaikkoja.

"Oulun kaupunkisuunnittelu ylenkatsoo yrityksiä, niiden työntekijöitä ja asiakkaita, kun yksityisautoilua estetään ja hankaloitetaan kortteli kerrallaan."

Oulun keskustaan sijoittuneet yritykset ovat investoineet siihen, että yritykset ovat lähellä palveluita ja hyvän saavutettavuuden päässä kaikilla kulkuneuvoilla. Oulun ydinkeskustan parkkipaikkojen systemaattinen hävittäminen katutasosta ja kaavaratkaisut kaupan suuryksiköille kaupungin laidoilla näivettävät ydinkeskustan.

Ydinkeskustaan on tehty pyöräkaistoja ja joukkoliikenneratkaisuja poistamalla satoja parkkipaikkoja sekä estämällä autoliikenne osin tai kokonaan monella katuosuudella. Pyöräkaistoista huolimatta monet pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä. Kivijalkamyymälöille parkkipaikat ovat elinehto.

Osa yrityksistä on jo äänestänyt jaloillaan ja sijoittunut kaupungin ulkopuolelle, sillä asiakkaat eivät pääse nykyisellään helposti asioimaan yrityksissä tai työntekijät työpaikoilleen. Ilmiö näkyy myös keskikaupungin ruokapaikoissa, hiljaista on lounasaikanakin Valkeaa lukuun ottamatta.

New Yorkin Manhattanilla asuu yli 1,6 miljoonaa ihmistä. Se on tunnettu joukkoliikenteestään, mutta siellä mahtuu olemaan sulassa sovussa niin jalankulkijat, pyöräilijät, joukkoliikenne kuin autoilijatkin.

Toki sielläkin on kävelykatuja, mutta kaupungin kokoon nähden melko vähän. Pieneen ja ruuhkattomaan Ouluun ei autoilijoita valitettavasti haluta.

Yritysten sijoittumisella kaupunkien keskustaan on ostovoiman myötä myös rakennusinfraan kohdistuvia vaikutuksia. Tuoreessa raportissa vanhojen osakehuoneistojen hinnat ovat laskeneet vain Oulussa ja Espoossa suurista kaupungeista. Ydinkeskustan vetovoima on suoraan mitattavissa neliöhinnoista.

Kallioparkki ja joukkoliikenne ovat hyviä, mutta eivät patenttiratkaisu elinvoimaiseen ydinkeskustaan. Koko Pohjois-Suomen keskuksena Oulun pitäisi kiinnittää erityistä huomiota helppoon saavutettavuuteen. Yritykset ovat aina olleet mukana kehityksen kärjessä, kunhan yritysvaikutukset arvioidaan yhteistyössä alueen yritysten kanssa jo suunnitteluvaiheessa.

Risto Huovinen

puheenjohtaja

Oulun Yrittäjät ry

Pasi Kinnunen

yrittäjä, Esmo-yhtiöt

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.