Ou­lu­lai­nen Zeffi tähtää suu­ruu­teen on­li­ne-ky­se­lyi­den mil­jar­di­mark­ki­noil­la – "Kun seu­raa­va val­lan­vaih­dos tulee, aiomme olla mark­ki­na­joh­ta­ja"

Käytännössä markkinoilla on tällä hetkellä kaksi isoa toimijaa. Yhdysvaltalainen Qualtrics pyörittää noin 300 miljoonan euron liikevaihtoa, sen maanmies Surveymonkey noin 200 miljoonan.

-
Kuva: Jarmo Kontiainen

Online-kyselyt ovat miljardimarkkina, jossa jyllää kaksi suurta. Nyt yksi pieni oululainen haluaa haastaa ne.

Online-kyselyiden markkinoilla on alkamassa verinen sota markkinajohtajuudesta, sanoo oululaisen Zeffin toimitusjohtaja Jaakko Alasaarela.

Käytännössä markkinoilla on tällä hetkellä kaksi isoa toimijaa. Yhdysvaltalainen Qualtrics pyörittää noin 300 miljoonan euron liikevaihtoa, sen maanmies Surveymonkey noin 200 miljoonan.

Yhteensä online-kyselyiden markkina on noin viiden miljardin suuruinen ja kasvaa kymmenen prosenttia vuodessa.

– Valtava määrä yrityksiä tarjoaa simppeleitä kyselytyökaluja, Alasaarela sanoo.

Ne eivät kuitenkaan tosissaan ole haastamassa isoja markkinajohtajuudesta, sillä niiden liikevaihto pyörii joissakin kymmenissä miljoonissa.

Jossain siellä massassa on hiljattain itsensä Zeffiksi brändännyt oululainen ZEF kahden miljoonan liikevaihdolla.

– Surveymonkey valtasi maailman ensin, sitten Qualtrics meni sen ohi. Kun seuraava vallanvaihdos tulee, aiomme olla markkinajohtaja.

Online-kyselyiden markkinoita leimaa se, että paljon kyselyitä teettävillä yrityksillä on käytössään useita kyselytyökaluja.

– Hinnat ovat niin pieniä, että meilläkin on asiakkaita, joilla saattaa olla jopa kymmenen työkalua käytössä. Ajan saatossa sitten toisia heivataan ja toimivimmat pidetään, Alasaarela sanoo.

Kyselytyökalujen perusversion saa usein ilmaiseksi käyttöön, mutta jos ominaisuuksia tarvitsee vähänkin lisää, joutuu avaamaan lompakkonsa.

– Hinnan pitää olla suoraan suhteessa asiakkaan saamaan hyötyyn.

Lue myös: Muhoksella kasvanut Jaakko pääsi peruskoulusta rehtorin armahduksella – nyt hän on ZEF Oy:n toimitusjohtaja, jonka kirjoittamassa kirjassa kerrotaan, miten unelmat saavutetaan

Halvimmillaan työkaluja saa käyttöön parillakymmenellä eurolla kuussa, ominaisuuksiltaan laajimmat paketit maksavat tuhansia euroja kuussa.

– Meillä on useita asiakkaita, joille myymme palveluita kymmenillätuhansilla kuussa, sitten taas moni käyttää sitä halvinta pakettia. Markkinajohtajaksi nouseminen vaatisi käytännössä miljoona maksavaa asiakasta, Alasaarela sanoo.

Markkinointiin palkataan väkeä

Kyselyiden maailmanvalloitus vaatii järjettömän kovan jalkatyön, sanoo Alasaarela. Jo nyt Zeffillä on liuta nimekkäitä asiakkaita teknologia- ja media-alalla, mutta miljoonaan asiakkaaseen päästään vain myymällä suuria määriä pieniä asiakkuuksia.

– Pienet yritykset tekevät myös hankintapäätöksen nopeasti ja ottavat tuotteen nopeasti käyttöön.

Tämän vuoden aikana Zeffissä testaillaan markkinointikeinoja, sen jälkeen englanninkielisessä markkinoinnissa laitetaan iso vaihde silmään. Se tarkoittaa uusia työpaikkoja vajaat 20 henkeä työllistävään yritykseen.

Ja sitten on tietysti vielä se tuote, kyselytyökalu, joka luotiin kolmessa vuodessa puhtaalta pöydältä ja jota nyt markkinoidaan maailman parhaana kyselynä.

Tiivistettynä maailman paras kysely on sellainen, jossa asiakas saa valmiin kyselyn ja siitä hyödyntämiskelpoista dataa, vaikka ei tietäisi kyselyn tekemisestä tai tilastoanalyysistä yhtään mitään. Se hyödyntää voimakkaasti automaatiota niin kyselyn sisällön ja ulkoasun luomisessa, kyselyyn vastaamisessa kuin tulosten analysoinnissakin.

Alasaarela pitää älykkäitä kyselytyökaluja kyselyiden tulevaisuutena. Zeffin kyselyt ovat herättäneet myös kilpailijoiden mielenkiinnon, sillä Surveymonkeyn pääsijoittaja lähestyi yritystä ostoaikeilla.

– Tapaamisen jälkeen päätimme, että emme halua edetä heidän kanssaan.

Patentteja Yhdysvalloissa

Zeffi on saanut kyselyihinsä ja vaalikoneisiinsa liittyen neljä patenttia Yhdysvalloissa. Ne liittyvät nelikentässä tapahtuvaan tiedonkeruuseen, vaalikoneeseen, valintasovelluksiin sekä kyselyihin, joissa tietty vastaus aktivoi jonkin tapahtuman.

– Patentti ei tarkoita sitä, etteivät muut voisi tehdä tällaisia kyselyitä, vaan sitä, ettei niitä voi tehdä samalla tavalla, sanoo Zeffin toimitusjohtaja Jaakko Alasaarela.

Yhdysvaltain markkinoille pyrkivien yritysten on Alasaarelan mukaan ensisijaisen tärkeää saada keksinnöilleen patentti, sillä ne joutuvat nopeasti aggressiivisten patenttiyhtiöiden silmätikuiksi.

– Nämä yhtiöt ostavat patentteja, seuraavat yritysten tekemisiä ja käyvät sitten kimppuun ja alkavat vaatia rahaa.

Alasaarelan mukaan vaatimukset loppuvat heti, kun yrityksille on näyttää oman keksinnön patentti. Sen sijaan ne alkavat ehdotella yhteistyötä.

– Olemme saaneet näiltä yhtiöiltä tarjouksia patenteistamme sekä ehdotuksia, että he voisivat alkaa valvoa niitä ja saisimme puolet niiden hankkimasta tulosta. Sellaiseen mukaan lähteminen ei ole arvojemme mukaista.