Ou­lu­lai­nen Flow Pro­duc­tions on vuoden teat­te­ri 2020 – tun­nus­tus­pal­kin­non raati kehui ryhmän toi­min­taa laa­ja-alai­sek­si ja ku­ra­toin­tia tai­dok­kaak­si

Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula työryhmineen pokkasi maanantai-iltana Suomen Teatterit ry:n tunnustuspalkinnon ja tuhat euroa rahaa.

Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula (punaisessa mekossa) on ohjannut paikkasidonnaiset teokset Varjakka (2014), Torni (2016) ja The Secret Garden (2018). Tulossa on Hylky elokuussa Hiukkavaaran entiselle kasarmialueelle. Flow Productions -tuotantoryhmän johtaja Pirjo Yli-Maunula kertoo, että valtaosa Taiteen edistämiskeskukselta saadusta avustuksesta käytetään ryhmän omiin tuotantoihin, vaikka Flow-sirkussarja tuokin paljon näkyvyyttä. The Secret Garden -teoksen keskiössä oli ihmisen suhde luontoon ja pakkomielle paratiisista. Elämyksellinen teos  vei katsojat Kempeleen puutarhaoppilaitoksen tiloihin rakennettuun maailmaan. Kuvassa tanssitaiteilija, ohjaaja, tuottaja Pirjo Yli-Maunula. Torni oli paikkasidonnainen ja monitaiteellinen teos, jota esitettiin Intiön vesitornissa Oulussa 2016.
Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula (punaisessa mekossa) on ohjannut paikkasidonnaiset teokset Varjakka (2014), Torni (2016) ja The Secret Garden (2018). Tulossa on Hylky elokuussa Hiukkavaaran entiselle kasarmialueelle.
Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula (punaisessa mekossa) on ohjannut paikkasidonnaiset teokset Varjakka (2014), Torni (2016) ja The Secret Garden (2018). Tulossa on Hylky elokuussa Hiukkavaaran entiselle kasarmialueelle.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunula työryhmineen pokkasi maanantai-iltana Suomen Teatterit ry:n tunnustuspalkinnon ja tuhat euroa rahaa. – Toivon mukaan palkinto merkitsee meille myös maine-etua, että saadaan entistä enemmän ihmiset kiinnostumaan ja löytämään meidät. Sellaisetkin, jotka eivät vielä ole toimintaamme tutustuneet, Yli-Maunula toivoo.

Vuoden teatteriksi 2020 on valittu tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan johtama tuotantoryhmä Flow Productions Oulusta. Se tunnetaan sekä elämyksellisistä, monitaiteellisista näyttämöteoksista että paikkasidonnaisista tuotannoista. Lisäksi Flow Productions tuottaa Flow-sirkus -esityssarjaa, jonka myötä Oulussa nähdään nykysirkuksen kärkeä kotimaasta ja ulkomailta.

Ryhmän tavaramerkki on myös yhteistyö esittävän taiteen toimijoiden välillä.

Vuoden teatteri -palkinto ja kahdeksantoista muuta teatterialan palkintoa ja tunnustusta jaettiin esittävien taiteiden yhteisessä Thalia-juhlassa Tampereella maanantai-iltana.

Muut ehdokkaat vuoden teatteriksi olivat Teatteri Takomo Helsingistä sekä taidekollektiivi WAUHAUS.

Flow Productions -tuotantoryhmän johtaja Pirjo Yli-Maunula kertoo, että valtaosa Taiteen edistämiskeskukselta saadusta avustuksesta käytetään ryhmän omiin tuotantoihin, vaikka Flow-sirkussarja tuokin paljon näkyvyyttä.
Flow Productions -tuotantoryhmän johtaja Pirjo Yli-Maunula kertoo, että valtaosa Taiteen edistämiskeskukselta saadusta avustuksesta käytetään ryhmän omiin tuotantoihin, vaikka Flow-sirkussarja tuokin paljon näkyvyyttä.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

– Sanoin jo silloin, kun ehdokkuus julkistettiin, että kun on tuollaisten ehdokkaiden kanssa rinnatusten, sekin tuntuu todella isolta tunnustukselta, Pirjo Yli-Maunula toteaa.

– Toivon mukaan palkinto merkitsee meille myös maine-etua, että saadaan entistä enemmän ihmiset kiinnostumaan ja löytämään meidät. Sellaisetkin, jotka eivät vielä ole toimintaamme tutustuneet.

Kyseessä on tunnustuspalkinto eli vuoden teatteri -titteli ja tuhannen euron rahapalkinto. Palkinnon jakaa Suomen Teatterit ry.

Tampereelle palkintoa pokkaamaan lähdettiin maanantaina Oulusta vähän isommalla joukolla, kahdeksan hengen delegaatiolla.

– Se on vähän semmoinen hengennostatusreissu. Haluan tuoda palkintoseremoniassa meidän kollektiivisuutta esille. Siksi meitä on tuntuva taiteilijajoukko näytillä.

Raati: Toiminta on laaja-alaista ja kuratointi taidokasta

Vuoden teatteri -palkinnon raati näki, että Flow Productionsin teokset muodostavat monipuolisen ohjelmiston, joka on merkittävä alueellisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

– Ryhmän toiminta osoittaa, miten erilaiset tuotantomallit ja teokset pystyvät kytkemään yhteen erilaisia yleisöjä, raati perusteli.

– Tuotantoryhmä on onnistunut luomaan toimivan ja strategisesti kehittyvän toimintakonseptin. Toiminta on laaja-alaista ja kuratointi taidokasta.

Vuoden teatteri 2020 -voittajan valitsi raati, jonka jäseniä ovat vuoden teatteri 2019 -palkinnon voittaneen ANTI-festivaalin taiteellinen johtaja Johanna Tuukkanen, Kajaanin kaupunginteatterin johtaja Helka-Maria Kinnunen ja näytelmäkirjailija Markku Hoikkala.

"Taiteilijana toivoo, että työ tulee näkyväksi"

Pirjo Yli-Maunula on erityisen ilahtunut, että palkintoraati nosti esiin Flow Productionsin ohjelmiston eri osa-alueet vahvuuksina.

– Raati oli paneutunut monella lailla meidän toimintaan. Ainahan sitä taiteilijana toivoo, että työ tulee näkyväksi, ymmärretyksi ja havaituksi, Pirjo Yli-Maunula sanoo.

– Se oli ihanaa, että dialogisuus oli nähty meitä määrittävänä, läpileikkavana asiana. Toteutamme dialogisuutta taiteenalojen välillä, työryhmien sisällä, yhteistyökumppaneiden kesken ja suhteessa yleisöön.

The Secret Garden -teoksen keskiössä oli ihmisen suhde luontoon ja pakkomielle paratiisista. Elämyksellinen teos vei katsojat Kempeleen puutarhaoppilaitoksen tiloihin rakennettuun maailmaan. Kuvassa tanssitaiteilija, ohjaaja, tuottaja Pirjo Yli-Maunula.
The Secret Garden -teoksen keskiössä oli ihmisen suhde luontoon ja pakkomielle paratiisista. Elämyksellinen teos vei katsojat Kempeleen puutarhaoppilaitoksen tiloihin rakennettuun maailmaan. Kuvassa tanssitaiteilija, ohjaaja, tuottaja Pirjo Yli-Maunula.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Onko monitaiteinen konsepti hankala esimerkiksi apurahojen tai avustusten kannalta? Tyypillisesti eri taiteenalat on lokeroitu omiin potteihinsa: tanssitaide erikseen, sirkustaide erikseen ja immersiiviset teokset jonnekin esittävien taiteiden kentälle.

– Suhteessa rahoittajiin en koe siinä ongelmaa. Se on enemmän imago tai brändi, millä lailla meidät nähdään, Yli-Maunula toteaa.

– Kun Flow-sirkus -esityssarja perustettiin, saimme ensimmäisenä vuonna Taiteen edistämiskeskukselta sirkuksen erityisavustusta varsinaisen toiminta-avustuksemme lisäksi. Mutta sitten Taike päätti yhdistää avustukset.

– Monet saattavat ajatella, että paljon julkisuutta saava Flow-sirkus on meidän kattobrändi. Valtaosa Taiken avustuksesta menee kuitenkin omiin tuotantoihin.

Hylky valmistuu Oulun juhlaviikoille

Flow Productionsin uusi paikkasidonnainen ja upottava teos on Hylky, joka saa kantaesityksensä Oulun juhlaviikoilla elokuussa.

– Hylky on ikään kuin teoksen temaattinen katto, ohjaaja, koreografi ja tuottaja Pirjo Yli-Maunula kertoo.

– Lähestymme sanaa toisaalta hylkäämisen näkökulmasta, mutta myös konkreettisesta hylystä tai haaksirikosta.

Torni oli paikkasidonnainen ja monitaiteellinen teos, jota esitettiin Intiön vesitornissa Oulussa 2016.
Torni oli paikkasidonnainen ja monitaiteellinen teos, jota esitettiin Intiön vesitornissa Oulussa 2016.
Kuva: Janne-Pekka Manninen

Monitaiteellisen työryhmän muodostavat tanssitaiteilija Kira Riikonen, näyttelijät Tuukka Jukola ja Janne Saarakkala, sirkustaiteilija Emma Langmoen Norjasta, sirkustaiteilija Angeliki Nikolakaki Kreikasta ja tanssija, sirkustaiteilija Hanna Moisala, puvustaja Heidi Kesti, lavastaja Jukka Huitila, äänisuunnittelija Anssi Laiho, käsikirjoittaja, valokuvaaja Janne-Pekka Manninen ja pelisuunnittelija, esiintyjä Nikke Launonen.

– Videohommia tehdään tuttuun tapaan Kalle Jurvelinin johdolla, ohjaaja sanoo.

Yli-Maunula antoi taiteilijaryhmälle sanoja ja sanapareja kuin tienviitoiksi ohjaamaan heidän tulkintojaan hylkäämisen teemasta.

– Me ja muut, omat ja vieraat, muurit ja rajat, siirtolaisuus, pakolaisuus, vähemmistöt, slummi, ihmisroska, eristys, koronavirus, armeija, teurastamo, keskitysleiri, hylkääminen, hylky. Haluamme käsitellä sitä, miten koko ajan vahvistuu yhteiskunnallisesti jako me ja muut.

Esityspaikka on Kokardiklubi Hiukkavaaran entisen kasarmin alueella, missä on toiminut myös väliaikainen vastaanottokeskus.

– Toiveissa on saada lavastukseen osia kuuluisasta Hahtiperän hylystä, joka kaivettiin esiin hotellin takapihalta.

Thalia-juhlassa jaetut palkinnot

Dramaturgitunnustus: Helsingin kaupunginteatterin päädramaturgi Merja Turunen Rosa Liksomin Everstinna-romaanin dramatisoinnista.

Kiitos kotimaisesta näytelmästä: Q-teatteri, Helsinki.

Lasten- ja nuortenteatterin kunniamaininta: Teatteritaiteen maisteri, ohjaaja, teatteripedagogi Jaana Taskinen, joka on työskennellyt Q-teatterin yleisötyövastaavana ja ohjannut ja luotsannut nuoria teatteriharrastajia Q-teatterin Nuorten Teatterissa.

Lavastus-säde: Lavastaja Markus Tsokkinen Kansallisteatterin Kolmen sisaren lavastuksesta.

Ohjaajatunnustus: Susanna Airaksinen ohjaustyöstä Helsingin kaupunginteatteri Everstinna.

Pukusäde-palkinto: Pukusuunnittelija Riikka Aurasmaa Monty Pythonin Spamalot -musikaali Seinäjoen kaupunginteatterin kesänäyttämölle Törnävän kesäteatteriin.

Sirkuksen lumo -palkinto: Sirkustaiteilija Kalle Lehto.

Sirkuksen maineteko -palkinto: Sirkustaiteilija Sanna Silvennoinen.

Tanssin mainetekopalkinto: Tanssitaiteilija Titta Court, Tornio.

Valosäde-palkinto: Ada Halonen valosuunnittelusta teoksessa Infinito, Sirius Teatern Helsinki.

Videosäde-palkinto: Jarmo Jääskeläinen videosuunnittelusta teoksessa Bernanda Alban talo, Kuopion kaupunginteatteri.

Voimavarapalkinto: Suomen kansallisoopperan ja kansallisbaletin tarpeistosuunnittelija Pipsa Keski-Hakuni.

Vuoden teatteri: Tuotantoryhmä Flow Productions, Oulu.

Vuoden teatterinäyttelijä: Miiko Toiviainen, Helsinki.

Vuoden teatteriteko: Nykytaidetila Kutomo, Turku.

Yhteisvoimapalkinto: Kajaanin kaupunginteatterin puvusto.

Äänisäde-palkinto: Joonas Outakoski äänisuunnittelusta Alma Lehmuskallion ohjaamassa teoksessa Mun siivet ei mahdu kahvihuoneeseen, Sivuhenkilöt-kollektiivi Helsinki.