Oulu ja Arina ostivat verk­ko­me­dia Must­Rea­dil­ta Oulusta kir­joit­ta­van kir­jeen­vaih­ta­jan – "Ettei Oulusta tulisi mieleen vain sek­suaa­li­ri­kok­set", sanoo vies­tin­tä­joh­ta­ja Salmi

Oulun kaupunki ja Arina aloittavat yhteistyön verkkomedia MustReadin kanssa.

Oulun kaupunki ja Arina aloittavat yhteistyön MustReadin kanssa. Kuvassa vasemmalta alkaen Osuuskauppa Arinan viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä, MustReadin Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi ja MustReadin päätoimittaja Anne Moilanen. Oulun kaupungin viestintäjohtajan Mikko Salmen mukaan yhteistyöhön MustReadin kanssa lähdettiin Oulun imagon parantamiseksi.
Oulun kaupunki ja Arina aloittavat yhteistyön MustReadin kanssa. Kuvassa vasemmalta alkaen Osuuskauppa Arinan viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä, MustReadin Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi ja MustReadin päätoimittaja Anne Moilanen.
Oulun kaupunki ja Arina aloittavat yhteistyön MustReadin kanssa. Kuvassa vasemmalta alkaen Osuuskauppa Arinan viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen, MustReadin toimitusjohtaja Ari Lämsä, MustReadin Oulun kirjeenvaihtaja Heli Koppelo, Oulun kaupungin viestintäjohtaja Mikko Salmi ja MustReadin päätoimittaja Anne Moilanen.
Kuva: Sanna Krook

Oulun kaupunki ja Arina aloittavat yhteistyön verkkomedia MustReadin kanssa.

MustRead on Suomen päättäjille ja vaikuttajille suunnattu digitaalinen media, jonka artikkelit käsittelevät politiikkaa ja yhteiskuntaa.

Kaupunki ja Arina ostavat MustReadilta niin sanotun Oulun kirjeenvaihtajan, joka alkaa tuottaa MustReadille Oulun seutuun keskittyvää journalistista sisältöä.

Yhteistyö alkaa tänään maanantaina ja jatkuu ainakin vuodenvaihteeseen saakka. Kirjeenvaihtajaksi on valittu freelance-toimittaja Heli Koppelo. Hän työskentelee Oulu-aiheiden parissa puolipäiväisesti.

Oulun viestintäjohtajan Mikko Salmen mukaan kirjeenvaihtajan neljän kuukauden kokeilujakso maksaa kaupungille noin 10 000 euroa. Arina on mukana vastaavalla summalla, kertoo viestintäjohtaja Pasi Ruuskanen.

Mikko Salmen mukaan tarjous kirjeenvaihtajasta tuli MustReadin puolelta. Joulukuun alussa arvioidaan, jatketaanko yhteistyötä. Tavoitteena on saada muitakin yrityksiä mukaan. Myös Ruuskanen toivoo, ettei Arina jatkossa olisi ainoa yrityspuolen lahjoittaja.

MustReadin päätoimittajan ja osakkaan Anne Moilasen toiveena on, että kirjeenvaihtajan pesti jatkuisi ainakin vuoden 2020 loppuun asti.

– Tiedustelemme parhaillamme lisää lahjoittajia. Oulun seudulla on kyllä kiinnostusta, hän vihjaa.

Moilanen myöntää, että pääosa MustReadin jutuista on tähän asti tehty Helsingistä, joten on tervetullutta, että paikalliset tahot haluavat nyt nostaa Oulun aluetta, ilmiöitä ja teemoja esiin.

Mikko Salmen mukaan yhteistyöhön lähdetään, jotta Oulun valtakunnallista näkyvyyttä saataisiin lisättyä ja imagoa kohennettua.

– Ettei Oulusta tulisi mieleen vain seksuaalirikokset.

Oulun kaupungin viestintäjohtajan Mikko Salmen mukaan yhteistyöhön MustReadin kanssa lähdettiin Oulun imagon parantamiseksi.
Oulun kaupungin viestintäjohtajan Mikko Salmen mukaan yhteistyöhön MustReadin kanssa lähdettiin Oulun imagon parantamiseksi.
Kuva: Anni Männikkö

Miksi Arina lähti mukaan, Pasi Ruuskanen?

– Olemme Oulusta johdettu pohjoissuomalainen alueosuuskauppa, ja täältä eivät varsinkaan positiiviset uutiset ja kuulumiset tahdo kantautua valtakunnallisesti. Tämä on yksi väylä edistää pohjoisen menestystä.

MustReadilla on jo samantyyppisellä järjestelyllä Brysselissä kirjeenvaihtaja, jonka rahoittaa työnantajajärjestö Teknologiateollisuus ry.

Moilasen mukaan Oulun osaltakaan hankkeen rahoittajat eivät kuitenkaan sanele juttujen sisältöä, vaan journalistinen päätösvalta on aina MustReadilla.

– Tämän projektin edellytys on se, että journalistista päätösvaltaa ei luovuteta talon ulkopuolelle. Juttuja ei siis esimerkiksi käytetä ennalta lahjoittajien hyväksyttävänä. Lahjoittajaksi lähteminen ei anna suojaa kritiikiltä.

MustRead on perustettu kaksi vuotta sitten ja se keräsi alussa julkisuutta antamalla tilauksen ilmaiseksi valituille päättäjille, kun muilta perittiin sisällöistä maksua.

Nykyään MustReadin suurin tilaajakunta koostuu pääasiassa julkishallinnon organisaatioiden kuten virastojen, kaupunkien ja yliopistojen tilauksista, Anne Moilanen kertoo. Organisaatiotilaajia on noin 170 kappaletta. Tulovirtaa syntyy lisäksi kaupallisista yhteistyösisällöistä.