Mainos

Op­tik­ko­lii­ke tekee töitä ja hy­vän­te­ke­väi­syyt­tä pai­kal­lis­ten hyväksi

Vastuullisuus on Specsaversin tärkeimpiä arvoja. Se näkyy monessa asiassa alkaen siitä, että asiakkaille tarjotaan aina parasta ratkaisua juuri heidän tarpeisiinsa. Myös hyväntekeväisyys on osa liikkeiden toimintaa.

Oulun Specsavers-yrittäjät Tiina Huotari ja Teija Rimpeläinen omistavat yhdessä Kempeleen Zeppelinin ja Oulun Joutsensillan liikkeet.
Oulun Specsavers-yrittäjät Tiina Huotari ja Teija Rimpeläinen omistavat yhdessä Kempeleen Zeppelinin ja Oulun Joutsensillan liikkeet.

Specsavers on perheyritys ja maailman suurin yksityisessä omistuksessa oleva optisen alan yhtymä. Suomeen se rantautui vuonna 2007.

Kaikki Specsavers-liikkeet ovat paikallisten yrittäjien omistuksessa. Tiina Huotari ja Teija Rimpeläinen omistavat yhdessä Kempeleen Zeppelinin ja Oulun Joutsensillan liikkeet. Samaan aikaan vuonna 2002 valmistuneet optikot työskentelivät ensin yksityisessä liikkeessä, joka muuttui 2007 Specsaversiksi. Vuonna 2012 Huotari ja Rimpeläinen ostivat liikkeet omakseen.

- Ala on kiehtonut minua jo nuoresta pitäen. Tykkään optikon työhön liittyvästä tutkimuspuolesta, mutta myös siitä, että lisäksi tässä ollaan tekemisissä tyyliasioiden kanssa. Asiakaspalvelun ja asiantuntijuuden yhdistäminen on äärimmäisen antoisaa, Huotari sanoo.

Rimpeläisen mukaan yrittäjyys oli luonteva valinta.

- Yrittäjänä pääsee tekemään monipuolisesti kaikkea. Kun on itse vetovastuussa, tietää koko ajan missä mennään. Teemme päivittäin samaa työtä muiden työntekijöiden kanssa, joten tunnemme arjen haasteet. Tässä saakin nauttia niin yrittäjän vapaudesta kuin vastuustakin.

Tasavertaista ja kokonaisvaltaista palvelua

Specsavers seuraa jatkuvasti liikkeiden asiakastyytyväisyyttä. Oulun ja Kempeleen liikkeet saavat paljon kiitosta hyvästä palvelustaan. Kaikkia asiakkaita kohdellaan tasavertaisesti.

- Meillä on erinomainen porukka ja työilmapiiri, mikä vaikuttaa tottakai myös asiakaspalveluun. Tärkeintä on silti tietysti ammattitaito, jota meillä kehitetään jatkuvasti. Koulutusmahdollisuudet ovatkin asia, jota muista liikkeistä tulleet työntekijät ovat kehuneet. Kun tähän lisätään erinomainen hinta-laatusuhde, asiakkailla on hyvä syy tyytyväisyyteen. Esimerkiksi Kokonaisvaltainen näöntutkimus saa heiltä paljon kehuja, kertoo Huotari.

Säännöllisillä silmätutkimuksilla ehkäistään vakavampia ongelmia

Valtaosa suomalaisista pitää näköä kaikkein tärkeimpänä aistinaan. Silti alle puolet käy näöntarkastuksessa suositusten mukaisesti eli vähintään joka toinen vuosi. Rimpeläisellä on kokemusta siitä, kuinka suurta hyötyä tarkastuksista on asiakkaalle muunkin kuin näkemisen kannalta.

- Tutkimuksissa voidaan löytää erilaisia muutoksia, vaikkei asiakas itse olisi huomannut tai tuntenut mitään oireita. Eräs asiakas luuli verenpaineensa olevan hyvä, mutta silmänpohjatutkimuksessa kuvan mukaan näytti siltä, että se saattaisikin olla koholla. Hänet ohjattiin lääkärin tutkimuksiin, joiden perusteella hänellä todettiinkin lääkitystä vaativa korkea verenpaine. Asiakas tuli vielä myöhemmin erikseen kiittämään, että asia selvisi meidän ansiostamme, Rimpeläinen iloitsee.

Specsaversilla Kokonaisvaltaisessa näöntutkimuksessa selvitetään silmälasien käyttö- ja uusimistarve ja arvioidaan silmien terveydentilaa. Jos optikko havaitsee jotain epäilyttävää, ohjaa hän asiakkaan eteenpäin silmälääkärille.

Hyväntekeväisyyttä suomalaisten silmäterveyden puolesta

Specsavers tekee yhteistyötä Näkövammaisten liitto ry:n kanssa sen puolesta, että suomalaiset muistaisivat hoitaa silmäterveyttään säännöllisestä. Lisäksi ketju järjestää kampanjoita, joiden tuotto lahjoitetaan liitolle. Esimerkiksi viime kesänä ihmisille tarjottiin ympäri maan ilmaisia näöntarkastuksia, ja jokainen tarkastus kasvatti lahjoituspottia, joka kohosikin huikeaan 20 000 euroon.

- On ilo auttaa ihmisiä ja vieläpä niin tärkeän asian kuin silmäterveyden kanssa. Ketjun kampanjoiden lisäksi olemme auttaneet paikallisesti. Olemme käyneet esimerkiksi hoivakodissa huoltamassa asukkaiden silmälaseja ja eläkejärjestön tilaisuudessa mittaamassa silmänpaineita. Vallitsevasta tilanteesta johtuen tällaiset käynnit ovat luonnollisesti jäissä, mutta liikkeissä asiakaspalvelumme jatkuu niin normaalisti kuin suinkin – turvallisuutta tietenkään unohtamatta, kertoo Huotari.

Specsaversilla huolehditaan myös työntekijöistä

Specsavers on saanut Great Place to Work® -sertifioinnin sekä 2019 että 2020 ja se valittiin yhdeksi Suomen parhaista työpaikoista tänä vuonna. Kyse on tunnustuksesta, jonka työntekijät antavat omalle yritykselleen. Henkilöstökyselyllä selvitetään mm. luottamuksen ja yhteishengen toteutuminen työntekijöiden keskuudessa. Tutkimusten mukaan yrityksissä, joissa työntekijät kokevat toiminnan perustuvan luottamukselliseen yrityskulttuuriin, on myös tavallista korkeampi asiakastyytyväisyys.

- Specsavers-ketju tukee vahvasti sekä yrittäjiä että työntekijöitä. Esimerkiksi jatkuva koulutus on asia, jota jokainen osaa arvostaa, ja jonka vaikutus näkyy myös asiakkaille. Myös se, että olemme saaneet koottua niin mahtavan ja ammattitaitoisen porukan, tekee tästä parhaan paikan niin työskennellä kuin yrittääkin, sanoo Rimpeläinen.