Lukijalta
Mielipidekirjoitus

Olisiko pe­rus­tei­ta alentaa ran­gais­tus­vas­tuun ikä­ra­jaa? – alle 15-vuo­tiaat tekevät ny­kyi­sin tör­kei­tä­kin ri­kok­sia

Huolimatta siitä, että ihmiset kypsyvät henkisesti eri tahdissa, rikosoikeudellisen vastuun alkamisikä on laissa määrätty kaavamaisesti. Jo vuoden 1889 rikoslaista lähtien rangaistusvastuun edellytyksenä Suomessa on ollut, että rikoksen tekijä teon hetkellä on täyttänyt 15 vuotta.

Omaksuttu ikä vastaa pohjoismaista käytäntöä. Viime vuosina on kuitenkin ryhdytty käymään keskustelua ikärajan laskemisesta sen takia, että alle 15-vuotiaat tekevät nykyisin törkeitäkin rikoksia.

Tarjous vain nyt

Saat digin _maksutta_ 2 viikkoa