Ok­to­murs­ket­ta epäil­lään syyksi ja­ko­hih­na­rik­koi­hin, Ou­to­kum­pu kiistää

Helsingin sanomien mukaan Oulun seudun autoilijoita vaivaavaan epidemiaan, jossa autojen jakohihnat eivät kestä täyttä vaihtoväliä, on mahdollisesti löytynyt syy.

-
Kuva: Pekka Ala-Aho

Helsingin sanomien mukaan Oulun seudun autoilijoita vaivaavaan epidemiaan, jossa autojen jakohihnat eivät kestä täyttä vaihtoväliä, on mahdollisesti löytynyt syy.

VV-auton huoltopäällikön mukaan syy on jo aiemmin epäilty oktomurske.

Outokumpu oyj:n tiedotuspäällikkö Niina Kostiander kiistää oktomurskeen syyllisyyden jakohihnojen ennenaikaiseen kulumiseen.

Hänen mukaansa oktomurske on materiaalina yksi kaikkein kovimmista ja kestävimmistä, ja sitä käytetään tiemateriaalin sidososana Oulun ja Kemi-Tornion alueella noin 10–35 prosentin verran vuosittaisesta runkoainestarpeesta.

Jakohihnaongelma on ollut Outokummulla tiedossa jo aiemmin ja he ovat tutkineet asiaa omasta mielenkiinnosta.

”Tutkimme jo viime kesänä rikkoutuneen jakohihnakotelon sisällön ja analysoimme sen omassa tutkimuskeskuksessamme. Näytteestä löytyi normaalia tiepölyä, joka sisälsi muun muassa hiekkaa. Kromia näytteestä ei löytynyt lainkaan”, Kostiander toteaa.

Pörhön jälkimarkkinointipäällikön Jukka Mustosen näkemyksen mukaan rikkoutuneista jakohihnakoteloista löytynyt aine on pääsääntöisesti rikkoutuneesta hihnasta syntynyttä pölyä.

”Rikkoutuneiden autojen ilmansuodattimista, jarruista tai muusta moottorilasta outoa pölyä ei ole löytynyt lainkaan. Erityisesti ilmansuodattimesta pitäisi löytyä merkkejä jos jakohihnoja kuluttava aines olisi joku ulkoinen ainesosa”, hän lisää.