Pääkirjoitus

Nuorten kuljettajien poikkeuslupakortista tuli melkein normi – hyvä tarkoituskaan ei saa johtaa liikenneturvallisuuden heikentymiseen

17-vuotiaiden hakemien ja saamien ajokorttilupien määrä on ylittänyt kaikki odotukset.Ajokortti-ikä näyttää todellisuudessa putoavan vuodella.

-
Kuva: Toivo Kiminki

17-vuotiaiden hakemien ja saamien ajokorttilupien määrä on ylittänyt kaikki odotukset. Ajokortti-ikä näyttää todellisuudessa putoavan vuodella. Tämän merkitys liikenneturvallisuuteen pitää selvittää tarkasti.

Viime vuoden heinäkuussa tuli voimaan laki, jonka perusteella henkilöauton ajoon vaadittavan B-kortin saa aiempaa helpommin jo 17-vuotiaana. Kun ikäpoikkeuksen saattoi ennen saada vain "painavista" syistä, nyt riittävät "erityiset" syyt.

Jälkimmäisiin kuuluu esimerkiksi työ tai opiskelu paikassa, jonne kulkeminen on julkisilla välineillä hankalaa ja runsaasti aikaa vievää.

Muihin syihin hyväksytään myös kulku harrastuksiin, jotka ovat tavoitteellisia. Näin on usein esimerkiksi urheilun tai musiikin kohdalla. Ajokortin saanti edellyttää normaalia ajotutkintoa.

Lainmuutoksen taustalla on aivan järkeviä perusteluja. Suomessa etäisyydet ovat usein pitkiä. Jos syrjässä asuva nuori saa työtä tai opiskelupaikan kauempaa, liikkumisen vaikeudesta ei saisi tulla estettä opin tielle ja työelämään astumiselle.

Uusi säännös on ollut voimassa kohta kuusitoista kuukautta, ja poikkeuslupia koskevat tilastot tuolta ajalta ovat yllättäviä. Lupia myöntävän Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuoreen tiedon mukaan ikäpoikkeuksia on tänä vuonna tähän mennessä myönnetty jo noin 9 300 (Kaleva 24.10.).

Lukema on melkoinen siihen nähden, että 17-vuotiaiden ikäluokan koko on noin 58 000, ja osa tästä nuorten joukosta ei ajokorttia edes aio ajaa.

Jos eduskunta halusi lainmuutoksen avulla päästää 17-vuotiaat laajasti rattiin, viranomainen on päätöksissään noudattanut vain lainsäätäjän tahtoa. Ajokorttilain sanamuoto antaa kuitenkin tilaa viranomaistulkinnoille.

Tulkinnat eivät nyt näytä olleen erityisen tiukkoja. Jos ylivoimainen enemmistö hakemuksista hyväksytään, voi kysyä, onko enää edes kyse poikkeusluvista.

Sanojen merkityksen ja viranomaisten tulkintaperusteiden pohtimisen sijasta kaikkein tärkein kysymys on kuitenkin se, mitä tien päällä tapahtuu.

Nyt 17-vuotiaat voivat liikkua helpommin ja mukavammin kuin ennen, ja se on myönteistä. Vielä olennaisempaa on kuitenkin se, mitä entistä nuoremman kuljettajajoukon ilmestyminen teille merkitsee liikenneturvallisuudelle.

Pari viime aikojen uutista on ehtinyt hätkäyttää. Kurikassa kaksi ihmistä kuoli liikenneturmassa, jossa 17-vuotias poikkeusluvalla kortin saanut kuljettaja ajoi ulos. Aiemmin tässä kuussa Limingassa poliisin tutkaan ajoi poikkeusluvan saanut 17-vuotias nuorimies, joka ylitti nopeusrajoituksen 90 kilometrillä tunnissa.

Kuusitoista kuukautta ei ehkä vielä riitä sen arvioimiseksi, miten poikkeuslupauudistus on vaikuttanut liikenneturvallisuuteen. Onnettomuustilastot pitää kuitenkin analysoida ja tarvittavat johtopäätökset tehdä siinä vaiheessa, kun tietoa on enemmän. Tutkittu tosiasia on, että nuorten kuljettajien onnettomuusriski on suurempi.

Jos tarvetta ilmenee, on muutettava lakia tai sen tulkintaa. Hyvä tarkoitus ei saa johtaa nuorten kuljettajien tai muiden tiellä liikkuvien turvallisuuden heikentymiseen.