Kesäkuun alusta voimaan astuva uusi tieliikennelaki muuttaa rikesakot liikennevirhemaksuiksi.
Ylinopeuksien osalta se tarkoittaa sitä, että rangaistukseksi tuomittava maksu määräytyy tulojen mukaan vasta yli 20 km/h ylinopeuksissa. Pienemmistä ylinopeuksista selviää euromääräisellä liikennevirhemaksulla.
– En usko, että törkeät ylinopeudet vähenevät. Edelleenkin sakkoja kirjoitetaan: ne, joilla kaasujalka painaa, saavat samat sakot kuin nykyisinkin, poliisitarkastaja Konsta Arvelin Poliisihallituksesta sanoo.