Nopea säh­kö­pyö­rä kulkee mopon vauhtia ja sen kul­jet­ta­mi­nen ei käy ilman korttia – Poh­jois-Poh­jan­maal­la niin sanotut S-pe­de­le­cit ovat vielä har­vi­nai­sia

Niin sanotun S-pedelec-mallin nopeat sähköpyörät kulkevat 45 kilometriä tunnissa ja pyörämäisestä ulkomuodostaan huolimatta niitä koskee mopojen lainsäädäntö.

45 kilometriä tunnissa kulkevat S-pedelec-sähköpyörät tulee rekisteröidä ja vakuuttaa mopojen tavoin, muistuttaa Liikenneturva. Suomen teillä mopoksi rekisteröitävä sähköpyörä on vielä harvinainen näky.
45 kilometriä tunnissa kulkevat S-pedelec-sähköpyörät tulee rekisteröidä ja vakuuttaa mopojen tavoin, muistuttaa Liikenneturva. Suomen teillä mopoksi rekisteröitävä sähköpyörä on vielä harvinainen näky.
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Niin sanotun S-pedelec-mallin nopeat sähköpyörät kulkevat 45 kilometriä tunnissa ja pyörämäisestä ulkomuodostaan huolimatta niitä koskee mopojen lainsäädäntö. Perinteisen sähköpyörän nopeus on rajoitettu 25 kilometriin tunnissa.

Liikenneturva muistuttaakin, että S-pedelec-sähköpyörät luokitellaan ajoneuvona L1e-B-luokkaan ja ne tulee rekisteröidä ja vakuuttaa mopojen tavoin. Pyörän kuljettajalta vaaditaan myös vähintään mopon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti.

– Nopeaa sähköpyörää koskevissa liikennesäännöissä voi olla eroja maittain, mutta Suomessa säännöt ovat samat kuin mopolla. Esimerkiksi pyörätiellä ajaminen on pääsääntöisesti kiellettyä, ellei pyörätiemerkin yhteydessä ole lisäkilpeä, jolla mopoilu on sallittu, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen linjaa.

Käytännössä kaupungissa nopeilla sähköpyörillä tulee ajaa mopojen tavoin ajoradalla.

Oululaisissa pyöräliikkeissä nopeat sähköpyörät ovat tuttu ilmiö, mutta niitä ei ole ollut juurikaan myynnissä. Oulun Special Bike -liikkeestä kerrotaan, että mopoksi rekisteröimistä vaativia pyöriä on myyty liikkeestä yksi kappale.

– Muutama asiakas on kysellyt asiaa, mutta ollaan annettu asiakkaalle itselleen tehtäväksi selvittää asiaa. Nämä eivät kuulu meidän mallistoon, Special Biken yrittäjä Timo Isokääntä.

Traficomin ajoneuvorekisterissä nopeat sähköpyörät ovat rekisteröity samaan luokkaan mopojen, skootterien ja sähköpotkulautojen kanssa. Kalevan pyynnöstä Traficomissa eriteltiin L1-luokan sähkökäyttöiset polkupyörät seulottiin kaikkien ajoneuvojen joukosta massojen, merkkien ja mallien perusteella.

Heinäkuun lopussa 2019 Suomen ajoneuvorekisterissä oli yhteensä 78 rekisteröityä nopeaa sähkökäyttöistä polkupyörää, joista liikennekäytössä oli 72 kappaletta. Pohjois-Pohjanmaalle rekisteröityjä nopeita sähköpyöriä oli vain kaksi kappaletta.

Tähän lukuun eivät kuitenkaan kuulu luvattomasti omatoimisesti viritetyt sähköpyörät, joista myös Oulun poliisilaitos on saanut muutaman ilmoituksen. Kaleva kertoi sähköpyörien virittämisharrastuksesta heinäkuussa, jolloin Oulun polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja arvioi, ettei kyse ole kovin laajasta ilmiöstä.

Lue myös: Epäilyttävän lujaa ohi sujahtava sähköpyörä voi olla lainvastainen – pyöräteillä riskiksi muodostuvat vauhtierot, kun viritetty pyörä voi kulkea jopa 70 kilometriä tunnissa

Liikenneturva ohjeistaa, että nopean sähköpyörän hankkija tutustuu laitteeseen, sen tehoihin ja käyttöön hieman rauhallisemmassa paikassa ennen liikenteen sekaan sujahtamista. Sähköpyörän kuljettajaa koskevat myös samat rattijuopumussäännöt kuin muitakin moottoriajoneuvon kuljettajia.

– Muistutuksena vielä, että tiekohtaisia nopeusrajoituksia tai aluerajoituksia ei saa ylittää nopeilla sähköpyörilläkään. Ja luonnollisesti nopeus on sovitettava myös tilanteen ja olosuhteiden mukaiseksi, yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen korostaa.