Pääkirjoitus

Nokia romahti yli­mie­li­syy­teen­sä

Nokian matkapuhelinvalmistuksen tarina päättyi Suomessa marraskuussa 2013 poistumiseen takavasemmalle. Loppu oli nolo, kun Microsoft osti Windows-käyttöjärjestelmään nitisten siirtyneen Nokian puhelimet ja nimesi tuotteet uudelleen.

Suuren suomalaisen teknologiamenestyksen Nokian matkapuhelinvalmistuksen tarina päättyi Suomessa marraskuussa 2013 poistumiseen takavasemmalle. Loppu oli nolo, kun Microsoft osti Windows-käyttöjärjestelmään nitisten siirtyneen Nokian puhelimet ja nimesi tuotteet uudelleen.

Suomalaiset kyselevät edelleen, mitä lopulta tapahtui kerran maailman mahtavimmalle puhelinyhtiölle ja teknologisen kehityksen lippulaivalle.

Amerikkalaisen, Suomessa vuosia asuneen tietokirjailijan David J. Cordin kirjoittama uutuusteos The Decline and Fall of Nokia (Nokian alamäki ja tuho) paljastaa, että yhtiön loppuvuodet olivat tiedettyä tuskaisammat johtamiskulttuurin petettyä, virheiden kasauduttua ja tulevaisuuden uskon kadottua.

Liikemaailmassa ei ole uutinen, että yhtiöstä tulee menestyksen myötä suuruutensa ja erinomaisuutensa vanki. Myös Nokia muuttui ylimieliseksi asiakkaitaan kohtaan, mutta lopullisesti yhtiö kompastui lukuisiin vakaviin virhearvioihin.

Nokian yrityskulttuuri rapautui organisaatiomuutosten takia. Johtamisen ja tavoiteasettelun heittelehtiessä työntekijöiden luovuus ja vastuuntunto katosivat.

Yhtiö jumittui kömpelöön teknologiaan eikä liikkunut ketterästi, vaikka havaitsi kilpailijoiden kehittävän kuluttajaa kiinnostavia tuotteita. Nokia mokasi tulevaisuutensa. Yhtiö muun muassa huomasi ensimmäisten joukossa tablettitietokoneiden mahdollisuudet vuonna 2001, mutta johto päätti keskeyttää tuotekehittelyn Salossa. Cord ihmettelee, miksi Nokia sitoi itsensä pelkästään Windows-järjestelmään.

Suomalaisten yritysten kannattaa ottaa Nokiasta opiksi ja pysyä nöyrinä ja nopeina muutosten edessä.