Ne­los­olut­ta myyty mal­til­li­ses­ti S-ryh­män kau­pois­sa

Nelosolutta on myyty tammikuun aikana hyvin maltillisesti S-ryhmän kaupoissa, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä STT:lle.

Nelosolutta on myyty tammikuun aikana hyvin maltillisesti S-ryhmän kaupoissa, kertoo SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä STT:lle. Heikkilän mukaan nelosoluen osuus koko oluen myynnistä oli tammikuussa vain noin viisi prosenttia.

Oluen myynti kasvoi muutoinkin vain 1,8 prosenttia tammikuussa, kun koko myynnin kehitys oli paljon parempi, Heikkilä sanoo.

- Suomalaiset eivät ole tämän alkoholilain takia ratkenneet ryyppäämään. Itse asiassa eniten prosentuaalisesti nousi alkoholittomien oluiden myynti, peräti 18 prosenttia, Heikkilä selvittää.

- Ehkä suomalaistenkin juomatottumukset ovat pikku hiljaa muuttuneet, hän pohtii.

S-ryhmän tulos parani

S-ryhmä julkisti perjantaina viime vuoden tuloksensa, joka oli parantunut hieman edellisestä vuodesta. Operatiivinen tulos oli 344 miljoonaa euroa, kun se edellisenä vuonna oli 290 miljoonaa.

- Erityisiä valopilkkuja olivat Sokos-tavaratalot ja Emotionit, joilla tulos parani. Ne menivät vähän trendiä vastaan, kun Anttilaa ja Seppälää on lopettanut ja Stockmannillakin on ollut vaikeuksia, Heikkilä sanoo.

Myös päivittäistavarakaupassa tulos on säilynyt hyvällä tasolla. S-ryhmä on jatkanut eri ruokatuoteryhmien hinnanalennuksia, jotka Heikkilän mukaan ovat lisänneet asiakasmääriä.

- Ruokakauppojen kasvanut myynti on kompensoinut alennetuista hinnoista syntyvää tulosvaikutusta.

Heikkilä ei näe elintarvikkeiden hintakehityksessä erityistä muutosta suuntaan tai toiseen lähitulevaisuudessa.