Nas­ta­ren­kais­ta irtoava rauta voi se­lit­tää ja­ko­hih­no­jen rik­kou­tu­mis­ta

Raahen, Oulun ja Kemin alueilla autojen jakohihnojen syöpyminen ja ennenaikainen rikkoutuminen on ongelma, jonka syytä ei ole vieläkään selvitetty.

-
Kuva: Jukka-Pekka Moilanen

Raahen, Oulun ja Kemin alueilla autojen jakohihnojen syöpyminen ja ennenaikainen rikkoutuminen on ongelma, jonka syytä ei ole vieläkään selvitetty. Ongelman kimpussa jo vuosia painineella Lapin ammattikorkeakoulun yliopettaja Timo Kaupilla on uusi mahdollinen selitys ongelmalle.

– Rautaa näyttäisi löytyvän tiepölystä Raahe-Oulu-Tornio-välillä enemmän kuin Kempele-Oulu-Hämeenlinna-välillä, Kauppi kertoo.

Kauppi kuitenkin korostaa samaan hengenvetoon, että tutkimukset etenevät hitaasti, eikä hän voi sanoa ongelman syistä mitään varmaa.

–  Nastarenkaista se rauta varmastikin tulee. Ja voisi ajatella, että pohjoisemmassa käytetään enemmän ja pidempään nastarenkaita kuin etelässä. Se voisi selittää syytä sille, miksi ongelma esiintyy ainoastaan Raahe-Oulu-Tornio-välillä, Kauppi jatkaa.

Se tiedetään varmasti, että jakohihnat rispaantuvat Oulun seudulla, kun tiestä irtoava ruskea pöly pääsee kuluttamaan jakohihnaa pyörittäviä hammaspyöriä, jotka kuluessaan repivät jakohihnan ennenaikaisesti poikki. Jakohihnojen rikkoutumisen syyksi epäiltiin pitkään Oulun seudulla valtatien pinnoittamiseen käytettävää oktomursketta, joka oli peräisin

Tornion terästehtaalta. Ely-keskuksen tutkimukset kuitenkin osoittivat, että oktomurske ei ole syyllinen vaivaan.

Myös teiden suolausta ja leudon talven vaikutusta on epäilty, mutta ne eivät selitä, miksi jakohihnat rikkoutuvat Oulun, Raahen ja Kemin seuduilla, mutta eivät esimerkiksi eteläisemmässä Suomessa.