Pääkirjoitus

Musta tuo valoa kauppiaalle

Näyttävästi markkinoitu alennusmyyntikampanja musta perjantai on laajentunut kaikille kaupan toimialoille.

Näyttävästi markkinoitu alennusmyyntikampanja musta perjantai on laajentunut kaikille kaupan toimialoille. Toivottavasti se auttaa kuluttajaa huomaamaan kivijalkamyymälän parhaat puolet.

Alun perin Yhdysvalloista alkunsa saanut marraskuun alennusmyyntikampanja Black Friday eli musta perjantai on kotimaiselle kaupalle sekä uhka että mahdollisuus.

Myönteistä on varmasti se, että mustan alemyyntipäivän kaltainen markkinatapahtuma tuo myymälöihin kaivattuja asiakkaita. Joulumyyntiä edeltänyt marraskuu on ollut kaupan kannalta perinteisesti hiljainen kuukausi, joka on kaivannut piristystä ja kävijävirtaa.

Yleisömenestyksestä huolimatta musta perjantai ei yksiselitteisesti tarkoita kaupallista napakymppiä, vaikka kaupan kassakone kiliseekin iloisesti.

Vaikka myynti kasvaa, roimilla jopa 50 prosentin alennuksilla myyty käyttötavara ei kerrytä myyntikatetta, jolloin viivan alle jäävä tulos pysyy kaikesta näyttävästä kampanjoinnista huolimatta liki ennallaan.

Kaleva uutisoi (22.11.) Kaupan liiton tilastoihin perustuen, että musta perjantai ei kasvata liikevaihtoa kovinkaan tuntuvasti. Liiton mukaan ainoastaan kodintekniikan myynnissä on nähtävillä tuloksellinen kasvupiikki marraskuun neljäntenä viikonvaihteena.

Silti koko kaupan ala on mukana alekampanjassa. Uusimpana piirteenä on alennusmyynnin levittäytyminen koko viikolle.

Mustan perjantain laajeneminen kertoo, millaisessa mullistuksessa erityisesti myymäläostaminen on ollut koko 2010-luvun.

Maksusovellusten arkipäiväistyessä verkkokauppa on haukannut yhä suurempia osuuksia kuluttajamarkkinoilta. Samalla kehitys on sysännyt monet liikkeet ahdinkoon.

Esimerkiksi sopii Helsingin Kalasatamassa syksyllä avattu uusi kauppakeskus Redi, joka on antanut tuoreet kasvot tukalalle tilanteelle. Asiakkaat eivät ole ottaneet Rediä omakseen, niinpä osa yrityksistä harkitsee jo lapun laittamista luukulle muutaman kuukauden jälkeen ja poistumista vähäiseksi jääneen myynnin vuoksi.

Redin asiakaskato on kuitenkin laajempi ilmiö. Monet muutkin kauppakeskukset eri puolilla Suomea ovat vastaavanlaisissa vaikeuksissa. Tyhjiin tiloihin on hankala saada yrittäjiä, koska kauppa ei käy tarpeeksi liukkaasti.

Selitys on varsin karu. Ostoskeskusten kauppiaat kilpailevat samoista asiakkaista verkkokauppojen kanssa.

Varsinkin vaatekauppa on kärsinyt kuluttajien siirtymisestä verkkoon. Asiakas saattaa kipaista sovittamassa takkia kivijalkapuodissa mutta varsinainen ostos tehdään verkkokaupasta. Myös kuluttajaelektroniikan nettikauppa on kasvussa.

On selvää, ettei tällainen yhtälö suosi henkilökuntaa palkannutta, liiketiloistaan vuokraa maksavaa ja varastoa pitävää kauppiasta.

Perinteisen kivijalkakaupan on tartuttava jokaiseen tilaisuuteen tavoittaa asiakkaita. Yksi sellainen on musta perjantai.

Toivottavasti kampanja toimii sisäänheittäjänä sellaisille verkkokaupassa asioiville kuluttajille, jotka huomaavat asiantuntevan ja henkilökohtaisen palvelun arvon.