koronarokote: Oulu aloit­taa kol­man­sien ro­ko­te­an­nos­ten an­ta­mi­sen kai­kil­le yli 18-vuo­tiail­le

Investoinnit: Nokia ra­ken­taa uudet toi­mi­ti­lat Ouluun

Miten opet­ta­jaa voi muistaa päät­tä­jäis­päi­vä­nä? – Kortti tai suklaa ovat hyviä pe­rus­lah­jo­ja

Opettajat eivät lahjoja odota. Eniten kyse on antajan ilosta, vakuuttaa OAJ. Vanhempainliiton mukaan yhteiset muistamiset ovat lisääntyneet.

Luokkakaverukset Ilona ja Lilli alkoivat suunnitella opettajalle kiitoskorttia jo edellisenä päivänä. Kortti vaatii paljon työtä, kun siihen muun muassa liimataan kukkia, jotka ensin itse piirretään ja leikataan ääriviivoja pitkin. Lillin isä Joni Haataja arvelee, että kortin tekemiseen saattaa mennä useampi ilta viimeisellä kouluviikolla. Kakkosluokkalainen Lilli Haataja miettii runoa ja Ilona Karhu leikkaa kukkia korttiin, jonka he antavat yhdessä Pauliina-opelle, joka siirtyy kesän jälkeen opettamaan toista luokkaa. "Meillä on tosi kiva ope", tytöt sanovat. Ellen Savolainen ja Elea Leppänen sanovat, että opettajaa kiitetään keväällä opetuksesta, jota hän on antanut. Elean mukaan hänen opettajansa on mukava. "Jos onnistuu jossakin, se kehuu kivasti", Elea sanoo. Kaverukset Ellen ja Elea askartelivat yhdessä opettajilleen kevätkortteja. Elea kertoo, että heidän perheessä opettajalle on varattu kortin lisäksi suklaata. Vinkki tuli omalta äidiltä - joka on myös opettaja. Ellen Savolainen piirtää Tuula-opelle jäätelötötterön. Elea Leppänen päätti leikata Maarit-open korttiin sydämiä. "Meidän ope ainakin suunnistaa kesällä", Elea tietää. Lisäksi hän tietää opettajan lempivärin. Se on oranssi.
Luokkakaverukset Ilona ja Lilli alkoivat suunnitella opettajalle kiitoskorttia jo edellisenä päivänä. Kortti vaatii paljon työtä, kun siihen muun muassa liimataan kukkia, jotka ensin itse piirretään ja leikataan ääriviivoja pitkin. Lillin isä Joni Haataja arvelee, että kortin tekemiseen saattaa mennä useampi ilta viimeisellä kouluviikolla.
Luokkakaverukset Ilona ja Lilli alkoivat suunnitella opettajalle kiitoskorttia jo edellisenä päivänä. Kortti vaatii paljon työtä, kun siihen muun muassa liimataan kukkia, jotka ensin itse piirretään ja leikataan ääriviivoja pitkin. Lillin isä Joni Haataja arvelee, että kortin tekemiseen saattaa mennä useampi ilta viimeisellä kouluviikolla.

Opettajat eivät lahjoja odota. Eniten kyse on antajan ilosta, vakuuttaa OAJ. Vanhempainliiton mukaan yhteiset muistamiset ovat lisääntyneet.

Kevätlukukausi ei pääty kehnosti, vaikka lapsen opettajalle ei olisikaan lahjaa.

– Kyllähän lahja varmasti aina mieltä lämmittää, mutta eivät opettajat mitenkään odota lahjoja, kehittämispäällikkö Jaakko Salo Opettajien ammattijärjestö OAJ:sta sanoo.

Salon mukaan häneltä toisinaan udellaan oman opettajauran suosikkilahjoja tai tietoja muiden opettajien mieltymyksistä. Niitä hän ei kuitenkaan näe mielekkääksi nostaa esiin.

– Eniten siinä on kyse antamisen ilosta, hän sanoo.

Konkreettisista lahjoista tavanomaisimpia ovat OAJ:n Salon mukaan suklaa ja kukat sekä joulun alla kynttilät. Yleinen ja usein myös mieluisa muistaminen on oppilaan itse tekemä kortti.

Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes tähdentää, että kiitos on aina hieno asia, ja kiittää voi monella tapaa.

Hänen mukaansa opettajien muistamisista ei kuitenkaan pidä ottaa stressiä, eikä siitä saa tulla mitään kilpavarustelua.

– Esimerkiksi sanallinen kiitos tai lasten tekemät kortit ovat hyviä huomionosoituksia.

Arvokkaasta lahjasta pitäisi kieltäytyä

Salon mukaan lahja-asia nousee uutisiin aika ajoin, mutta muita yhteydenottoja asiasta hän ei ole kuullut.

Periaatteessa jos lahja on selvästi tavanomaista arvokkaampi tai poikkeavampi, opettajan pitäisi siitä kieltäytyä.

Kyse on siitä, että arvokas lahja voidaan nähdä vaikuttamispyrkimyksenä ja jopa lahjontana. Tämä on opettajankin kunnallisena viranhaltijana syytä muistaa.

– Mutta koskaan ei ole tällaista asiaa tullut vastaan ainakaan minulle, Jaakko Salo sanoo.

Joulun alla uutisoitiin Espoossa oppilaiden vanhemmille koulusta lähetetystä viestistä, jonka mukaan opettajien ei pidä ottaa vastaan yksityisiltä henkilöiltä tai yrityksiltä muuta kuin arvoltaan vähäisiä mainos- tai muita vastaavia lahjoja.

Vanhempainyhdistyksen Siimes kertoo, ettei hänen korviinsa ole kantautunut kunnista useampia tämäntyyppisiä linjauksia.

Yhteiset muistamiset lisääntyvät

Opettajan muistamisessa ei ole Salon mukaan nähtävillä erityisiä trendejä. Lahjoja ja kortteja on aina annettu jonkin verran ja niitä annetaan varmasti jatkossakin.

– Ehkä sellainen luokkatoimikuntien aktiivisuus on lisääntynyt. Eli enemmän vanhemmat voivat viestitellä keskenään ryhmässä ja laittaa jonkin yhteisen muistamisen.

Myös vanhempainliiton Siimeksen mukaan oppilaiden ja perheiden yhteiset opettajien muistamiset ovat lisääntyneet. Konkreettisten lahjojen lisäksi ne voivat olla yhteisiä tapaamisia ja tekemisiä.

– Muistaminen ja kiitos voi olla esimerkiksi nyyttärimuotoinen puistopiknik, jossa vanhemmat ovat mukana organisoimassa.

Siimeksen mukaan yhteismuistamisessa on olennaista, ettei perheiden rahallista osallistumista lahjaan lasketa eurolleen mittatikulla, sillä perheiden taloustilanteet voivat olla hyvin erilasia.

– Yhteisessä lahjassa tärkeää on, että kaikki lapset kokevat siihen osallistuneensa.

Muista kohtuullisuus

Paras ja opettajaa eniten ilahduttava lahja on, kun oppilas koko lukuvuoden ajan on ahkera, tekee tunnollisesti tehtävänsä ja käyttäytyy asiallisesti.

Mikäli rehtoria, johtajaa tai opettajaa halutaan tämän lisäksi muistaa myös muulla tavoin, siihen sopii hyvin esim. itse tehty kortti.

Mikäli luokassa järjestetään yhteiskeräys, johon kukin voi laittaa tai olla laittamatta kohtuullisena pitämänsä rahamäärän, on suositeltavaa, että lahja annetaan koko luokan nimissä, eikä eritellä oppilaita sen mukaan, osallistuivatko he rahoitukseen vai eivät.

Alkoholia alaikäisen ei ole lain mukaan oikeus hallussa pitää, joten se ei sovi lapsen tai oppilaan antamaksi lahjaksi.

Yleisesti on hyvä muistaa maalaisjärki ja kohtuus. Suomessa ei ole olemassa euromääräistä rajaa lahjalle, jonka virkamies voi vastaanottaa. Hyväksyttävyyden arviointi on aina tapauskohtaista.

Oli sitten opettaja tai vanhempi, jos itse kokee, että lahja ei ole kohtuuden rajoissa, niin on syytä jättää lahja antamatta tai vastaanottamatta.

Lähde: OAJ:n ja Vanhempainliiton ohjeistus.