Miksi pa­laut­teen vas­taan­ot­ta­mi­nen on niin vai­keaa?

Miksi kriittisen palautteen vastaanottaminen on yleensä niin vaikeaa, työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola?

Miksi kriittisen palautteen vastaanottaminen on yleensä niin vaikeaa, työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola?

– Kriittinen palaute herättää vaistomaisen tarpeen selittää, miksi on toiminut juuri sillä tavalla. Kiinnitämme voimakkaammin huomiota kielteiseen kuin myönteiseen palautteeseen. Hetken voi tuntua, että kaikki on pielessä. Tilanteen arviointi ja sen päättäminen, mitä nyt tulee tehdä, vie energiaa.

Miten voin oppia ottamaan vastaan kritiikkiä?

– On hyvä ajatella, että palautteen antaja ja vastaanottaja eivät ole vastakkain, vaan heillä on yhteinen tavoite saada aikaan hyvä lopputulos. Palautteen antaja on siis kuin ilmainen hyvää tekevä resurssi. Joku haluaa auttaa sinua tekemään paremmin.

– Ota kritiikki neutraalisti kuunnellen vastaan. Voit kiittää mielipiteestä ja sanoa miettiväsi asiaa. Mieti sitten, mitä mieltä olet ja voiko mielipiteestä olla hyötyä.

– Jos palaute auttaa tekemään asian paremmin, toimintaa kannattaa muuttaa. Jos huomaa toimineensa ikävästi, voi harkita, olisiko hyvä ilmaista olevansa pahoillaan.


Mitä jos tunnen itseni loukatuksi tai suuttuneeksi?

– Aina voi ottaa aikalisän. Kiukun tunne kertoo epäoikeudenmukaisuuden kokemuksesta. Kannattaa kuitenkin päättää itse, mitä tekee, eikä provosoitua ja antaa takaisin. Palaute on yleensä yhden henkilön mielipide.

– Jos palaute tuntuu kohtuuttomalta, voi sanoa, että on eri mieltä tai ei ymmärrä, mihin kommentti perustuu. Voi myös pyytää kertomaan tarkemmin. Jos osaa välttää vastakkainasettelun syntymisen, kritiikki usein lievenee.


Miksi on hyvä kestää kritiikkiä?

– Kriittinen palaute auttaa kehittymään. Rakentava kritiikki kohdistuu asiaan ja sisältää ehdotuksia siitä, mitä kannattaisi tehdä. On tosiasia, että kukaan ei ole aina täydellinen, vaan aina voi kehittyä.