Pääkirjoitukset

VR sai busseista haastajan

Pääkirjoitukset 7.12.2015 13:32
Pääkirjoitus

Kotimaisessa joukkoliikenteessä kamppailu asiakkaista on parin viime vuoden aikana kiristynyt olennaisesti. Kun esimerkiksi VR kertoi vuosien ajan, että junien kovin kilpailija ei ole lentokone tai bussi vaan henkilöauto, nyt nimenomaan pitkän matkan linja-autot ovat alkaneet kiihtyvästi imeä kyytiinsä sitä joukkoa, joka aiemmin nousi junaan.

Uudessa asennossa on myös linja-autoliikenne, jossa yksi uusi toimija romutti aiemman asetelman. Kun alan vanhoja yrityksiä suosinutta linja-autoliikenteen tiukkaa sääntelyä alettiin purkaa muutama vuosi sitten, uusi yrittäjä Onnibus huomasi mahdollisuuden uudenlaisen liiketoimintamallin toteutukseen.

Yritys on parin viime vuoden aikana laajentanut liikennettä suurten kaupunkien välillä ja ottanut markkinaosuutta nimenomaan pudottamalla ärhäkästi lippujen hintoja. Kun ajokit ovat kaksikerrosbusseja ja penkkirivit hiukan tavallista tiukemmassa, yhtiön autot pystyvät kuljettamaan yhdellä kertaa selvästi enemmän matkustajia kuin kilpailijoiden yksikerroksiset ajokit.

Onnibusin toiminnan nopea laajentuminen on pakottanut myös vanhat toimijat uudistamaan kankeaa hinnoitteluaan. Alan jäykkyyteen saattoi olla aivan erityinenkin syy: kilpailu- ja kuluttajavirasto on alkanut tutkia alan mahdollista kartellia vuosina 2008–2012. Ylen tietojen mukaan mukana oli parisenkymmentä Linja-autoliiton keskeistä yritystä.

Tapaus kielii osaltaan siitä, millaisia lieveilmiöitä toimialan pitkäaikainen sääntely voi synnyttää. Monen yrityksen tavoitteena tuntuu olleen lähinnä viranomaisten pitäminen tyytyväisinä ja heidän ehtojensa täyttäminen, ei toimivien ja kohtuuhintaisten palvelujen tarjoaminen tavallisille suomalaisille.

Naiivia olisi olettaa, että Onnibuskaan olisi tullut markkinoille hyväntekeväisyysmielessä. Yhtiö pystyy hankkimaan kilpailukykyistä uutta kalustoa, kun sen taustalla on skotlantilainen miljardööriomistaja. Ihannetila ei olisi sekään, että Onnibus nitistäisi kilpailijansa, minkä jälkeen yhtiölle avautuisi mahdollisuus määritellä hinnat halujensa mukaan.

Kun hintojen pudotus on alkanut vetää uutta väkeä busseihin, kisan kiistaton häviäjä on viime aikoina ollut VR. Senkin on ollut pakko ilmoittaa lippujen hintojen pysyvistä alennuksista.

Kiristyneen kilvan kaikki seuraukset eivät kuitenkaan ole kansalaisten kannalta olleet myönteisiä. VR:n päätös lopettaa lipunmyynti monella vilkkaallakin asemalla on seurausta siitä, että kustannuksia on kutistuneiden katteiden takia pakko pudottaa.

Tällä hetkellä uuden markkinaosuuskamppailun suurimpia hyötyjiä ovat kaupungeissa ja vilkkaiden reittien varrella sekä liikenteen solmukohdissa asuvat suomalaiset. Syrjäseutujen liikenteeseen uutta eloa on vaikeampaa luoda.

Yhteiskunnan ja ympäristön etu kuitenkin on, jos aiempaa useampi ihminen valitsee yksityisautoilun sijasta joukkoliikenteen. Kaikkiaan yksityisautoilun hegemonia näyttää yhä edelleen horjumattomalta.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
MAINOS

Kommentoi

Uutisvirta

19:13
Toni Piispanen taipui MM-hopealle – tuttu kilpakumppani vei voiton
19:05
IL: "Husu" Hussein on tuomittu kolmesta petosrikoksesta – erehdytti Kelaa ja sosiaalitoimea
18:43
Julkiset kuulemiset ovat käynnissä Washingtonissa – "Trump välitti enemmän Biden-tutkinnasta kuin Ukrainasta"
18:42
Ruotsalaisseurasta lähtenyt Ville Leskinen helpottui sopimuksensa purkamisesta – paluu Kärppiin ei ole viime kauden tehomiehen mukaan poissuljettu vaihtoehto
18:28
Asuntovarkaat iskivät joulun aikaan: Oululaiskodeista varastettiin kymmenien tuhansien eurojen edestä aseita, muumimukeja ja muuta omaisuutta
18:00
Kommentti: Eikö Linnanmaan kampuksen etu ollut, että kaikki löytyvät saman katon alta? Mahtaa olla kyseessä suuren luokan sumutus
18:00
Oulun yliopiston sijoittaminen Linnanmaalle oli järjetöntä, sanoo Lapin yliopiston ex-rehtori: "Amerikkalaisuus oli siihen aikaan muotia" Tilaajille
206
Linnanmaalla, keskustassa vai jossain muualla? Kerro meille, missä Oulun yliopiston pitäisi sijaita
69
Tänään neuvotellaan, mutta lakosta voi tulla erittäin pitkä – "Ihmiset tuntuvat täysin ymmärtävän, miksi lähdimme tai jouduimme työtaisteluun"
48
Pohjantiellä sattui kolmen auton ketjukolari – ei loukkaantuneita
41
"Ruotsi ei ole rakettitiedettä" – Tartu härkää sarvista ja puhu, opastaa oululaislähtöinen kielilähettiläs Seppo Määttä
34
Oulussa kehitetty kasvomaksaminen käytössä noin 2 000 kokeilijalla – maksutapaa testattu kahdeksassa kahvilassa
25
Tatuointi- ja kestopigmentointiväreistä löytyi terveydelle vaarallisia aineita – saattavat aiheuttaa syöpää tai haitata lisääntymistä
25
Junayhteyden nopeutuvat hieman Oulun ja Helsingin välillä joulukuun alussa, myös junavuoroja tulee lisää

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa jäätävän tihkusateen ja lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivällä Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Etelä-Lapissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

261 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Olin aikanaan ammattiliiton jäsen. Ei mulla valittamista, hyvin menee. Lue lisää...
ONNELLINEN.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.11.

Fingerpori

13.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image