Pääkirjoitukset

Kevytautosta pidettävä kiinni – Suomen kannattaa hakea komission kanssa kompromissi

Kevytautot kohtaavat kovaa vastustusta EU-komissiossa. Suomen tarkoitus on kuitenkin parantaa etenkin nuorten liikenneturvallisuutta. Nopeusrajoitteista kevytautoa on toki huomattavasti turvallisempi ajaa pohjoisissa olosuhteissa kuin kevytrakenteista mopoautoa. KUVA: Huima Liisa
Pääkirjoitukset 30.8.2019 6:00
Pääkirjoitus

EU-komissio suhtautuu kovin nihkeästi Suomen aikeisiin parantaa nuorten liikenneturvallisuutta sallimalla kevytautot. Tilanne on hieman konstikas, mutta asiaan pitää pyrkiä saamaan myös talvisiin olosuhteisiin sopiva ratkaisu.

Nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseen tarkoitettu kevytauto kohtaa kovaa vastustusta EU-komissiossa. Komissio on tyytymätön Suomen aikeisiin sallia kevytautojen ajo pelkällä mopokortilla. Komissio antoi äskettäin Suomelle asiasta toistamiseen huomautuksen.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on arvioinut, että pahimmassa tapauksessa edellisen eduskunnan hyväksymä, mutta vasta nyt marraskuussa voimaan tuleva lainsäädäntö kevytautoista saatetaan joutua perumaan tai komissio voi ryhtyä vastatoimiin.

Peruminen olisi vakava takaisku aikomuksille parantaa erityisesti nuorten liikenneturvallisuutta. Lainsäädännön perumisen sijaan Suomen on tehtävä töitä sen eteen, että EU-komissio muuttaa kantansa tai sallii Suomen olosuhteisiin sopivan poikkeuksen.

Tarkoitus on sallia kevytautot, joiden nopeus on rajoitettu enintään 60 kilometriin tunnissa. Tavoitteena on tarjota nuorille turvallisempi tapa liikkua.

Kevytauto on hieman harhaanjohtava nimi, sillä kyse on uudesta tai uudehkosta muutoskatsastetusta henkilöautosta, jota 15–17-vuotiaat saisivat ajaa mopokortilla.

Komission vastustus tuntuu oudolta, sillä kevytauto on turvallisempi vaihtoehto kuin nyt käytössä olevat mopot ja kevytrakenteiset mopoautot. Turvallisuuden ohella kevytauto olisi pohjoisen talvisiin olosuhteisiin nuorille sopiva tapa liikkua.

Komissionmukaan ongelma on siinä, että kevytautoihin ei voi soveltaa EU:n ajokorttidirektiivin maa- tai metsätaloustraktorin määritelmää, vaan kevytautoihin olisi sovellettava moottoriajoneuvon määritelmää.

Nyt kevytauto luokitellaan traktoriksi, jota käytetään auton tapaan matkustajien kuljettamiseen eikä suinkaan traktorin tapaan vetämiseen ja työntämiseen pellolla ja metsässä – ja vain toissijaisesti matkustajien kuljettamiseen.

Vaikka mopoautokortti oikeuttaa ajamaan kevyitä nelipyöriä, komissio katsoo, että Suomen lainsäädännön mukaiset kevytautot ylittäisivät direktiivissä asetetut rajat. Siksi mopokortti ei oikeuttaisi ajamaan kevytautoa. Komissio tuntuu myös epäilevän, että nuori kuljettaja kevytauton ratissa olisi vaaraksi muille tienkäyttäjille.

Tilanne on hieman konstikas. Suomi voi kuitenkin hakea vertailukohtaa Ruotsista, jossa liikenteessä on autoista rakennettuja A- ja EPA-liikennetraktoreita. Niitä voi ajaa mopoajokortilla kuitenkin korkeintaan 30 kilometrin nopeudella tunnissa. 1930-luvulta lähtien käytössä olleet liikennetraktorit ehdittiin kieltää 1970-luvulla, mutta kansalaisten vaatimuksesta ne sallittiin uudestaan.

Suomi on edennyt kevytautoasiassa liikenneturvallisuus edellä. Kevytautoihin liittyy teknisiä ja juridisia yksityiskohtia, joissa kansallinen lainsäädäntö on sovitettava yhteen EU-direktiivien kanssa.

Tässä tapauksessa asiaan on syytä hakea kompromissia ja Suomen olosuhteisiin sopivaa ratkaisua, sillä nuoret ovat osa liikennettä joka tapauksessa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (63)

USA:ssa useimmissa osavaltioissa saa auton ajokortin 15-16-vuotiaana. Monet tällaiset USA:n nuoret ovat suomalaisten esi-isien jälkeläisiä, joten heillä on ihan samat hurjastelu- ja viinageenit kuin kantasuomalaisillakin. USA:ssa onnistuu, miksei täälläkin onnistuisi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi kauhia kun nuoret 15v lapset saisivat ajaa näillä hirvittävän vaarallsilla "kevyautoilla" onneksi on sentään traktorimönkijät joilla saa ajaa 60km/h ja ne kiihtyvät paljon nopeammin ! ! Ne ovat niiin paljon turvallisempia ja parempia eikä niillä ainakaan ajeta jalankulkijoitten päälle. Nuoretkaan ei liiku jos tämä auto tulee koska mopoa ei ainakaan voi ostaa 15v eikä mopoautoa !!!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytautot, samoin kuin mopoautot, vaarantavat kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden. Kolarivaara kasvaa varsinkin maantieajossa jatkuvien ohitusten vuoksi. Toiseksi, ajokortittomia ei pitäisi päästää minkäänlaisen auton rattiin. Kevytautoja ei tule sallia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Komissio on oikeilla jäljillä asiassa. Jos liikenneturvallisuutta halutaan oikeasti parantaa, se onnistuu vähentämällä mopojen määrää liikenteessä. Mopon hankinta pitää olla luvan/harkinnanvaraista eli vain todella huonojen kulkuyhteyksien takia lupa hankkia. 4-5 km polkupyörällä pitäisi nykylässykät kunnossa ja ylimääräinen energiakin suuntautuisi muuhun kuin rettelöintiin ja urputukseen. Nuoret eivät selvästikään kykene ymmärtämään liikennesääntöjä vaan mopoilla ajetaan pyöräteitä ja pitkin pihoja keulat pystyssä yöt läpeensä. Ihmetyttää, että millä rahalla. Tämäkö on sitä "fiksujen" nuorten ympäristöstä välittävää toimintaa, mistä meidän kalkkisten pitää ottaa mallia?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nuorisolle riittää täysin älypuhelimeen ladattava virtuaalinen kevytautoappi. Se on kaikille turvallinen, kunhan virusturvasta on huolehdittu, eikä sitä voi käyttää liikkuessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytauto sinänsä ok, mutta "kevytajokortti" ei. 60 km/h kaupunkiliikenteessä on korkea nopeus ja aiheuttaa varmasti vaaratilanteita muille kulkijoille kokemattoman käsissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kyllähän traktorimönkiällökin saa 15v ajaa 60km/h ja kiihtyy vielä nopeampaan eikä se ainakaanole minkäänlainen uhka jalankulkioille ! !!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos EU:n säädöksiä vastaan ruvetaan pullikoimaan, pitää maalta poistaa kaikki EU:n tuet välittömästi hallituksen kaavailujen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan järjetöntä sallia lasten autoilu tavallisilla autoilla. Muutetaan samantien alkoholinsaanti-ikärajakin 15v ja samoin tupakkatuotteiden myynti myös 15v. Kerran ovat jo niin kehittyneitä jotta voi päästää autoileen ilman mitään autokoulua ,ajokokeita. Voisihan puolustusvoimienkin kutsuntaikä pudottaa 15v. Saisivat sitten oikein innokkaita varushenkilöitä.
Kerrassaan vastuutonta , kuka sitten vastaa näiden aiheuttamista vahingoista toisille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin että lisää tientukkoja ja hidastuksia liikenteeseen! EI EI sanon minä! Ei ole täysipäisten hommaa antaa lupaa ns.kevytautoille koska liikenteessä palataan raskailla autoilla ja kalustolla.Onkohan jollakin kansanedustajalla lapset tulossa siihen ikään että auto pitää saada vaikka väkisin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ne lapset vielä mitään autoja tarvitse ajaakseen vaarantaen muun liikenteen,autokauppiaat tässä vain häviävät ja se on pieni haitta se.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

CAN-väylään kytketty nopeudenrajoitin on varsinainen vitsi. Sen kiertää osaava tekijä mennen tullen ja pystyttää todella tuottoisan bisneksen ”virityssarjoilla”.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On liitytty Eurostoliiton alamaiseksi ja nyt on tehtävä juuri kuten politbyroo sanelee. Koitetaan vain olla kilttejä ja nöyriä alamaisia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tavallisen painoinen turvallinen auto ja 80:n, 60:n ja 45:n lätkät tuulilasiin tai rekkojen tapaan nopeusrajoittimet päästävät nuoret oppimaan oikeanlaista liikennekäyttäytymistä. Nuorison tulevaisuutta ja terveyttä pitäisi suojella eikä altistaa vaaroille, kun oma ymmärrys on vasta kehittymässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvaako kukaan kuinka paljon yhteiskunnalle, terveyden huollon kautta, tulee maksamaan tulevaisuudessa ne nuoret, jotka lopettavat jo 15 v ikäisenä lihastoimisen liikunnan? Ajoneuvo ajetaan vähintäänkin 5 m:n päähän ulko-ovesta. Todella vastuutonta altistaa tulevat tuotantotyön tekijät ennenaikaisille sairauksille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo älyttömyys pitää torjua. Eitarvita nopeusrajoitettuja autoja. 😈

Pudotetaan mieluummin ajkortti-ikää 17 vuoteen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Arvaako kukaan kuinka paljon yhteiskunnalle, terveyden huollon kautta, tulee maksamaan tulevaisuudessa ne nuoret, jotka lopettavat jo 15 v ikäisenä lihastoimisen liikunnan? Ajoneuvo ajetaan vähintäänkin 5 m:n päähän ulko-ovesta. Todella vastuutonta altistaa tulevat tuotantotyön tekijät ennenaikaisille sairauksille."

Mopolla pääsee yleensä selvästi lähemmäs ovea kuin autolla, joka jätetään pysäköintiruutuun. Tosin voi olla, että sähköllä kulkevat polkupyörät korvaavat nyt mopojakin, kun ovat tulleet halvemmiksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytautosta puhuttaessa pitäisi todellakin puhua auton massasta eikä nopeudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi puhua erityisesti nopeudesta, koska liike-energia on verrannollinen nopeuden neliöön. Jos nopeus nousee 30km/h:sta 60km/h:iin, on tuhovoima nelinkertainen. Ihmisen reaktionopeus on vakio, mutta havainnosta toimintaan kuluvassa ajassa on edetty kaksinkertainen matka, eikä jarrutus enää riitäkään pysäyttämään kulkuvälinettä, jolla on vielä nelinkertainen liike-energia. Tätä tuskin poliitikko pystyy ymmärtämään, vaikka se väännettäisiin rautalangasta sataan kertaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kevytautoja perustellaan nuorten liikkumistarpeella kouluun ja harrastuksiin. Näitä harrastuksia ovat mm. öiset kokoontumiset ja kumin poltto markettien parkkipaikoilla.
Liikkumistarve on todellista, mutta siitä on tehty siirtymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (63)

Uutisvirta

18:07
Rajavartiolaitoksen uudeksi päälliköksi esitetään Pasi Kostamovaaraa – nimitys tarkoitus tehdä perjantaina
18:00
”Suru on myös kaunis tunne” – Tytär-tanssiteoksessa Kaisa Rundelin ja Taina Ala-Ketola käsittelevät suhdettaan isään, joka oli läsnä, mutta poissa Tilaajille
17:33
Kokoomus jättää välikysymyksen: "On päätetty menolisäyksistä, joille ei ole tulopuolella katetta"
17:26
Etiopian ME-nainen Genzebe Dibaba jää pois MM-Dohasta
17:18
Omakotitalossa syttyi tulipalo Sodankylän Vuotsossa – palo huomattiin Rajavartioston helikopterista
17:00
Aika on py­säh­ty­nyt, mutta voi myös ajaa kaiken ohi – Andreas Ala­ries­ton mökki uinuu ja ra­pis­tuu So­dan­ky­län Vuot­sos­sa Tilaajille
16:59
Siltatyömaa hidastaa liikennettä Pohjantiellä lähes kahden vuoden ajan – järjestelyn ensimmäisinä päivinä odotettavissa ruuhkaa
81
Sekasyöjälle on tarjolla helppoja keinoja vähentää lihan osuutta ruokavaliossaan – katso tästä kotitalousopettajan vinkit
55
Caruna nostaa sähkönsiirtomaksuja lähes neljä prosenttia, Omakotiliitto pöyristyi: ”Eikö verkkoyhtiöille mikään riitä?"
44
Psykologit: Sipilän hallituksen hidasautolait pitäisi perua kokonaan – perusteluina nuorten kuljettajien aivojen kehittymättömyys
42
Akavan esitys: Osan työttömyyskorvauksesta saisi vasta päästyään töihin – "Työn hakemisen ja vastaanottamisen pitää olla kannattavampaa kuin nykyisin"
41
Korkeiden talojen ja pienten asuntojen rakentaminen johtaa siihen, että Oulun väestörakenne muuttuu yksipuoliseksi Lukijalta
33
Harvalukuiselle yleisölle virkamiesmäinen esitys – Kärppien nihkeän voiton pääarkkitehti Heshka selitteli vaikeaa alkua: ”Jokainen joukkue tulee pelaamaan tänne aina täysillä”
33
Rehnin madonluvut poikivat heti rajun ehdotuksen keskustan riveistä: Massiivinen 50 miljardin euron velkaelvytyspaketti – Kärnä valmis harkitsemaan valtion omaisuuden myyntejä uudestaan

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image