Kolumnit

Rituaalien tärkeä merkitys säilyy

Kolumnit 11.9.2012 0:00
Satu Saarinen

Rituaalinen käyttäytyminen on ihmiselle ominaista. Maalliset ja uskonnolliset rituaalit vahvistavat yhteisöjä ja instituutioita, myös yksilöiden identiteettiä.

Arkeologiset löydöt tukevat sitä ymmärrystä, että jo varhainen ihminen oli homo religiosus, uskonnollinen olento. Uskonnollisuus määritelmänä saattaa antaa liian kapean tulokulman siihen kokonaisuuteen, millainen rituaalein hallittu maailma ihmisyksilölle on.

On alettu puhua enemmän hengellisyydestä, spiritualiteetista. Sen määritelmän sisäpuolelle voi lukea myös kulttuurisia rituaaleja, joissa maallisen ja uskonnollisen tai hengellisen raja on häilyvä. Rituaaleja onkin hyvä tarkastella ihmisen yhtenä ”kielenä”.

Protestanttisessa uskonnollisuudessa on perinteisesti painottunut kanta, jonka mukaan sana on elävä ja rituaali kuollut. Koko uskonpuhdistuksemme pohjautuu tälle kritiikille. Sen vuoksi uskonnollisten ja kulttuuristen rituaalien merkitystä on saatettu väheksyä ja nähdä rituaali mekaanisena toimintona.

Myös monet keskeiset kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset ovat tulleet ”rituaaleista riisutuiksi”. Sittemmin pannasta ovat päässeet monet arkiseen rituaaliseen uskonnonharjoitukseen liittyvät toiminnot kuten esimerkiksi ristinmerkin teko.

Rituaaleilla on tutkitusti syvällinen ja tärkeä merkitys ihmisen hyvinvoinnin kannalta. Niiden kautta haetaan kokonaisvaltaista hyvää oloa, hengellisyyden vahvistumista ja henkilökohtaisen tuonpuoleinen-suhteen vahvistumista.

Tuoreen tutkimuksen mukaan kaikki hengellisyys edistää terveyttä, vaikka riitit ja uskomukset eri uskonnoissa eroavatkin toisistaan. Sisäistetyn, kokonaisvaltaisen ja ihmisen identiteetin eheyttä tukevan hengellisyyden on todettu olevan hyvinvointia edistävä.

Sen sijaan pelkkä rituaalien jäykkä toteuttaminen ei tue hyvinvointia. Henkilökohtainen jumalasuhde ja yhteisön tuki sen sijaan ovat merkittäviä.

Rituaalien harjoittaminen on perinteisesti kuulunut yhteisölle. Nykyisin monet perinteiset rituaalit alkavat menettää merkitystään ja käyvät harvinaisemmiksi. Ihminen voi olla yhteydessä pyhään oman henkilökohtaisen kokemuksensa kautta. Uusia rituaalisia toimintoja kehittyy ja syntyy luonnostaan perinteisten rinnalle. Yhteisetkin rituaalit saatetaan nähdä välineenä saada henkilökohtaisia kokemuksia.

Instituutioiden julkisissa tiloissa, kuten kirkoissa ja yliopistoissa, toistettujen rituaalien voidaan nähdä olevan performansseja, jotka vahvistavat kyseisen instituution hierarkkista järjestystä ja valtaa.

Julkisten, performatiivisten rituaalien ohella tai niiden sisällä suku- ja paikkakuntakohtaisilla rituaaleilla on tärkeä merkitys paitsi kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin, myös perinteen siirtämisen kannalta. Ylisukupolvisiin rituaaleihin liittyy selittämätön tunne siitä, että ne ovat ”välttämättömiä” ja ne on suoritettava tietyllä, perinteisellä tavalla.

Rituaalit ovat kulttuurisidonnaisia, mutta myös universaaleja. Asuessani Afrikassa, minulle kuvattiin tätä rituaalien oikeinsuorittamisen puolta lausumalla läheisen hautaamisesta ”me hautasimme hänet hyvin.” Puhuja tarkoitti, että kaikki tehtiin oikein, klaanin perinteitä ja uskomusjärjestelmää kunnioittaen. Rituaalin turvin vainaja oli siirretty tuonpuoleiseen, esi-isien joukkoon.

Suuriin siirtymäriitteihin – kuten hautaamiseen ja kasteisiin – kohdistuu moniarvoistuvassa suomalaisessa kulttuurissa muutospaineita. Kuitenkin niihin sisältyvät rituaaliset toiminnot muuttuvat hitaasti.

Samoin kuin kristilliset juhlat ovat ottaneet merkityksiä ja muotoja pakanallisista rituaaleista, samoin uskonnottomat rituaalit, kuten nimenantojuhla, saattaa sisältää kristillisestä rituaalista tuttuja elementtejä.

Koska rituaalit liittyvät valtaan, niiden murtaminen ja uusien käyttöönotto on hidasta. Kuitenkin rituaalien uudistumista tapahtuu.

Ehkä kirkollisissa toimituksissa pitäisi entistä enemmän kiinnittää huomiota ihmisten omien rituaalisten toimintojen sisällyttämiseen vaikkapa hautauksen, kasteen tai avioliiton vihkimisen yhteydessä?

Rituaalien syvä merkitys ja lähtökohta on usein ihmisille itselleenkin piilossa. Elämänkaaren keskeiset rituaalit ovat henkilökohtaisia ja intiimejä. Uskonnollisen spesialistin, eli papin läsnäolo näissä parhaimmillaan mahdollistaa rituaalien rikkaan ja henkilökohtaisen toteutumisen ja sen myötä toimituksen kokonaisvaltaisen sielunhoidollisuuden. Pahimmillaan pappi voi olla esteenä. Erityisesti vainajan hyvästelyyn liittyvissä rituaaleissa kysytään herkkyyttä ja avoimuutta.

Perhe- ja sukukohtaisilla tavoilla on lähes rituaalinomainen merkitys niitä toistaville ihmisille. Kasteveden heittäminen, vainajan kasvojen valokuvaaminen tai hiekan hautaan heittäminen ovat esimerkkejä toiminnoista, joiden rituaalinen merkitys on usein piiloinen ihmisille itselleenkin. Silti ne ovat merkityksellisiä. Rituaaleilla siunataan, suojataan ja suojaudutaan. Niillä merkitään rajaa elämänvaiheiden tai maailmojen välissä.

Niin kauan kuin täällä synnytään, kuollaan ja eletään, uusia rituaaleja syntyy. Ne eivät synny tyhjästä, vaan ihmisen tarpeesta.

Samalla kun usko mahdollistaa rituaalit, rituaalit myös vahvistavat uskoa.

Rituaalit ovat tärkeitä myös niille ihmisille, jotka eivät tunnusta uskoa hengellisessä merkityksessä.

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja Karjasillan kappalainen.

Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222

 

MAINOS

Kommentoi

Hyvä kirjoitus. Totta, että yksilön tai sukujen/perheiden omat rituaalit tulisi ottaa huomioon esimerkiksi kirkollisissa menoissa. Esimerkiksi hautajaisissa ihmisillä tulisi olla vapaus tehdä omat rituaalinsa. Ihmiset vaan sattuu meillä Suomessa olemaan kovin jäyhiä kaikissa kirkollisissa tilaisuuksissa. Me laitoimme esimerkiksi oman äitimme arkkuun mukaan symbolisia esineitä lähisuvun läsnäollessa. Tämä jäi kauniina muistona mieleen. Se myös tuntui tärkeältä. Ihmisten tulisi läheisen kuoleman hetkellä antaa itselleen lupa surra myös tekojen kautta. Rituaalien symboliikka on voimakas. Pohdin vain tätä nykypäivää ja kiirettä.. Kuinka moni ihminen esim. ristinmerkin tehdessään paneutuu siihen myös aisteillaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No,ainakin tuli rituaali-sana tunnetuksi.Voisi ajatella lukijoitakin kun käyttää tekstissään paljon ns.sivistyssanoja,tulee tunne että kirjoittaja haluaa asettua tavallisen lukijan yläpuolelle.Tai voihan se olla että pappi Saarinen kirjoittaa näitä kolumnejaan vain tietyille oppineille ryhmille.Joistakin aikaisemmista kirjoituksista poiketen tässä oli vähemmän sanoja joita olisi tarvinnut suomentaa sivistyssanakirjasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

7:00
Päivän leffapoiminnat: Pala kurkussa maantiellä – kirpeässä reissukomediassa hautajaiset tuovat lapsuudenystävät yhteen
7:00
Onnistuuko omavarainen elämä vailla mukavuuksia? – Omavaraiset on dokumenttien kirkkainta ydintä: se avaa havainnollisesti valtavirrasta poikkeavaa elämäntapaa
7:00
Koronaepidemia voi auttaa vähentämään myös flunssia ja turhien antibioottien käyttöä – Kädet pitäisi pestä vähintään kymmenen kertaa päivässä Tilaajille
7:00
Korona ja pneumokokki aiheuttavat hengitystieinfektioita ja tappavat, mutta toinen on virus ja toinen bakteeri – Kysyimme asiantuntijoilta, miten ne eroavat toisistaan Tilaajille
7:00
Lue tästä tärppejä: loppukesällä ja syksyllä matkalle saattaa päästä edullisesti, vaikka hintaromahduksesta ei ole merkkejä
7:00
Miten minun tulisi tuntea poikkeusoloissa? Kuolemanpelkoa ei tarvitse koronakriisissä säikähtää, sanoo asiantuntija Tilaajille
6:17
Britannian pääministeri Boris Johnson sairaalahoitoon koronavirustartuntansa takia – jatkaa edelleen tehtävässään
6
Koitelissa viikonloppuna hirmuisesti väkeä ja parkkipaikat täynnä - Oululaiset nauttivat täysin rinnoin aurinkoisesta kevätsäästä
4
Elisabeth Rehn päätti, että naisilla on oikeus käydä armeija – "Tarvitsemme yhä enemmän henkilöitä, jotka osaavat toimia uudenlaisissa kriisitilanteissa"
3
Puolustusministeriö on hyväksynyt kaikki ulkomaalaisten Suomessa tekemät kiinteistökaupat – Eniten lupahakemuksia ovat jättäneet venäläiset
3
Puheenaihe: Pitäisikö alkoholin myyntiin puuttua, kun sen käyttö on siirtynyt toistaiseksi kokonaan koteihin? "Alkoholia haluava löytää sitä kuitenkin aina jostakin"
3
Suomessa on nyt 1 927 varmennettua koronatartuntaa – OYSin erva-alueella koronapotilaiden määrä kasvanut, Pohjois-Pohjanmaan luvut ennallaan
2
Työvoimatarpeen tyydyttämisen osaratkaisu on, että miehet löytävät paremmin hoiva-alan ja naiset kokevat ICT-alan työtehtävät houkutteleviksi Lukijalta
2
Venäjälle ennustetaan pahaa lamaa – korona ja öljyn hinnan lasku tekevät tuhojaan

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

311 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Amerikkalainen miljardööri lahjoittajana

Olisiko parempi vaihtoehto ollut olla antamatta mitään ? Ihmeellistä miten parempiosaisia lyödään kuin vierasta sikaa,ko... Lue lisää...
Sanoppa ihan suomeks...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

6.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image