Kolumnit

Matkailu avartaa ja tuhoaa maailmaa?

Kolumnit 26.11.2019 20:00 | Päivitetty 30.11.2019 15:37
Jouni-Matti Kuukkanen
KUVA: Mikko Törmänen

Ei ole liioittelua sanoa, että ilmastoskeptikko rinnastuu henkilöön, joka ei ole varma kiertääkö maa aurinkoa. Talvipakkasilla voi olla vaikea uskoa ilmaston lämpenevän, mutta niinpä se aurinkokin näyttää kiertävän maata paljain silmin katsottuna. Tieteellistä todistusaineistoa sekä ilmaston lämpenemiselle että maan kiertämiselle auringon ympäri on kuitenkin sen verran paljon, että epäilemiseltä on pudonnut pohja.

Nämä tapaukset ovat esimerkkejä tilanteista, joissa kannattaa uskoa tiedeasiantuntijoita, vaikka omat aistit kertoisivat muuta. Ne korostavat sitä, kuinka tärkeä luottamus on tietoteoreettisena arvona yhteiskunnallisesti. On pystyttävä luottamaan, että itselle tuntemattomassa asiassa tieteen ja muiden asiantuntijaorganisaatioiden tuottamat näkemykset ovat tietoa eivätkä vain mielipiteitä.

Tieteelliseen tietoon luotetaankin Suomessa. Yksikään puolue ei enää epäile ilmaston lämpenemistä eikä ihmisen vaikutusta siihen. Tämän myötä polttavaksi kysymykseksi on noussut se, kenen, mitä ja missä pitäisi tehdä asialle jotain, jotta lämpenemistä saataisiin hillittyä.

Matkustaminen on eräs toiminta, jonka haitallisuuteen ilmaston kannalta on aiheellisesti kiinnitetty huomiota.

Kävelyä, pyöräilyä ja muuta oman lihasvoiman avulla tapahtuvaa kulkemista lukuun ottamatta liikkuminen paikasta toiseen on käytännössä mahdotonta ilman jonkinlaista hiilijalanjäljen painaumaa.

Ekologisin perustein koneellistettu matkustaminen pitäisi pudottaa minimiin. Tämä on vaatimus, joka voisi myllertää poliittisen kartan uuteen uskoon ja yhdistää toisilleen näennäisesti vastakkaisia voimia. Ehkä ekologiset ja kansallismieliset intressit yhdistyvät jonkinlaiseksi kansallisekoiluksi tai ”perusvihreydeksi”. Kärjistäen: toiset eivät halua, että tänne tulee ketään ja toiset, että täältä lähdetään minnekään. Rajat pysyvät kiinni ja ihmiset paikoillaan.

Matkustamisen loppumisella tai edes merkittävällä supistamisella olisi kuitenkin myös kielteisiä seurauksia, sillä suljetussa maailmassa ihmisten kohtaamattomuus lisää epäluuloja ja väärinkäsityksiä. Ensimmäisen maailmansodan aikaan Iso-Britanniassa propagandan pönkittämänä uskottiin yleisesti, että saksalaiset leikkaavat vauvoilta kädet ja nostavat pistimin lävistettyinä näytille valloitetussa Belgiassa. Rintamalinjojen yli ei kuljettu eikä voitu todeta, että tällaista ei todellisuudessa tapahtunut.

On tavallista järjestää esimerkiksi tieteellisiä kongresseja ja kokoontumisia eri puolilla maailmaa, jonne pääsy edellyttää matkustamista. Vaikka osa voitaisiinkin korvata näköpuheluilla ja muilla sovelluksilla, niin tuskin kaikkia suoria kontakteja ihmisten välillä. Vaikka netti ja sosiaalinen media tarjoavat periaatteessa hyviä vuorovaikutuskanavia, käytännössä ryhmät tuntuvat kuplautuvan netissä helpommin kuin kaduilla ja saleissa.

On tärkeää tavata, puhua ja tutustua ihmisiin suoraan. Greta Thunbergkin on nähnyt paremmaksi kiertää itse puhumassa Skype-esitelmien sijaan samalla kun hän on huolehtinut matkustamisen vähäpäästöisyydestä.

Jos matkustamista joudutaan supistamaan merkittävästi, niin ehkä järkevintä olisi miettiä matkojen tarkoituksia ja määriä eikä nähdä kaiken matkustamisen olevan samalla viivalla. Elämme jo sukudiasporien maailmassa, jossa entistä useammin perheenjäsenet ja muut läheiset ihmiset ovat levittäytyneet etäälle toisistaan. Toisaalta on lomamatkoja vaikkapa Kanarialle.

Pitäisikö työmatka tieteelliseen kongressiin, isoäidin näkeminen ja palmupuun alla lekottelu olla samalla viivalla ajatellen ympäristösanktioita tai -veroja?

Supistamisen sijaan kaikesta liikkumisesta voidaan yrittää tehdä mahdollisimman vähäpäästöistä. Vaikka olemme vielä kaukana siitä, että kiinalaiset tulisivat tundran läpi pikajunalla Lappiin, jotkut visionaarit kuvittelevat toisenlaisen teknologisen tien päästöttömyyteen.

Sähköautot jo tunnetaan, mutta vastaavanlaisia päästöttömyyspyrkimyksiä on myös lentomatkailussa. Esimerkiksi sarjayrittäjä, lentoyhtiön perustaja ja miljardööri Richard Branson maalailee, että tehostamisen ja sähköistämisen johdosta lentäminen olisi hiilineutraalia jo vuonna 2050.

Ihmisten konkreettinen kohtaaminen ja ideoiden kierto ovat tärkeitä ummehtuneisuuden ja väärinkäsitysten välttämiseksi. Sekä tietäminen että ymmärrys rakentuvat avoimuudelle. Liikkuvuuden voikin sanoa luottamuksen ohella olevan tietoteoreettisesti merkityksellistä. On joko luotettava, että joku muu tietää, tai pystyttävä tekemään itse tuntematon tutuksi.

Matkustamisella on taipumus avartaa maailmankuvaa, syventää ymmärrystä ja vähentää ennakkoluuloja. Tarvitsemme aivan uudenlaista kekseliäisyyttä ja joustavuutta, jotta se voi jatkua aiheuttamatta korvaamatonta haittaa ympäristölle.

Jouni-Matti Kuukkanen on filosofian professori tieteiden ja aatteiden historian oppiaineessa Oulun yliopistossa.

MAINOS

Kommentoi

Hiilidioksidin määrä ilmakehässä jatkaa kasvuaan. Pitoisuuksien kasvun vähenemisestä tai edes hidastumisesta ei näy merkkejä, toteaa myös Maailman ilmatieteen järjestön pääsihteeri Petteri Taalas.

Miksi näin tapahtuu?

No siksi, että juuri mitään asiaan vaikuttavaa ei globaalilla tasolla ole tehty huolimatta 195 YK:n jäsenmaan vuonna 2015 allekirjoittamasta julistuksesta, jota myös Pariisin ilmastosopimukseksi kutsutaan. Lupausten piti olla jäsenmaita sitovia, mutta lupaukset unohdettiin sillä hetkellä, kun lentokoneiden ovet suljettiin delegaatioiden lentäessä takaisin kotimaihinsa valkoisia jättövanoja ilmaan jättäen.

Ei kahta hyvää: luvata ja täyttää. Tämä on käytäntö ilmastoasioissa. Todellisuus ilmastoasioissa on sellainen, että hiilidioksiditeoriaa pidetään päättäjien joukossa suuresti paisuteltuna, vaikka toista puhutaankin äänestäjiä hämäten. Syylliset tähän epäuskoon ovat ne ilmastokulttia pyörittävät höyrypäähipit, jotka epätoivoisesti yrittävät pelotella ihmisiä maailmanlopulla. Kuka näiden juttuja enää uskoisi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmasto on lämpenemässä, en kiellä. Ihmiselläkin on osuutta, en kiellä sitäkään, vaikka kautta historian ilmaston onkin välillä lämmennyt, välillä kylmennytkin - siis ilman ihmisen osuutta. Itseäni kiusaa kuitenkin se seikka, että tuolla korpimökissään asustelevaa, kotimaassaan pysyvää, vanhalla dieselillään ajelevaa denialistia vihaavat kolumnistin kaltaiset "tiedostavat" huiomattavasti enemmän mitä esim. di Caprion kaltaisia saarnamiehiä, joiden hiilijalanjälki on vähintäänkin sama kuin kokonaisella kylällä.
Tuo hurskaasti puhuvien noteeraaminen "hyviksiksi" ja pienen hiilijalanjäljen jättävän denialistin arvioiminen "pahikseksi" ei kuulosta kovinkaan oikeudenmukaiselta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tieteellistä todistusaineistoa sekä ilmaston lämpenemiselle...“

Tätä väitettyä kovaa todistusaineistoa ja lähteitä kutenkaan tuodaan artikkeleissa esille, koska ovat myös usean tiedemiehen kiistämiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikkein turhinta matkustamista on - yllätys yllätys - liikematkustaminen. Se liittyy pääosin yritysten keskinäiseen kilpailuun eikä tuo juurikaan lisäarvoa asikkaille. Siksi sitä voisi ja pitäisi pyrkiä vähentämään rajusti. Lomamatkat ovat paljon hyödyllisempiä, koska ne avartavat ja tuovat iloa ja rentotumista. Tärkeimpiä matkoja ovat tiedemiesten konferenssit.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan naurettavaa väittää että nykyään juurikaan uskottaisiin auringon kiertävän maata. Useimmat "flat earth"-kannattajatkin ovat mukana touhussa ihan vitsinä. Hakisinko googlella tähän jonkun naurettavan filosofisen uskomuksen satojen vuosien takaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkustamisen vähentämisen sijaan olisi tärkeintä saada ihmiset ymmärtämään että amerikkalainen kerskakulutus ja jonninjoutavat Black Friday -tapahtumat ovat haitallisin asia koko maapallon tulevaisuudelle, ylikaupallinen coca-colajoulu vielä siihen päälle. Älkää ostako asioita joita kukaan ei tarvitse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älkää myöskään ostako sitä väitettä, että ilmaston lämpeneminen johtuisi pääosin amerikkalaisista.

Jenkkien osuus globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä on 15%, ja prosenttiosuus vähenee. Kiinalaisten osuus on 30% ja se osuus kasvaa edelleenkin voimakkaasti.

USA:n ja EU:n yhteiset päästöt ovat 25%, muun maailman 75%. Jos kaikki jatkuu samalla tavalla kuin nyt, niin kymmenen vuoden kuluttua USA:n ja EU:n yhteiset päästöt ovat alle 20%. Täällä asioille tehdään sentään jotain.

P.S. Kiinakin oli tuomitsemassa USA:n irtautumisen Pariisin ilmastosopimuksesta... :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

0:13
Ovensuukyselyt: Konservatiivit ottamassa murskavoiton Britannian parlamenttivaaleissa – ennusteen mukainen vaalitulos tietäisi nopeaa brexitiä
12.12.
Nelostie suljettu liikenteeltä Rovaniemellä Petäjäkosken ja Jaatilan välillä – liikenne ohjataan kiertotielle
12.12.
Auto syttyi palamaan lattiaa hitsattaessa Oulaisissa – ajoneuvo tuhoutui käyttökelvottomaksi, henkilövahingoilta säästyttiin
12.12.
Liikkuvan poliisin perinneyhdistys: peltipoliisien sijoittelulle ei suurelta osin järkeviä perusteita – "Kansan silmissä kameratolpista tullut sakotusautomaatteja"
12.12.
Kärppien tähdet Juho Lammikko ja Jesse Puljujärvi pohjustivat Leijonien nousun ahdingosta jatkoajalle – sitten Tshekki tarjosi kylmän suihkun voittomaalin muodossa
12.12.
Oulun Uinti yllätti naisten viestihopealla SM-altaassa Tampereella
12.12.
Mies uhkasi rikosseuraamustyöntekijää puhelimitse – kertoi tarkoituksenaan olleen valittaa työtehtävien hoidosta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

13.12.

Fingerpori

13.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image