Kolumnit

Kanta-asiakastiedon pitää kuulua myös asiakkaalle

Kolumnit 8.10.2018 14:49
Pasi Klemettilä

S-ryhmä on ilmoittanut, että se alkaa tarjota asiakasomistajilleen palvelua, jossa asiakaskin alkaa nähdä tietoja omista ostoistaan.

Asiakas näkee tuoteryhmä- ja tuotetasolla mitä, missä ja milloin hän on ostanut kuluneen vuoden aikana. Ostotiedot näytetään tuoteryhmittäin, kuten juusto, vihannekset, oluet, tuore kala, suklaavalmisteet ja niin edelleen.

Tämä on askel parempaan suuntaan. Kaupan kanta-asiakkaan on kohtuullista ja hyödyllistä saada listaus siitä, mitä hän kaupasta ostaa. Tähän asti tieto on jäänyt kauppaketjuille.

Moni on leipääntynyt kanta-asiakaskorttien vilautteluun pienten palkintojen takia. Se on kuitenkin pakkopullaa, jota nuukan on pakko haukata.

Jos keskittää tarpeeksi ostoksia, kanta-asiakas saa bonusta. Alennuksia voi olla tarjolla. Ja viime vuosina on yhä useammin ollut kanta-asiakkaalle tarjolla jopa parin euron arvoisia ilmaisia tuotteita. Sehän tekee tietysti todella onnelliseksi.

Kanta-asiakaskorteista ei viitsi kokonaan luopuakaan, vaikka hyöty voi olla pieni ja nimellinen. Melkein kuin ilmaista rahaahan se kumminkin on.

Kortit ovat kuitenkin omalla laillaan yhdentekeviä. Kun taskussa on parin ison kauppaketjun kanta-asiakaskortit, jotakin etuja ja alennuksia tulee ruoka-ostoksia tehdessä joka tapauksessa.

Ruokakaupan valinnassa painavin tekijä on se, missä kauppa sijaitsee kulkureitteihin ja kotiin nähden. Kovin moni ei välttämättä valitse ostospaikkaansa kanta-asiakkuuden perusteella.

Ketjut perustelevat asiakohtaisen tiedon keruutaan silläkin, että ne voivat kehittää valikoimaansa sen perusteella.

”Suurilla kauppaketjuilla kanta-asiakkuuden houkutus näyttää toimivan, mutta pienempien putiikkien kanta-asiakaskortit ovat lompakossa usein turhaa muoviroskaa.”

Kaikilla kauppaketjuilla ei kuitenkaan edes ole kanta-asiakassysteemiä. Saksalainen Lidl on tästä esimerkki. Siellä on kaikesta päätellen päätetty, että kauppa saa tarvitsemansa tiedot ostoista esimerkiksi kassajärjestelmien kautta. Ja kauppa käy silti.

Asiakaskohtaisen tiedon kerääminen aiheuttaa kaupalle myös kustannuksia. Tietojärjestelmiä pitää jonkun kehittää ja pitää yllä. Tiedot pitää myös jotenkin analysoida, jotta kauppaketju saa haluamansa hyödyn.

Suurilla kauppaketjuilla kanta-asiakkuuden houkutus näyttää toimivan, mutta pienempien putiikkien kanta-asiakaskortit ovat lompakossa usein turhaa muoviroskaa.

Itse jätän usein kaivamatta esiin kanta-asiakaskortin, vaikka kassahenkilö sitä kyseleekin. Etenkin, jos ostoja kyseisestä kaupasta kertyy niin vähän ja harvoin, että palkintosenttejäkin kertyy säälittävän vähän. En viitsi, kun siitä ei kerran ole minulle toivottua hyötyä.

Verkkokauppa on oma lukunsa. Siellä ei tarvita samanlaisia erillisiä kanta-asiakasohjelmia asiakkaita koskevan tiedon keräämiseen kuin kivijalkakaupassa. Nettikaupoissa voidaan kerätä vaikka mitä tietoa ostotapahtuman eri vaiheista. Ja sitä myös kerätään.

Markkinaihmisten mukaan kansa haluaa ja saa kanta-asiakkuuden hyötynä itselleen kohdistettua mainontaa.

Juuri minulle kohdennettu mainonta on lähinnä tungettelevaa ja ärsyttävää.

Ei ylennä mieltä, jos netin markkinapaikassa etsiskelee tietoja jostakin tavarasta ja kohta ilmaantuu asiaan liittyviä mainoksia aivan toisaalla oleville nettisivuille.

Ja jos ostan tuotteen, on pitkästyttävää nähdä vieläkin juuri tuota tuoteryhmää koskevia mainoksia yhä uudelleen. Ostin tuotteen jo toisaalta, miten te mainosten kohdentajat ette sitä tienneet?

MAINOS

Kommentoi

Kanta-asiakastiedot ''kuuluvat'' nimenomaan asiakkaalle, joka ne omistaa.
Kaupalla on niihin vain käyttöoikeus - ellei asiakas ole sitä kieltänyt ja/tai käskenyt niitä poistaa kokonaisuudessaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

23:04
Ei ihmelapsi vaan sinnikäs työhevonen – 50 vuotta täyttävä säveltäjä Tuomas Kantelinen löysi elokuvamusiikin puolisattumalta
22:11
Maanpaossa asuvan liikemiehen videot rohkaisivat egyptiläisiä harvinaisiin mielenosoituksiin – Poliisi pidätti kymmeniä protestoijia
21:58
Ranska löi Suomen EM-lentopallon neljännesvälierissä – päävalmentaja Banks: "Nyt päti vahvemman laki, meillä ei ollut vastausta"
21:56
Kärpät nousi jyrän alta voittoon Jyväskylässä – Karvinen maalasi kahdesti: "Painetaan päivittäin hommia, niin silloin se välillä kääntyy noin"
21:44
Runssilla: Kerran kuukaudessa Konst o. deli tarjoilee brunssia elävän musiikin kera
20:50
Pohjavedet yhä matalalla monen kuivan vuoden jäljiltä – "Kaikki sateet ovat tervetulleita koko maassa"
19:46
Kärpät ryösti voiton Jyväskylässä jatkoajalla jännärin päätteeksi – tasoitus 14 sekuntia ennen päätössummeria
77
Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt professori Markku Wilenius: "Kyllä tämä herättää kysymyksiä, minkälaista politikointia tässä maassa tehdään"
62
"Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä sähkörekoissa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta
31
Kärpät ryösti voiton Jyväskylässä jatkoajalla jännärin päätteeksi – tasoitus 14 sekuntia ennen päätössummeria
30
Stora Enso sai yt-neuvottelut valmiiksi, yhteensä 365 irtisanotaan – paperin valmistus Oulussa jatkuu syksyyn 2020 saakka
25
Opetusministeri Li Andersson ensi viikon ilmastolakosta: Kouluissa hyvä keskustella pelisäännöistä, jotta vapaus mielenilmaisuun toteutuu
25
Analyysi: Saksan jättimäinen ilmastopaketti sai monet pettymään – Näin uudistus vaikuttaa Suomeen
21
Kuusi Jehovan todistajaa vangittu Venäjällä – "Ketkä ovat vuorossa seuraavaksi?"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

142 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Nainen aloittaa työsuhteessa ja kohta on taas raskaana

On hieno juttu, että naisella on turvattu toimeentulo. Perheenlisäys on nykyisessä Suomessa on iloinen u... Lue lisää...
Perus 35

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image