Pääkirjoitus: Tak­ti­nen ää­nes­tä­mi­nen voi purra – mutta myös viedä oman ainoan äänen haas­kioon

Eduskuntavaalit: Suomea voi kohta johtaa puolue, joka haluaa maan eroon Eu­roo­pan unio­nis­ta

Luitko jo tämän: Poh­jois-Poh­jan­maan hy­vin­voin­ti­alueen hen­ki­lös­tö on ollut tyy­ty­mä­tön uu­dis­tuk­seen ja sen tie­don­kul­kuun

Mainos: Jakajaksi Kaleva Mediaan kesän ajalle - tutustu ja hae tästä

Mat­kai­lu­yri­tyk­set her­mos­tui­vat yl­lät­tä­väs­tä la­ki­muu­tok­ses­ta, mi­nis­te­ri perui pi­ka­vauh­tia tak­si­lii­ken­ne­la­kiin kaa­vail­lun pykälän

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) perui pikavauhtia matkailuyritykset hermostuttaneen taksiliikennelain pykälän, jonka mukaan matkailijoita kuljettavan auton ajajan pitäisi suorittaa taksinkuljettajan koe.

Matkailuyritykset kuljettavat asiakkaitaan esimerkiksi ohjelmapalveluihin omilla kuljetuksillaan. Ne eivät ole kuuluneet taksiliikennepalvelujen piiriin aiemmin eivätkä kuulu jatkossakaan.
Matkailuyritykset kuljettavat asiakkaitaan esimerkiksi ohjelmapalveluihin omilla kuljetuksillaan. Ne eivät ole kuuluneet taksiliikennepalvelujen piiriin aiemmin eivätkä kuulu jatkossakaan.
Kuva: PEKKA AHO

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) perui pikavauhtia matkailuyritykset hermostuttaneen taksiliikennelain pykälän, jonka mukaan matkailijoita kuljettavan auton ajajan pitäisi suorittaa taksinkuljettajan koe.

– Taksilupa vaaditaan, mutta asiakaskuljetuksiin ei jatkossakaan vaadita taksinkuljettajan ajolupaa, sanoo osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala liikenneministeriöstä.

Monet matkailuyritykset ehtivät hermostua, sillä niillä ei ollut mitään tietoa loppusuoralla muuttuneen liikennepalvelulain pykälästä.

– Kahden viikon päähän tullut yllättävä lakimuutos on aiheuttanut tilanteen, että joko emme myy ohjelmapalveluja enää, tai yritämme saada taksikuljetuksen ja maksamme itse siitä tulevan 20-50 prosentin hinnankorotuksen, kertoi muoniolaisen Harriniva Hotels & Safaris -matkailuyrityksen toimitusjohtaja Niina Pietikäinen House of Laplandin tiedotteessa.

Kyse on siitä, että matkailuyritykset kuljettavat asiakkaitaan ohjelmapalvelutapahtumiin omilla autoillaan. Monessa tapauksessa autoa ajavat ulkomaalaiset ohjelmapalvelutyöntekijät, joille suomen tai ruotsien kielellä tehtävän taksinkuljettajakokeen tekeminen olisi mahdotonta.

Matkailuyrityksillä on ollut vielä voimassa olevan lain perusteella poikkeuslupa. Se on määritelty niin, että matkailupalvelutuotteeseen kuuluvat kuljetukset eivät ole olleet taksipalvelun piiriin kuuluvia.

Ministeriö oli jo aikaisemmassa vaiheessa esittämässä samansuuntaista pykälää. Se oli myös tulossa heinäkuun alussa voimaan astuvaan lakiin, mutta se putosi loppusuoralla pois hallituksen lakiesityksestä.

Nyt siis liikenneministeri aikoo korjata asian.

– Matkailuyrityksiä koskeva helpotus sisältyi jo alun perin lausuntokierroksella olleeseen liikennepalvelulakiluonnokseen. Se ei kuitenkaan silloin saanut poliittista hyväksyntää eikä ehdotusta sisällytetty lopulliseen hallituksen esitykseen, sanotaan liikenneministeriön maanantain tiedotteessa.

Lupa tarvitaan, sen saa pikavauhtia

Sen verran uusi liikennepalvelulaki vaikuttaa matkailuyrityksiin, että ne tarvitsevat asiakaskuljetuksiinsa taksiluvan.

– Jos asiat ovat kunnossa, lupahakemuksen käsittely on pikemmin tuntien kuin päivien asia, sanoo Olli-Pekka Rantala.

Lupahakemus tehdään Trafille. Sen edellytykset ovat samat kuin taksiliikennettä harjoittavalla, eli esimerkiksi että yrityksen talousasiat pitää olla kunnossa ja liikennettä harjoittava yritys on hyvämaineinen.