Kolumni

Matematiikan osaajia tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan

Matematiikka on hauskaa. Sen opiskelu kehittää myös jokapäiväistä ongelmanratkaisutaitoa.

Eduskunnasta

-

Matematiikka on hauskaa. Sen opiskelu kehittää myös jokapäiväistä ongelmanratkaisutaitoa. Itselleni matematiikka oli koulussa ehdoton suosikkilukuaineeni fysiikan ja kemian ohella.

Matemaattiset aineet ovat myös perusta vientiteollisuudellemme ja erityisesti Oulun alueen korkean osaamisen työpaikoille. Suomi menestyy maailmalla vain tällä korkealla osaamisella. Luonnontieteelliset aineet ovat siinä aivan keskiössä. Myös uudet toimialat, kuten ”green tech” -teollisuus ja ilmastonmuutoksen vastaisen teknologian kehittäminen vaativat vahvaa LUMA-aineiden osaamista.

Saimme joulukuussa uusimmat PISA-tulokset. Suomi pärjää mittauksissa edelleen kokonaisuudessaan hyvin, mutta huolenaiheeni on luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden osaamisen merkittävä lasku suomalaisnuorten keskuudessa. Samaa viestiä saan myös opettajilta sekä insinöörialojen pääsykokeiden tarkistajilta.

Olen syksyn aikana saanut myös paljon huolestuttavia viestejä matematiikan opettajien uupumisesta. Viime keväänä ensimmäistä kertaa sähköisenä suoritettu ylioppilaskoe muutti matematiikan opetuksen arkea radikaalisti.

Viikkotunnit eivät tahdo riittää, kun matemaattisen osaamisen sisäistämisen lisäksi pitäisi vielä opetella monien erilaisten laskinohjelmien, piirto-ohjelmien sekä kaavaeditorin käyttö.

Ohjelmat ja editorit eivät kuitenkaan ole matematiikan osaamisessa keskiössä, vaan tärkeintä on asioiden kunnollinen ymmärtäminen ja osaamisperustan saaminen kuntoon. Nyt opettajat suunnittelevat uusia opetuskokonaisuuksia ja ottavat uusia taitoja haltuun vapaa-ajallaan. Täydennyskoulutus ei pysy muutosten perässä. Matematiikan opettajakoulutuksen hakijamäärät ovat laskussa ja virta alalta muihin tehtäviin kasvaa.

Huolia siis riittää. Tarvitsemme nopeasti ryhtiliikkeen luonnontieteellisten ja matemaattisten aineiden kiinnostavuuden ja osaamisen palauttamiseksi.

Nuoret ovat olleet huolissaan ilmastonmuutoksesta – niin olen minäkin. Ilmastoahdistusta voi kuitenkin purkaa myös opiskelemalla ahkerasti luonnontieteitä ja matematiikkaa. Niiden osaajat tulevat muuttamaan maailmaa. Luonnontieteiden osaamisella vaikutetaan muun muassa hiilinielujen mittaamiseen sekä hiilidioksidin kaappaamiseen ja muuntamiseen uusiksi ympäristöystävällisiksi tuotteiksi, kuten biomuoveiksi ja -polttoaineiksi.

Puhtaassa energiassa olemme todellakin vasta kehityspolun alkupäässä. Energia on avainasemassa ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä.

Matematiikan osaajille on nyt suuremmat mahdollisuudet kuin koskaan muuttaa maailmaa. Tartutaan näihin tilaisuuksiin. Tsemppiä alkavaan lukukauteen sekä opettajille että opiskelijoille!

Kirjoittaja on keskustan kansanedustaja Kempeleestä.