Suviseurat: "Nämä ovat oikein hauskat fes­ta­rit", sanoo nuori seu­ra­vie­ras Anna Kar­hu­maa Lopen su­vi­seu­roil­la

Koronarajoitukset: Ko­ro­na­toi­met päät­ty­vät Suomen ra­joil­la per­jan­tai­na

Uimavedet: Katso Kalevan ui­ma­ran­ta­ko­nees­ta, kuinka puhdas vesi lä­hi­ran­nal­la­si on

Maa­nan­tai 18.6. - Tarkat tuu­li­ra­jat

Euroalueelle saavuttuamme alkoi yli kymmenen metrin navakka takatuuli moinata ja kohta olikin tilanne, että kone oli taas pantava työntämään.

Maanantai 18.06.07, klo 09.00 UTC

52 ast 47 min N 04 ast 15 min E

maileja Karibialta 4273nm maileja Wightin saarelta 295 nm ilmanpaine 1009 mb maileja/vrk 145 tuuli 6-8m/s W

Lokikirjaa

Euroalueelle saavuttuamme alkoi yli kymmenen metrin navakka takatuuli moinata ja kohta olikin tilanne, että kone oli taas pantava työntämään.

Päivän aikana Ranska vaihtui Belgiaan ja illalla oltiinkin jo Hollannin rannikolla. Yöllä kahden maissa olimme Maasin liikennejakoalueen tuntumassa Rotterdamin edustalla. Laivoja tuli ja meni yhtenä ...köytenä. Kartalla luki teksti, jossa kehotettiin ottamaan yhteyttä väylän valvojaan, joka antaisi tiedon siitä, milloin voimme ylittää väylän. Tumppi muisteli, että Rotterdam on maailman suurimpia öljysatamia ja helppo se oli uskoa kun seurasi laivaliikennettä väylässä maanantaita vasten yöllä. Heittelimme väylän sivussa muutamia ketunlenkkejä ennen kuin saimme luvan ylittää väylä. Väylän ylityksen jälkeen meri rauhoittuikin laivoista ja saimme jatkaa rauhassa pitkin Hollannin rannikkoa. Tuulimyllypuistoja pongattiin useita, suurimmissa puistoissa laskimme noin sata tuulimyllyä yhdessä kasassa.

Aamuyöllä kone voitiin lopulta sammuttaa ja pääsimme purjehtimaanm. Tuuli nousi lännestä ja asettui 4-6 metriin sekunnissa. Aamulla otimme esiin kartan, jossa näkyi jo Cuxhaven ja Helgoland. Tämän hetkisen suunnitelmamme mukaan menemme huomenna tutustumaan Helgolandissa tarjolla olevaan verottomaan vene-elektroniikkaan. Tumppi tuossa ehdotti, että perustaisimme Sunita-museon reissun päätteeksi; siihen museoon tulisi huoneellinen käytöstä poistettua vene-elektroniikkaa.

Papa on määritellyt reissunsa perusteella omat tuulialueensa. Jos tuuli on Papan mukaan alle 5,8 m/s, niin se on liian vähän. Jos taas tuuli on yli 6,2m/s, niin se on jo liikaa, jotta hänellä olisi viihtyisää veneessä. Kokemus auttaa näköjään määrittelemään hyvinkin tarkat tuulirajat.