Viimeinen maalaiskuntalainen
Rovaniemellä puretaan vanhan vallan symbolia, maalaiskunnan kunnantaloa. Vanha kuntajako aiheuttaa silti edelleen kiistoja, joista tuorein liittyy kylien kehittämissäätiöön. Riku Tapio oli kuntien yhdistyessä maalaiskunnan nokkamiehiä, ja hänen mielestään Rovaniemi on onnistunut monessa muussa, mutta kylistään kaupunki ei ole huolehtinut.
Rovaniemen maalaiskunnan kunnanvaltuuston kokous toukokuussa 2003 oli edennyt rutiininomaisesti kohti loppuaan. Kiireisimmät keräsivät jo papereitaan, kun keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Heikki Kontiosalo pyysi puheenvuoron.
Kontiosalon puhe sisälsi jymy-yllätyksen: maalaiskunnan mahtipuolue, joka oli siihen saakka vastustanut Rovaniemien yhdistymistä, esittikin nyt, että kaupunki ja maalaiskunta alkavat yhdessä selvittää kuntien yhdistymisen vaikutuksia.