Kustannusyhtiöiden ponnisteluista huolimatta paperilehtien levikkien alamäki ja lehtikuolemat näyttävät jatkuvan. Näin ollen luulisi, että erityisesti kestotilaaja, jonka eteen ei tarvitse uhrata aikaa eikä vaivannäköä, olisi yhtiön arvokkainta omaisuutta. Ja tässä tarkoituksessa yhteistyön jatkumisen nimissä häntä aika ajoin hellittäisiin vaikkapa vähäisillä tilaajalahjoilla tai muilla pienillä huomionosoituksilla.
Mutta vielä mitä. Näyttää siltä, että kestotilaajaa pidetään niin varmana tapauksena, että hänet unohdetaan ja kaikki ponnistelut ja etuudet kohdistetaan uusien tilaajien saamiseen.
Minulle tuli juuri aikakausilehteä koskeva seuraava 12 kuukauden jaksoa koskeva lasku 261,80 euroa. Aivan sattumalta silmiini osui samaan saman lehden vuositilausta koskeva tarjous 199,00 euroa.
Kun soitin lehden asiakaspalveluun ja ihmettelin moista, minulle vastattiin, että onhan kestotilaajalla oikeus vuosittain kilpailuttaa tilauksensa.