Mielipiteet

Lukijalta

Järkevällä kau­pun­ki­suun­nit­te­lul­la ja Linnanmaan uuden runkokaavan toteutuksella voidaan rakentaa kes­kus­ta–­Lin­nan­maan akselia

Mielipiteet 14.2.2020 7:00
Kalervo Ukkola

Miten kehitetään Linnanmaan kampusta ja keskustaa? Olisiko kampus tarpeeksi ”lähellä”, jos sinne pääsisi lähijunalla kuten Helsingistä Otaniemeen?

Pitäisikö kampuksen olla ammattikorkeakoulun tulon jälkeenkin Aalto-yliopistoa vieläkin monitieteisempi? Ovatko yliopiston rahoitusvajetta lisänneet ennen 70-luvun öljykriisiä huonosti rakennettujen Linnanmaan vanhan osan ja OYSin kulut?

Linnanmaa on vaikuttanut kaupunkirakenteeseen. Kaupunki varasi Syynimaan 1980-luvulla yliopiston työntekijöille ja opiskelijoille. Yliopiston ja teknologiakylän väkeä on pitkään hakeutunut koko järvi-Oulun, Kaijonharju–Kuivasjärvi–Pyykösjärvi-alueelle.

Tulevaisuudessa kampuksen ja teknologiakylän lähialuetta ovat lähijunaliikenteen – ja sen edellyttämän kaksoisraiteen – toteutuessa Ii–Haukipudas–Kaakkuri–Kempele–Liminka–Muhos ja laajempikin työssäkäyntialue Haaparanta–Kemi–Oulu–Ylivieska ja Raahe.

Kampus on kaupungin keskeinen vetovoimatekijä. Moniteisyyden tärkeyttä ja vetovoimaa kuvaa hyvin vuoden professorin Anssi Paasin (Kaleva 31.1.) tieteenalarajojen ylittäminen.

Paasi pitää maantieteen laveutta sen vahvuutena. Mukana on luonnontieteitä, biotieteitä, ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurin tutkimusta.

17 vuoden työelämäkysymysten, työtieteen yliopisto-opetukseni aikoihin tukeuduimme kollegojen kanssa psykologiaan, sosiologiaan, talouteen, tekniikkaan, historiaan, juridiikkaan, työterveyteen ja turvallisuuteen. Laajempia kokonaisuuksia opiskeli poikkitieteellisesti kiinnostuneita opiskelijoita kaikista tiedekunnista. Valtaosa kuitenkin suoritti kapea-alaisemmin tutkintojen ns. pakollisia peruskursseja.

Tekniikan ja digitalisaationkin kehitystyössä onnistutaan, kun ymmärretään käyttäjien tarpeita. Ne avautuvat ihmis- ja yhteiskuntatieteiden avulla.

Tuotantotalouskaan ei ole valmistuksen kvartaalitaloutta vaan tekniikan ohella kansantalouden, yhteiskunnan, kansalaisten tarpeiden ja ympäristön tilan monipuolista ymmärrystä. Eri puolilla maailmaa suoritetaan tutkinto monen tiedekunnan ohjelmista.

"Linnanmaasta kehittyy uima- ja tekojäähallien myötä liikuntakampus. Työpaikat, terveys- ja lähipalvelut tekevät siitä hyvinvointikampuksen. Tavoitellaan toimivaa, elävää, monipuolista ja vetovoimaista tiedekampusta."

Yliopiston ja koko kampuksen tarjonta ratkaisee sen vetovoiman eikä ”… kampuksen sijainti juurikaan vaikuttaisi Oulun yliopiston valintaan hakuvaiheessa”, totesi taannoin ylioppilaskunnan puheenjohtaja Eetu Leinonen.

Oulu on jo kongressikaupunki, koska yliopisto Linnanmaalla tarjoaa myös siihen puitteet, laajempana kuin Kontinkangas ja sinänsä toimiva teatteritalon ja Pakkalan salin kokonaisuus.

Ohjaavatko yliopistoyhteisön ulkopuoliset, Oulua tuntemattomat hallituksen jäsenet ajatuksia keskustaan muuttamisesta? Sen ei pidä myöskään tapahtua liian monen yksiötornitalon perässä kulkemisena. Järkevällä kaupunkisuunnittelulla ja Linnanmaan uuden runkokaavan toteutuksella voidaan rakentaa keskusta–Linnanmaan akselia.

Linnanmaasta kehittyy uima- ja tekojäähallien myötä liikuntakampus. Työpaikat, terveys- ja lähipalvelut tekevät siitä hyvinvointikampuksen. Tavoitellaan toimivaa, elävää, monipuolista ja vetovoimaista tiedekampusta.

Kalervo Ukkola

kaupunginvaltuutettu (vas.)

entinen yliopiston opettaja

Oulu

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Niin järkevällä kaupunkisuunnittelulla, mutta se loistaa oulussa poissaolollaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi niitä korkeita rakennuksia sitten rakennetaan kun kaupunkirakenne yritetään väkisinkin hajauttaa mahdollisimman laajalle alueelle näillä kaikenmaailman "kampuksilla." Hiukkavaaraan tulee yksi kampus, Linnanmaalle tulee kasikin, on Yliopisto ja liikunatakampukset, joku epävirallinen kauppakampus se on Kaakkurissakin ja eikö Sairaalakampuskin ole Kontinkankaalla?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautatieasema pitäisi rakentaa oitis, hyvä paikka olisi johonkin teknologiakylän kohdalle. Pohjoisen pikajunat voisivat tuossa pysähtyä ja matkalaisia luultavasti olisi junaa käyttävien opiskelijoiden lisäksi muutkin kaupungin pohjoispuolen asukkaat. Kyllähän aika moni etelään menevä pikajuna lähtee jo rovaniemeltä eli niihin pääsisi kyytiin etelään mennessä.

Kun keskustan matkakeskusta aletaan joskus vihdoin rakentaa menee alueen liikenne sen verta sekaisin että monikin haluaisi käyttää mieluummin joko kempeleen tai rajakylän asemaa ihan sen takia että pääsee autolla parkkiin.

Lisäksi nykyään veturit ottavat jarrutuksessa sähköt talteen niin ei se junan pysähtyminen ja kiihdyttäminen enää niin paljoa sähköä kuluta, enempi tuossa on vain pysähtymisen vaatimasta ajasta kyse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rautatieasema Linnanmaalle/Rajakylään voidaan rakentaa jo ennen kaksoisraidetta. Silloin pohjoisen pikajunat siinä pysähtyvät, tiheämmin kuin etelän pikajunat Kempeleessä. Ilman kaksoisraidetta mahtuu juna kerran tunnissa, joka toinen Rovaniemelle ja joka toinen Haaparantaan, uuden hallitusohjelmassa luvatun sähköratayhteyden avattua. Silloin siitä on hyvät yhteydet Oulun ulkopuolelta yliopistoon penedelöiville tai päinvastoin (korkeakouluopettajien/opiskelijoiden puolisoilla voi olla työ/opiskelupaikka toisessa korkeakoulussa, mutta asuvat Linnanmaalla taikka muuten vaan työ/opiskelupaikka vaihtuu eikä viitsi lyhytaikaisesti muuttaa).

Linnanmaalle pitäisi sitten rakentaa urbaani korttelialue rautatieasemalta Kaijonharjuun. Sen asukastiheyttä voi nostaa, palveluja monipuolistaa ja erityiesti tarjota monipuolisempia työpaikkoja. Pusikot pitää rakentaa tai muuttaa puistoiksi. Paikallisliikenteen yhteyksiä pitää myös joka tapauksessa parantaa, mitä varten pitäisi tehdä uusia väyläyhteyksiä, kuten Teknologiakylästä Rajakylään rautatien alittava tunneli vähintään linja-autoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

11:34
Ostitko tältä mieheltä television, pyykkikoneen tai puhelimen? Lauri Ylipaavalniemi on tehnyt kauppaa lähes 60 vuotta ja innostuu yhä asiakkaasta, joka sanoo ei Tilaajille
11:18
PS-nuoret kokoontuivat päättämään sääntömuutoksesta hautakivi rekvisiittana – "Järjestö kaatuu tai siitä tulee kuori entisestä"
10:22
Koronavirus leviää uusiin maihin – epidemiapesäkkeet kasvavat Kiinan ulkopuolella ja talouselämä kärsii
10:16
Autovaras törmäsi pakomatkan jälkeen poliisiautoon ja loukkaantui Kemissä – piikkimattoa asentamassa olleille poliiseille ei tullut vammoja
9:19
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
9:00
"Setämiesvalmentaja" siisti suutaan ja jätti huulenheiton vapaa-ajalle – Håkan Wahlman on pohtinut paljon, miten valmentaja voi käyttäytyä Tilaajille
8:07
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
52
Sisäministeri Maria Ohisalo: Suomi on nyt varautunut paremmin turvapaikanhakijoihin kuin vuonna 2015
51
Minua hävettää tunnustaa olevani oululainen eli kaupungista, jossa puistometsästä tehdään peltoa, jonka tarve on kyseenalainen Lukijalta
25
Selvitys: 90 prosenttia Kiinassa toimivista eurooppalaisyrityksestä kärsinyt merkittävästi koronaviruksesta – Suomen talous erittäin riippuvainen Kiinasta
14
Selvitys ehdottaa Suomeen vesiveroja, tavoitteena käytön tehostaminen – suurimpia maksajia olisivat metsäteollisuus ja ydinvoimalat
8
Koirien kiinnipitoaika alkaa sunnuntaina – lailla taataan rauha luonnoneläimille pesiä ja kasvattaa poikasia
8
Vanhoista käsityötaidoista on hyötyä vielä tänäkin päivänä – "Käsityöihminen ei ole koskaan työtön"
8
HUSissa on varmistunut toinen koronavirustartunta – työikäinen nainen sai tartunnan Pohjois-Italiasta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Oletko kylmäpäinen sijoittaja?🤧🤒🥵

Ei näytä ainakaan puunkasvu hidastuvan coronataudista... Lue lisää...
Puu kasvaa

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

29.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image