Mielipiteet

Lukijalta

Ei päästetä kai­vos­kuu­met­ta kohoamaan, koboltti tullee jäämään välivaiheen ratkaisuksi sähköautojen akuissa

Mielipiteet 16.9.2019 6:00
Jouni Hakola

Latitude 66 Cobalt -yhtiö onnistui taas levittämään kobolttikuumetta muun muassa Ylen pääuutislähetyksessä (3.9.), myös 23.8. Kalevan uutisoima varausilmoitus Rovaniemen ympäristön tutkimiseksi.

Toimitusjohtaja Thomas Hoyer havainnollisti sitoutumistaan koboltin kaivantaan syöttämällä itseään mäkäröille lappilaisessa mäntymetsässä.

Poliitikkoja ja elinkeinovirkamiehiä on jo hyvän aikaa piiskattu tuloksentekokiimaan sillä, että Suomessa tulisi olla merkittävä sähköautoiluun liittyvä akkuklusteri. Mukana olevat toivovat sen nimissä höllempää luvitusta ja yhteiskunnan tukirahaa.

Toistuvasti viljelty argumentti on ollut, että Suomen malmikaivokset olisivat vastuullinen vaihtoehto Kongossa louhittaville akkumetalleille.

Toiveita vahvistettiin uutisissa mainitsemalla, että autovalmistaja BMW on luopumassa kyseenalaiseksi leimatusta kongolaisesta koboltista.

Koboltti ei ole sähköautoille ennustetun kysynnän mitassa kestävä ratkaisu. Aine on vaikeasti jalostettavaa, myrkyllistä, eikä sen saatavuus pitemmän päälle riitä sähköautojen vaatimaan tarpeeseen.

Suuryritykset, kuten Panasonic, ovat jo kehittämässä akkuteknologioita, joissa ei ole lainkaan tai on vain hyvin vähän kobolttia. Sähköautoyhtiö Teslan perustaja Elon Musk on ilmoittanut haluavansa kokonaan eroon koboltista. Koboltti tulleekin jäämään välivaiheen ratkaisuksi sähköautojen akuissa.

Pitää paikkansa, että BMW aikoo luopua Kongosta kaivetusta koboltista. Yhtiön hankinnoista vastaava johtaja Andreas Wendt ilmoitti kesäkuussa, että koboltin tarve uusissa automalleissa vähenee. Tarvittavan koboltin se hankkii Marokosta ja Australiasta.

"Poliitikkoja ja elinkeinovirkamiehiä on jo hyvän aikaa piiskattu tuloksentekokiimaan sillä, että Suomessa tulisi olla merkittävä sähköautoiluun liittyvä akkuklusteri."

Latitude 66 Cobaltin merkittävin malmio on Juomasuo Kuusamossa, jonka se on saanut perintönä muilta yhtiöiltä. Senkin kobolttivaranto on vähemmän kuin Suomen muu koboltin tuotanto vuodessa. Isossa kuvassa sen ainoa mahdollinen lopputulema olisi siis luonnon ja matkailuelinkeinon riskeeraus.

Me kaikki muistamme Talvivaara-tapauksesta, mitä tapahtui kun kaivoskuume pääsi kohoamaan liian korkeaksi. Valtio, kunnat, eläkevakuutusyhtiöt, yksityishenkilöt ja luonto joutuivat ikävästi päättyneen seikkailun maksumiehiksi.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi, mutta viisas oppii tekemistään virheistä. Päättäjien, virkamiesten, sijoittajien, maanomistajien ja muiden yksityishenkilöiden onkin syytä hankkia rokote myyntimiesten katteettomia lupauksia vastaan.

Terve järki ja aika auttavat jo nousseen kuumeen hoidossa.

Jouni Hakola

diplomi-insinööri

Kuusamo

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

olipa ihme kommentteja.
vaan eivät olleet lukemaansa ymmärtäneet.

kiitos hakolalle erinomaisesta kirjoituksesta - se oli täyttä asiaa.

vielä kun saadaan suomalaiset puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä!
kittilät, talvivaarat - juu ovat kaivostoimintaa - mutta eivät kaivoksia!
ne ovat louhoksia!

jokainen järkevä ihminen ymmörtää avolouhosten tuhoavan, raiskaavan maiseman - pysyvästi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei Kuusamoon uutta Talvivaaraa. Nyt Latitude 66 Gobalt laittaa mukisematta pillit pussiin ja unohtaa Kuusamon.
Teidän kaivokselle ei tule koskaan olemaan eikä tule koskaan tulemaan sosiaalista hyväksyntää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailma nyt vaan toimii niin että se mikä on käytössä, sitä pitää hyödyntää. Tutkimus ja uudet ratkaisut tulevat monta kertaa niin myöhään ja niiden todellinen tuleminen on vieläpä täysin epävarmaa. Tutkimuksesta kaupalliseen on todella pitkä matka ja varsinkin monta kertaa ikuisuus ajassa mitattuna. Eli se mitä tarvitaan pitää hyödyntää oikeassa hetkessä ja yrittää ajoittaa toiminnat oikea aikaiseksi. Suomalaisen teknologiateollisuuden suurin ongelmahan on ollut läpi historian se että ollaan liian aikaisin liikkeellä. Luotetaan että uusi korvaa vanhan ja yleensä 10-15 vuotta liian aikaisin. Liika aikaisuus taas aiheuttaa sen, että hankkeet imevät kaikki pääomat ja rahat on loppu jo kymmenen vuotta liian aikaisin. Sitten ne on pakko tappaa eikä suomalaiset hyödy koskaan. Tämäkin tutkimukseen uumoilu haskahtaa jälleen kerran tutkimusoptimismilta ja liian aikaiselta unelmoinnilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos koboltista pyritään eroon juuri siksi, kun tuotannossa on ongelmia, niin ongelmaton tuotanto olisi parempi ratkaisu kuin sen korvaaminen toisilla tuotteilla, joissa voi olla muita ongelmia.

Ongelmat on luotu ratkaistaviksi ja sivusta voisin heittää monta ideaa, mutta en viitsi lähteä neuvomaan, koska en niiden hintaa tiedä ja varmasti lähempänä ne on hoksattu aiemmin. Sen voin kuitenkin varmasti väittää, että ympäristöriskien, -haittojen ja -ongelmien kannalta merkittävintä ei ole itse kaivos vaan rikastamo, joka voidaan sijoittaa riskittömämpään paikkaan etäämmäs, vaikka yleiselle keskusrikastamolle. Hintana on kuljetuskustannukset ja niiden päästöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kyse on välivaiheesta, sitä pitää hyödyntää silloin, kun vielä ehtii.

Talvivaarasta ja kaikista muista epäonnistumisista voi todellakin oppia niin, että seuraavalla kerralla toimitaan paremmin. Jos kehitys pysäytettäisiin ensimmäiseen mokaan, ajelisimme kai hevosilla jos niilläkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jaa. Taas etelän varikset ohikulku matkalla raakkuu ja neuvoo miten täällä tulisi elämä järjestää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Enemmistö kuusamolaisistakin vastustaa Latituden kaivosta. Pitäisikö siis australialaisten ja etelän Latitude-hemmojen antaa kertoa, miten elämä pitäisi järjestää....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:40
Poliisin lupapalvelut suljettuna perjantaina, myös löytötavaratoimistolla poikkeuksellisia kiinnioloja
15:22
Puolankalaiselta pihalta anastettiin Majava, Buster ja Yamaha
15:00
Karhujen riemulla ei ole rajaa, kun ne pääsevät telmimään heinäpaalien kanssa – katso video Kuusamon Suurpetokeskuksesta
14:35
Mitä tapahtuu seuraavaksi brexit-rintamalla? Näin asiat voivat edetä
13:04
Kanadassa alkamassa juuri jännittävä äänestyspäivä: Justin Trudeau joutuu tiukoille parlamenttivaaleissa
13:00
Olli Rehn kirjoitti eurokriisin opetuksia viisi kesälomaansa Puulaveden rannalla: " Eurosta on tehtävä iskunkestävä ennen seuraavaa taantumaa"
13:00
Ouluun rakennettiin suurten kaupunkien pienimmät yksiöt – Oulu teki poikkeuksen myös uusien asuntojen asukkaiden ikärakenteessa
248
Raksilan markettien tilalle rakennetaan asuintaloja – uusi kauppakeskus nousee pysäköintialueen paikalle
65
Eteläiset maakunnat himoitsevat Itä- ja Pohjois-Suomen EU-rahoja – Onko se moraalisestikaan kestävää, kysyy veteraanipoliitikko Seppo Kääriäinen
55
Oulussa on suurista kaupungeista maan alhaisin HPV-rokotekattavuus – myös alueen ympäristökuntien tilanne on huono
36
Stora Enso suunnittelee organisaatiomuutoksia Oulun tehtaan muuntamisen yhteydessä – Oulusta vähenee asiakaspalvelutehtäviä "merkittävällä tavalla"
33
Avohakkuukielto on liian ehdoton, väittää Metsäteollisuus – kansalaisaloite menossa eduskuntaan tiistaina
30
"Tämä ei ole vihreä aalto, vaan tsunami" – Vihreät nousi vaalivoittajaksi Sveitsissä
29
Pohjois-Pohjanmaan Ely-keskus myönsi yritystukia 2,7 miljoonaan euron edestä – katso jutusta tukea saaneet yritykset

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ei varoituksia.

Ajokeli muuttuu huonoksi aamusta alkaen Kainuun ja Lapin maakunnissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Maataloustuet.

107 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Rikkaan ajatuksia

Ole ja elä vaan. Ei tarvitse hävetä. Jos et pääse häpeästä eroon, niin ota ammattiauttaja apuun. Syyy on jossakin lapuu... Lue lisää...
Elä vaan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.10.

Fingerpori

21.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/


stats-image