Mainos

Lo­ma­stres­siä voi vä­hen­tää ti­laa­mal­la ruoat suoraan kotiin – ruoan ko­tiin­kul­je­tuk­sen suosio on tullut jää­däk­seen

K-Citymarket Rusko aloitti helmikuussa ruoan verkkokauppatoimitukset. Kauppias Päivi Raja-ahon mukaan poikkeustilanne on kasvattanut tilaajien määrää räjähdysmäisesti. Hän ennustaa, että kotiinkuljetuksen suosio on tullut jäädäkseen.

K-Citymarket Ruskon helmikuussa aloitettu verkkokauppa on kasvanut poikkeusaikana räjähdysmäisesti. Kuvassa kauppias Päivi Raja-aho ja verkkokauppatyöntekijä Katja Turunen.
K-Citymarket Ruskon helmikuussa aloitettu verkkokauppa on kasvanut poikkeusaikana räjähdysmäisesti. Kuvassa kauppias Päivi Raja-aho ja verkkokauppatyöntekijä Katja Turunen.

Kun K-Citymarket Ruskon kauppias Päivi Raja-aho avasi helmikuussa ruoan verkkokaupan, hän ei osannut odottaa, miten poikkeuksellinen aika olisi vielä edessä.

Maaliskuu oli suomalaisille kauppiaille kiireinen ja eriskummallinen kuukausi. Ihmisten ostokäyttäytyminen muuttui täysin: kaupoissa asioitiin vain pakon edessä, ruoka tilattiin verkkokaupasta suoraan kotiin ja kertaostokset kasvoivat huomattavasti.

Poikkeuksellisesta ajasta selvittiin, verkkokaupan kapasiteettia saatiin kasvatettua ja nyt Citymarket Ruskon verkkokauppa on laajentunut Oulun ja Kellon lisäksi myös Kiiminkiin ja Haukiputaalle.

”Kun poikkeusaika alkoi, verkkokauppatilauksiin tuli räjähdysmäinen kasvu ja kaikki tilausikkunat täyttyivät heti. Nyt, kun kapasiteettia on saatu lisättyä, on huomattu, että tilausten määrä tulee jäämään korkeammalle tasolle. Ihmiset ovat huomanneet, miten helppoa ruoan verkkokaupassa asioiminen on”, Raja-aho kertoo.

Voit lomailla rauhassa, kun ruoat tuodaan suoraan kotiovelle

Verkkokaupassa on täysin sama valikoima kuin kivijalkakaupassa. Toimituksia tehdään myös kesäisin maanantaista lauantaihin.

Ruoan verkkokauppa on täydellinen apu kiireiseen arkeen. Kesällä helppous tulee siitä, ettei tarvitse stressata kaupassa käymisestä, vaan saa keskittyä olennaiseen ja lomailla rauhassa.

”Lomalla ei tarvitse käyttää aikaa kaupoissa pyörimiseen. Kesällä suuremmat ostokset voi tehdä suoraan verkkokaupasta ja käydä ostamassa lähikaupasta vain pienet asiat, kuten jäätelöt”, Raja-aho sanoo.

Tosin jäätelöiden tilaaminen sujuu myös verkkokaupasta. Jokaisessa kuljetusautossa on erillinen pakastin, joten pakasteet pysyvät toimituksen aikana jäässä – jopa paremmin kuin itse kaupasta hakemalla.

”Myös tuotteet kerätään erillisenä keräyksenä. Näin kylmäketju ei katkea missään vaiheessa, vaan pakasteet pysyvät kylmänä kotiin asti”, Raja-aho lupaa.

Myös virvoitusjuomaa kuluu kesällä paljon ja isoja juomapakkauksia lastataan ruoankuljetusautoihin enemmän kuin talvella.

”Isojen virvoitusjuomapakkausten kantaminen kaupasta on vaivalloista, joten onhan se helpottavaa, että ne tuodaan kesällä suoraan kotiin.”

Lomalla ei tarvitse stressata kaupassa käymisestä. Suuret ruokaostokset voi tilata suoraan kotiin ja nauttia lomasta kotonaan täysin rinnoin.
Lomalla ei tarvitse stressata kaupassa käymisestä. Suuret ruokaostokset voi tilata suoraan kotiin ja nauttia lomasta kotonaan täysin rinnoin.

Stressitön paluu lomamatkalta

Raja-aho vinkkaa, että ruokaostokset voi tehdä etukäteen esimerkiksi lomamatkan aikana. Raja-aho ei suosittele jättämään tilauksen tekemistä viime tippaan, sillä suosituimmat toimitusajat täyttyvät nopeasti.

Jos haluaa ruokapaketit suoraan kotiovelle esimerkiksi lomamatkan jälkeiselle päivälle, voi tilauksen lähettää sovelluksessa esimerkiksi viikkoa ennen reissun loppumista.

Verkkokauppatilauksen voi myös noutaa itse. Esimerkiksi lomamatkan jälkeen voi säästää aikaa ja hakea ruoat Citymarketista valmiiksi kerättyinä.

Tilausta voi täyttää haluamansa mukaan toimitusta edeltävään päivään asti. Tilauksen ei siis tarvitse olla vielä lähetysvaiheessa valmis, vaan jo lähetettyyn tilaukseen saa lisäillä tuotteita edeltävään päivään asti.

Ostoslista kannattaa tarkistaa aina kuljetusta edeltävänä iltana.

”Ihan samalla tavalla kuin aloittaisi jääkaapin oveen täyttämään kauppalistaa maanantaina ja matkan varrella muistaa, mitä kaikkea pitikään ostaa, voi käydä aina lisäämässä sovelluksessa lisää tuotteita tilaukseen.”

Verkkokauppaostaminen tuo säästöä

Eniten kotiinkuljetusta hyödyntävät perheelliset, joiden täytyy kantaa kaupasta ostoksia kassitolkulla. Poikkeusaikana myös riskiryhmään kuuluvat ovat käyttäneet verkkokauppaa tavallista enemmän.

”Verkkokauppaostaminen on suunnitelmallisempaa ostamista. Moni laskee kuljetusmaksun niin, että siinä säästyy rahaa, kun ei tule heräteostoksia. On huomattu, että myös kotitalouksien ruokahävikki vähenee”, Raja-aho kertoo.

Ruokalaatikoiden kanssa ovelle tulevat kuljettajat ovat monissa kodeissa odotettuja vieraita.

”Meillä on ollut onni saada niin hyvät kuskit. Heti alusta alkaen on tullut kuljettajista positiivista palautetta. Meille on todella tärkeää, että kuljettajat ovat palvelualttiita ja ammattitaitoisia”, Raja-aho kertoo.

Ruokien kotiin tilaaminen on tehty asiakkaalle helpoksi. Ostokset voi tehdä omalta kotisohvalta. K-Ruoka-sovellus näyttää asiakkaan tilaushistorian ja ehdottaa jo aikaisemmin ostettuja tuotteita. Ja jos inspiraatiopula kesäruokien keksimiseen iskee, sovelluksesta löytyvien reseptien ainesosat voi siirtää helposti suoraan ostoslistalle.

Verkkokaupasta ostetut tuotteet ovat aina tuoreita ja laadukkaita. Esimerkiksi maidon, marjojen, lihatuotteiden, kasvisten, kananmunien ja leipien päiväyksiin täytyy olla tarpeeksi pitkä aika, jotta ne kelpuutetaan kotiinkuljetuslaatikkoon.

”Hedelmien ja vihannesten tulee olla niin priimaa kuin olla ja voi, että ne kestävät kuljetuksen”, Raja-aho sanoo.

Kotiin kuljetetut tuotteet ovat taatusti tuoreita. Esimerkiksi hedelmien ja vihannesten tulee olla mahdollisimman priimaa, jotta ne kestävät kuljetuksen, kauppias Päivi Raja-aho sanoo.
Kotiin kuljetetut tuotteet ovat taatusti tuoreita. Esimerkiksi hedelmien ja vihannesten tulee olla mahdollisimman priimaa, jotta ne kestävät kuljetuksen, kauppias Päivi Raja-aho sanoo.

Ruokaa toimitetaan aamusta ilmaan

Kotiinkuljetuksille on olemassa aikaikkunat, joista asiakas valitsee itselleen sopivimman. Ensimmäiset kotiinkuljetukset toimitetaan aamuyhdeksältä ja viimeiset iltayhdeksältä.

Kun ruokalaatikot lähtevät matkaan, verkkokauppatilauksen tehnyt saa tekstiviestillä arvion toimitusajasta. Toimitusaika tarkentuu sitä mukaa, kun kuljettaja saa paketteja toimitettua.

Jos kuljetus on jostakin syystä etuajassa, kuljettaja ilmoittaa siitä asiakkaalle.

”On asiakkaan päätös, voiko tilauksen tuoda etuajassa vai ei. Jos asiakkaalle ei sovi aikaisempi toimitus, kuljettaja odottaa”, Raja-aho kertoo.

Suosituimmat kotiinkuljetuspäivät ovat maanantai ja perjantai.

"Suosituimmat kellonajat vaihtelevat. Poikkeusaikana suosituimmiksi osoittautuivat aamupäivien ajat, liekö syynä se, että ihmiset olivat kotona etätöissä. Tällä hetkellä taas iltapäivän ajat nostavat suosiotaan", Raja-aho kertoo.

Ajankohtaista tietoa kaupasta saat K-Citymarket Ruskon Facebook-sivulta.

Vieraile K-Citymarket Ruskon sivuilla.


Ruoan verkkokauppa

Kotiinkuljetus maksaa Plussa-kortilla 9,90 €, ilman Plussa-korttia 12,90 €. Pakkaustarvikkeista veloitetaan 0,60 €/toimitettu laatikko.

Kotiinkuljetuksen ajankohdan voi päättää itse sovelluksen kautta. Aikaikkunoina ovat maanantaista perjantaihin 9–12, 12–14, 15–17 ja 17–21 ja lauantaina 10–13 ja 13–16.

Toimitusalue kattaa seuraavat postinumerot: 90500, 90510, 90520, 90530, 90540, 90550, 90560, 90570, 90580, 90590, 90620, 90630, 90650, 90670, 90800, 90810, 90940, 90820 ja 90830.

Kotiinkuljetuksen lisäksi Ruskon K-Citymarketissa on myös noutomahdollisuus. Nouto maksaa Plussa-kortilla 4,90 € ja ilman Plussa-korttia 6,90 € + pakkausmateriaali.

Verkkokaupasta voi tilata elintarvikkeiden lisäksi myös käyttötavaroita.

Verkkokaupasta ei voi tilata alkoholi- tai tupakkatuotteita.